2025-04-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du har aldrig hört talas om t ex sjukvård?

Du tror alla får tillbaka mer än de betalar i skatt?
Citera
2025-04-04, 21:04
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Om inte en förhandling inleds snart kommer en börskrasch att komma.

"Fint" tänker Trumpsupportern. "Jag har inga kvalifikationer öht eftersom jag är smartast i världen och tjänar 3 kr i timmen över minimumlönen och därför har jag inte satsat en enda krona på börsen. En börs har jag redan förresten".

Jag kan redan nu varna er att detta är fullkomligt fel.
Det kommer att få bred påverkan på världsekonomin och risken är stor att just du förlorar ditt jobb. Din värsta mardröm som alfahanne kan komma att infinna sig.

Du kommer att bli tvungen att ta socialbidrag och köa med Hens med lila hår och regnbågsfärgade kläder som identifierar sig med godtyckligt kön, på arbetsförmedlingen.

Du som inte förstår skillnaden mellan tull och moms kan naturligtvis inte begripa kopplingen mellan börs och den övriga världs--och nationalekonomiska påverkan som en börskrasch skulle få. Men lita på mig som du litar på Trump. Den finns där och den är förhållandevis stark.

Och till skillnad från pandemin där risk - nytta - analyser ledde fram till en efterföljande inflation till följd av externa orsaker, är detta helt och hållet uppsåtligt självförvållat av en endaste person med stöd av hans dogmatiska supporters som alltid ger honom rätt; Donald Trump.

Tullar i storleksordningen 20 procent mot i princip alla ekonomiska större makter i världen är en rejäl game changer. Jämför med en höjning på styrräntan med enstaka procent, hur det påverkar den ekonomiska aktiviteten så pass mycket att det påverkar inflationen. En koppling ni heller aldrig kommer att begripa förresten.

Samma folk som avskydde nyliberalism förr, är de som idag är de nyttiga idioterna och vill att Kina ska ha alla jobb och pengar, medan vi själva piskar och tuktar oss som medeltida munkar, en religion helt enkelt och folk tror att de vet den rätta sanningen och allt kan bara gå åt helvete såklart, för det säger de på CNN och SVT.

frihandel har inte gynnat tex EU gentemot Kina, vi har mycket att lära från detta experiment, oavsett om det blir gynnsamt eller ej för USA. Det är bra att de testar vilka sätt vi själva kan göra för att få Europe Great Again. Så tänker jag och jag är inte dum...
Citera
2025-04-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Bedrägligt är ett kvalitativt ord, så du får gärna förklara vad du menar.

Det är ju inte säkert att din ordbok är densamma som andras.

Men som sagt, de har alltså sådana skatter i USA, vilket du uppenbarligen håller med om.
Bedrägligt enligt min ordbok är något som är antingen ett bedrägeri i sig eller vid skapandet haft som huvudsyfte att bjuda in till bedrägeri.
Citera
2025-04-04, 21:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Bedrägligt enligt min ordbok är något som är antingen ett bedrägeri i sig eller vid skapandet haft som huvudsyfte att bjuda in till bedrägeri.

Typ att hela USA har dessa skatter då, och att de är skapade av de som styr, och att hela landet är bedrägligt eftersom de styrande är ett resultat av hur landet är?

Håller du med om det?

Och vad ska man göra med bedrägligt beteende?
Citera
2025-04-04, 21:15
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Du tror alla får tillbaka mer än de betalar i skatt?

Nej. Och det är inte heller nödvändigt för att staten inte ska vara en parasit
Citera
2025-04-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Typ att hela USA har dessa skatter då, och att de är skapade av de som styr, och att hela landet är bedrägligt eftersom de styrande är ett resultat av hur landet är?

Håller du med om det?

Och vad ska man göra med bedrägligt beteende?
Javisst kan jag hålla med om det , men nu är det så att skattebördan , både den enskilda och den totala är mycket lägre i USA , vad säger du om den europeiska hittepå-skatten , den så kallade momsen som ligger på hela 25%
Citera
2025-04-04, 21:21
Medlem
Citat:
Javisst kan jag hålla med om det , men nu är det så att skattebördan , både den enskilda och den totala är mycket lägre i USA , vad säger du om den europeiska hittepå-skatten , den så kallade momsen som ligger på hela 25%
Eller var det ett svenskt påhitt tom?
Citera
2025-04-04, 21:23
Medlem
Folketstempels avatar
Det är bara fel när andra gör exakt som vi själva gör.

BRYSSEL 4 oktober 2024
Motståndet mot att höja EU-tullarna mot importerade kinesiska elbilar var långt ifrån tillräckligt starkt bland medlemsländerna för att fälla förslaget. Därmed höjs de som mest med drygt 35 procentenheter för vissa bilmärken medan andra ges en lägre höjning.
https://www.europaportalen.se/2024/10/klart-eu-infor-elbilstullar-mot-kina
Citera
2025-04-04, 21:26
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel

BRYSSEL 4 oktober 2024
Motståndet mot att höja EU-tullarna mot importerade kinesiska elbilar var långt ifrån tillräckligt starkt bland medlemsländerna för att fälla förslaget. Därmed höjs de som mest med drygt 35 procentenheter för vissa bilmärken medan andra ges en lägre höjning.
https://www.europaportalen.se/2024/10/klart-eu-infor-elbilstullar-mot-kina

Vilka har gnällt på USA-tullarna riktade mot Kina, menar du?
Citera
2025-04-04, 21:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:

All skatt är hittepå om man tänker så. Grunden är ju maffiavåld och små enheter med gemensamma behov, tänk kaffekassa, städa i trapphus och liknande.

Poängen här är att skatterna i USA inte är så annorlunda jämfört med våra. De har också arbetsgivareavgifter och skatter på det som säljs.

Det blir inte hittepå eller stöld bara för att vi har ett högre skattetryck.

Noterbart är ju att sjukvård i USA är mycket dyrare än här, och sjukbolag måste ha en stor avdelning som jonglerar pris och försäkringar.

Du har din uppfattning och har rätt till den, liksom andra har till sin. Vad som egentligen är bäst för ett samhälle är förmodligen omöjligt för oss att avgöra.

Men godkingsystemet är kasst.
Citera
2025-04-04, 21:32
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel

Sen kan det också vara på sin plats att påpeka att agerandet i övrigt skiljer sig åt radikalt. EU håller inte på och anklagar hela världen för att blåsa dem eller hotar hela världen med fantasitullar eller hotar allierade med invasion om man man inte får exakt som man vill. Men sådana detaljer brukar inte bekomma sådana som dig har jag noterat.
Citera
2025-04-04, 21:33
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Att det är så många svenskar som inte fattar skillnaden mellan tull och moms är faktiskt helt sjukt.

Så är det.

Men att de inte fattar sådana enkla väsentliga grejer verkar inte hindra dem från att ha starka åsikter i frågan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in