2025-03-31, 00:22
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Förskott på arv t.ex, så blir han skyldig dödsboet sen, alternativt vanligt skuldebrev med löpande ränta osv.
Jag förstår det som att pappan “ger” pengar till sonen, vilket då kan ses som en gåva. Men innebär det i så fall att det fungerar som ett slags “lån”, där sonen i praktiken blir skyldig pengar till dödsboet? Jag är lite osäker på hur det här fungerar i praktiken.
Hur går det till rent juridiskt? Behöver man skriva ett särskilt avtal, och hur ska det i så fall utformas för att vara juridiskt korrekt? Hur vet man i förväg hur mycket arvet är på?
Senast redigerad av Adrenaline976 2025-03-31 kl. 00:32.
Citera
2025-03-31, 00:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashy1990
Jag funderar på att hjälpa min son med pengar när han och hans sambo ska flytta ihop och köpa sin första bostad. Jag vet att detta kan vara ett stort steg för dem, och jag vill gärna hjälpa till, men samtidigt vill jag göra rätt.

Min fråga är: Bör man skriva ett låneavtal när man lånar ut pengar till sitt barn

Ja om det nu inte är en gåva så är ett skuldebrev ett bra alternativ, därtill kan du stå som delägare på bostadsrätten.
Citera
2025-03-31, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Jag förstår det som att pappan “ger” pengar till sonen, vilket då kan ses som ett förskott på arv. Men innebär det i så fall att det fungerar som ett slags “lån”, där sonen i praktiken blir skyldig pengar till dödsboet? Jag är lite osäker på hur det här fungerar i praktiken.
Hur går det till rent juridiskt? Behöver man skriva ett särskilt avtal, och hur ska det i så fall utformas för att vara juridiskt korrekt?

Det är ju en gåva, förskott på arv per det dagens datum.. syskonen kan inte kräva pengar för inflation osv. Gåvotagaren ärver mindre efter föräldrarna när de går bort helt enkelt.

Man ska nog ändå se till att ge övriga syskon lika mycket pengar i hyfsat nära anslutning.. 1 mille på 80-talet är ju som 10 nu et.c
Det finns mallar på nätet för gåvobrev man kan skriva ut om man letar lite.
Citera
2025-03-31, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Snacka om att tråden spårar ut för så simpel fråga från TS

Precis, svaret på frågan är Ja om man vill ha sämja mellan syskon, gåvobrev eller skuldebrev vilket man föredrar.
Citera
2025-03-31, 09:33
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blir väl en massa extra skatteregler. Du måste fan ta upp detta i din deklaration osv. Jävla mer huvudvärk än bara ge bort stålarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du måste ju ta upp detta. Att du har en utgift. Sedan noll ränta eller ej. Blir ju mer pappersarbete än om du bara gett bort pengarna.

Gåvoskatten avskaffades 2005. Förmögenhetsskatten 2007. Så varken gåvor eller lån behöver redovisas i deklarationen så länge ingen ränta utgår.
Citera
2025-03-31, 09:53
Medlem
Om det inte skrivits tydligt är det viktigt att skydda mot barnets eventuella brytning med sambon
- gärna utan att säga/skriva det - och skriva lägenheten/huset som SÄKERHET för LÅNET ger en del skydd mot det.

Det löser även rättvisa hyffsat med syskon.
Citera
2025-03-31, 10:39
Medlem
Har lånat av min farsa till bil samt lånat ut till min sambo för att köpa ny telefon.

Har betalats av månadsvis utan något skuldebrev eller liknande. Beror på hur mycket man litar på personen man lånar ut till.
Citera
2025-03-31, 10:57
Medlem
Miys avatar
Jag brukar köra 25% ränta när jag lånar ut inom familjen. Frugan får 18% för husfridens skull.

Och var benhård. Ena sonen ligger efter med betalningen så han har fram till sista april sen skickar jag det vidare till inkasso.
Citera
2025-03-31, 11:48
Medlem
Många svar, men ingen verkar ha frågat det mest grundläggande om "din son " betyder att du bara har ett barn?.
I så fall finns det ju inga problem med avundsjuka syskon och problem med arv osv. Så behovet av papper är mindre.
Men överlag rekommenderar jag att allt skriva något oavsett om det är gåva eller arv så slipper man bli oense om villkoren sedan.
Citera
2025-03-31, 14:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Att låna ut pengar så som du beskriver är som att be om problem, vill du hjälpa dom så är det bättre att ge dom pengarna.

100% rätt.
Citera
2025-03-31, 16:49
Medlem
Man kan ju ge pengarna och skriva en revers på lägenheten.

Mest så du inte behöver dela dina pengar fall dom skulle gå isär.

Alla är sams till pengar ska delas, glöm inte det!
Citera
2025-03-31, 19:24
Medlem
Lånar du så är förhållandebasen förändrad och du kommer se andra sidor av honom, tror jag.

Lånade själv ut ett inte alltför stort belopp till min kära bror i nöd.
Därefter försvann han mer eller mindre ur mitt liv.

Det blev bara sämre när jag slutligen strök skulden.
Idag tror jag att han är den som ogillar mig mest i denna värld, och jag förstår honom.

Tänkvärt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in