2025-04-04, 20:20
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Svårt att dra några definitiva slutsatser, samt hur vittnen beskrev bandaren.
60cm låter ganska så stort!
Alla andra beskriver ju bandspelare som jättestor och som den största de har sett. Den här beskrevs som "stor men ingen jätte". Vi vet ju dessutom med säkerhet att CdC lämnade in radion 8/6 och att hon aldrig hämtade ut den. Hur skulle den då kunnat hamna i TÅ:s bil den 10-11/6?
Citera
2025-04-04, 20:23
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Vem mördade Catrin Dacosta?Är han med i materialet?
gissar på en langare eller kund är väl inga höga odds.
Citera
2025-04-04, 20:28
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Enligt CB var han ihop med BO in i det sista.
Han sa hejdå till BO sent på kvällen och efter detta avsked såg han henne aldrig mer.
Detta uppgav han privat kring 2015.
Det är otänkbart att han skulle fabricera denna historia.
Han kände BO mycket väl.
BO bör ha dött på natten efter detta avsked.
Flera personer bör också ha sett paret ute på stan.
Det finns säkerligen flera vittnesmål (kanske i slasken) om relationen mellan BO och CB.
Notera att ingen missbrukare som vi har läst om i utredningen, nämner denna relation.
CB och Saba förhörs dessutom i augusti 1984 och de säger inte ett ord om att BO och CB polade.
Det är ganska uppenbart att det hände något kring denna relation som ingen ville prata om.
Vet du vilket datum CB säger att han tar avsked av CdC för sista gången?
Citera
2025-04-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Vet du vilket datum CB säger att han tar avsked av CdC för sista gången?

Nej. Det bör absolut varit efter pingsthelgen iaf, för hans historia passar inte in före pingsthelgen...
Citera
2025-04-04, 20:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Håller med om att sista tiden är fragmentariskt.

Vi vet nog mer om var hon inte är än var hon befinner sig denna sista vecka:

10/6
A släpper av henne i Kungsan runt kl. 10

Träffar Systrarna S?

11/6
Träffar Systrarna S ?

12/6
Telefonsamtal till Ragge födelsedagshälsning?

13/6
Telefonsamtal till Ragge/Ösmo om hyra stuga?

Träffar på Saba?

14/6 Träffar på Saba?

15/6 19.00 JE träffar på henne+ en kille på Brogatan kl 19.00 (sista kontakten med henne)

Sen undrar man om när hon träffar CB sista gången och vem är killen hon hänger med den 15/6 på Brogatan? Samt hur länge har de hängt?

Han är sista (o)kända person som observeras med henne.

CdC verkar i vart fall ha rört sig i Stockholm C denna sista tiden.

Borde inte denna sammanställning inkluderat underlagen med vittnesmålen egentligen räcka för att få upp fallet på nytt i Förvaltningsdomstolen?

Ingen kan ju utan tvivel anses ha styckat någon den 11/6 om denna fortfarande talat med och träffat vittnen under tiden 12/6,13/6,14/6 och 15/6.
Inte ens om styckningsoffret gjort det med tillkämpad oberördhet.
Citera
2025-04-04, 21:02
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Nej. Det bör absolut varit efter pingsthelgen iaf, för hans historia passar inte in före pingsthelgen...
Nej det är sant att det inte passar in tidigare. Åtminstone inte veckan innan pingst och under pingsten. Vad är det som talar för att det var CdC:s sista dag i livet? Du skriver till och med bör så du låter säker på det? Jag tänker på JE:s vittnesmål att han såg henne vid 19-tiden den 15/6 i sällskap med en okänd man (som inte var CB). Om det stämmer så var det knappast samma kväll som CB tog farväl av henne då före 19 inte kan ses som sent på kvällen. I så fall så levde CdC minst till den 16/6. Alternativt så skiljdes CdC från den okända mannen för att sedan träffa CB för att ytterligare senare säga hej då till honom för att sedan bli dödad.
Citera
2025-04-04, 21:11
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att detta är ett fel från polisens sida. Något sådant uttalande finns inte vare sig i BM:s förhör eller RL:s förhör. Inte heller TÅ eller NÅ säger att BM ska ha sagt något sådant till RL.

Det skulle kunna vara "kvinnan i vita kläder" som avses. Det var ju henne de "fann" inne i city.

Eller så finns det förhör som inte ens läkarnas advokater fått tillgång till. Att BM efter den 10 juni ska ha sagt till RL att de "funnit Catrine" borde ju annars funnits med i läkarnas resningsansökningar och skadeståndsanspråk.
Nej, jag kan inte heller hitta något sådant uttalande. Frågan är om det har förvanskats på vägen, som du är inne på. Möjligen kan det ha syftat på att de fått nyheter om Catrine, det vill säga vad kvinnan i vitt hade att meddela.

Troligen rör det sig om ett missförstånd, men med förbehåll för att jag inte har alla resningsansökningar och skadeståndsanspråk färskt i minnet funderar jag på om advokaterna kan ha missat ett förhör där detta påstående återfinns. Som jag minns det dröjde det relativt länge innan t ex SS:s vittnesuppgifter åberopades. Med tanke på den oerhörda mängder material kanske det finns en hel del intressant kvar i slasken, som advokaterna inte sett.

Generellt verkar det råda stor förvirring (och osämja) mellan TÅ/BM och RL, vilket knappast minskat risken för ytterligare missförstånd från polisens sida. I förhöret med RL påstår han ju att BM ska ha sagt att RL talat med Catrine i juli, vilket RL nekar till. I BM:s förhör i Dropboxen kan jag inte finna ett sådant uttalande. Förvisso kan han teoretiskt ha sagt det till RL, men inte till polisen. I vilket fall verkar hela Ösmo-konstellationen präglas av någon slags visklek där den ena menar att den andra sagt si eller så.
Citera
2025-04-04, 21:16
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Jag tror att det är systern som blir förhörd, men jag är inte helt säker. På 9:e raden i det förhör du hänvisar till har de maskat de båda systrarnas namn och det står "*maskat* och hennes syster *maskat* vistades då i Vallentuna där de båda missbrukade heroin". Det som får mig att misstänka att det är systern som förhörs är att det första namnet (alltså på den som blir förhörd) är betydligt kortare än det andra och eftersom systern har ett hälften så långt namn som MS så borde det vara systern som förhörs.

Jag tror också att det blev en ihopblandning när det gällde TÅ:s boende.
Jag förstår hur du tänker, men jag är ganska övertygad om att detta är MS:s förhör. Förmodligen beror den korta maskningen på att polisen har benämnt MS med enbart initialer eller liknade, vilket man kan se i andra förhör.
Egentligen är det inte så väsentligt, men systern E borde rimligen också ha blivit förhörd i samband med att M blev det. Vad hon i sådana fall hade att säga vore intressant att ta del av.
Citera
2025-04-04, 21:23
Medlem
Citat:
Nej det är sant att det inte passar in tidigare. Åtminstone inte veckan innan pingst och under pingsten. Vad är det som talar för att det var CdC:s sista dag i livet? Du skriver till och med bör så du låter säker på det? Jag tänker på JE:s vittnesmål att han såg henne vid 19-tiden den 15/6 i sällskap med en okänd man (som inte var CB). Om det stämmer så var det knappast samma kväll som CB tog farväl av henne då före 19 inte kan ses som sent på kvällen. I så fall så levde CdC minst till den 16/6. Alternativt så skiljdes CdC från den okända mannen för att sedan träffa CB för att ytterligare senare säga hej då till honom för att sedan bli dödad.

De var ju ett par. De polade. De hade dessutom känt varandra i flera år. Om CB tappade henne ur sikte, bör hon ha dött omgående efter detta avsked.

CB var inte vem som helst.

Mannen som JE beskrev, såg fö ut som CB.
Varför skulle mannen på Gamla brogatan inte kunna vara CB?

Det finns fö flera kvällar att välja på.
BO kan ha levt till 19/6.
Citera
2025-04-04, 21:45
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
De var ju ett par. De polade. De hade dessutom känt varandra i flera år. Om CB tappade henne ur sikte, bör hon ha dött omgående efter detta avsked.

CB var inte vem som helst.

Mannen som JE beskrev, såg fö ut som CB.
Varför skulle mannen på Gamla brogatan inte kunna vara CB?

Det finns fö flera kvällar att välja på.
BO kan ha levt till 19/6.
Ok, men i så fall är det ju t.o.m. troligt att mannen som JE såg var CB. Jag hade fått för mig att man inte trodde att det var det, men då hade jag misstagit mig.

Hur säkert är det där med att de polade? CB verkade inte ha någon koll alls på CdC fram till pingst. Blev de ett par de sista skälvande dagarna där CB helt plötsligt hade stenkoll på CdC? Det tycker jag inte låter så rimligt. NK säger dessutom att han uppfattar honom och CdC som ett par de sista veckorna (alltså fram till 9/6 när han ser henne för sista gången).
Citera
2025-04-04, 21:46
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Kände förresten CB och NK varandra? Eller MS och CB? Eller MS och NK? Alla hade känt CdC i flera år så det borde inte vara omöjligt.
Citera
2025-04-04, 21:59
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag förstår hur du tänker, men jag är ganska övertygad om att detta är MS:s förhör. Förmodligen beror den korta maskningen på att polisen har benämnt MS med enbart initialer eller liknade, vilket man kan se i andra förhör.
Egentligen är det inte så väsentligt, men systern E borde rimligen också ha blivit förhörd i samband med att M blev det. Vad hon i sådana fall hade att säga vore intressant att ta del av.
Det är som du skriver förmodligen inte så väsentligt, men jag satsar mina 25 cent på att det ändå är systerns förhör. Tredje raden nerifrån ser man också ett E när det första av systrarnas namn nämns, vilket borde ha varit den förhördes namn. Oavsett vilken syster som avgett vittnesmålet hade det varit intressant att läsa den andres.

Intressant också att ES eller MS är relativt säker på att dwet var helgen 10-11 juni som händelsen inträffade. Jag tror att det var helgen innan då det stämmer bättre med vad andra berättar, men om det skulle stämma så har TÅ kommit med ytterligare en lögn kring när han såg CdC för sista gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in