Citat:
Ursprungligen postat av
NoppigaSockar
Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att detta är ett fel från polisens sida. Något sådant uttalande finns inte vare sig i BM:s förhör eller RL:s förhör. Inte heller TÅ eller NÅ säger att BM ska ha sagt något sådant till RL.
Det skulle kunna vara "kvinnan i vita kläder" som avses. Det var ju henne de "fann" inne i city.
Eller så finns det förhör som inte ens läkarnas advokater fått tillgång till. Att BM efter den 10 juni ska ha sagt till RL att de "funnit Catrine" borde ju annars funnits med i läkarnas resningsansökningar och skadeståndsanspråk.
Nej, jag kan inte heller hitta något sådant uttalande. Frågan är om det har förvanskats på vägen, som du är inne på. Möjligen kan det ha syftat på att de fått nyheter om Catrine, det vill säga vad kvinnan i vitt hade att meddela.
Troligen rör det sig om ett missförstånd, men med förbehåll för att jag inte har alla resningsansökningar och skadeståndsanspråk färskt i minnet funderar jag på om advokaterna kan ha missat ett förhör där detta påstående återfinns. Som jag minns det dröjde det relativt länge innan t ex SS:s vittnesuppgifter åberopades. Med tanke på den oerhörda mängder material kanske det finns en hel del intressant kvar i slasken, som advokaterna inte sett.
Generellt verkar det råda stor förvirring (och osämja) mellan TÅ/BM och RL, vilket knappast minskat risken för ytterligare missförstånd från polisens sida. I förhöret med RL påstår han ju att BM ska ha sagt att RL talat med Catrine i juli, vilket RL nekar till. I BM:s förhör i Dropboxen kan jag inte finna ett sådant uttalande. Förvisso kan han teoretiskt ha sagt det till RL, men inte till polisen. I vilket fall verkar hela Ösmo-konstellationen präglas av någon slags visklek där den ena menar att den andra sagt si eller så.