2025-03-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashy1990
Jag funderar på att hjälpa min son med pengar när han och hans sambo ska flytta ihop och köpa sin första bostad. Jag vet att detta kan vara ett stort steg för dem, och jag vill gärna hjälpa till, men samtidigt vill jag göra rätt.

Min fråga är: Bör man skriva ett låneavtal när man lånar ut pengar till sitt barn

Ja, det är alltid klokt att skriva ett låneavtal/Skuldebrev, även när du lånar ut pengar till ditt barn.
Citera
2025-04-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KGKing
Vidare ska man vara försiktig med att ”ge” bort pengar, skattemyndigheten kan se det som en inkomst och då ska den beskattas.

Nu hittar du ju bara på, en gåva till bröstarvingar presumeras vara förskott på.aeb och ingen inkomst eller annat.
Citera
2025-04-04, 13:33
Medlem
Allt hänger väl på relationen, mardrömsscenariot är väl det första alla tänker på men jag har lånat pengar av mina föräldrar, både till köp av bostad och bil. Det har aldrig varit något problem och jag har alltid betalat tillbaka.

Vid vårat husköp gjorde vi så att jag lånade pengar separat av min pappa och min sambo lånade samma summa av sin mamma, jag betalade av min pappa och hon betalade av sin mamma, det var väldigt tydligt att lånen var personliga och de gick till insatsen för huset. Detta kan ju vara en idé för er, men då kräver det ju att den andra föräldern kan låna ut pengar också. Det bästa om du är orolig tror jag är som många andra redan nämnt, ge dem pengar istället, om du har råd.

När vi köpte bil lånade vi gemensamt av min pappa med förutsättningen att skulle vi gå isär innan lånet var betalt så hade vi sålt bilen och betalat av bilen, alternativt hade jag köpt ut min sambo och tagit över lånet själv.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in