2025-04-04, 12:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
EU har 10% på bland annat bilar från USA.
Man kan inte bara välja siffror för att bevisa sin tes.

Vad är det för mening att bara klippa och klistra artiklar som stöder den egna åsikten och välja bort allt annat?

Det är ju EXAKT det Trump gör. Han får det att låta som att EU tar 39% extra betalt för alla varor till USA och så låtsas han vara snäll som bara ska ta 20% tillbaka. Det är olika tullavgifter på olika varor och det är ohederligt och skamlöst av Trump att inte redovisa det.

Snittet på EU:s tullavgifter på produkter till USA är 2,43% och inget annat.

Sen kan man absolut diskutera avgifterna på enskilda produkter som tex bilar. USA tar jävligt höga avgifter för sina pickups tex.
Citera
2025-04-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Förmodligen för att det var såpass mycket billigare att så göra eftersom tullarna var så låga. Snart kommer det finnas gott om Made in the US-biblar för de som är intresserade.

Det har definitivt mer att göra med billigare arbetskraft och billigare råvaror än tullnivån.

Men nu skall alltså de potentiella köparna betala ett dyrare pris för samma biblar, men ”made in USA”, vilket leder till ökad inflation.

Det är detta Trump och hans MAGA clowner inte inser, produkter tillverkas av tradition där förutsättningarna är som mest optimala och detta brukar vara där know-how finns och samverkar med låga tillverkningskostnader (personalkostnader, råvarukostnader etc) och bra transport logistik. Att flytta sådan produktion till länder med sämre förutsättningar leder bara till högre tillverkningskostnader och därmed ett högre konsumentpris.

Tillsammans med svarstullar som också driver upp priserna i USA, så kommer detta bara att leda till en kraftig ökad inflation.
Citera
2025-04-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Hade det varit en kompetent affärsman hade det varit skillnad. Nu har man en av de sämsta och mest inkompetenta man kunde hitta. Dessutom synnerligen korrupt

Det är ju självklart så att han är mångmiljardär pga inkompetens
Citera
2025-04-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Vad bra. Då kan ju våra inhemska tryckerier återuppstå och bokbindaryrket få en renässans.

Och biblarna blir säkerligen dubbelt så dyra, så vilka är vinnare i denna ekvation?

Beställaren, som får betala ett högre pris för samma, eller en likvärdig, produkt?

Bokhandlaren/grossisten som får betala ett högre pris för sina inköp?

Konsumenten som får samma , eller åtminstone en likvärdig produkt, till ett avsevärt högre pris?

Boktryckaren och bokbinderiet i Kina som blir av med en kund?
Citera
2025-04-04, 12:23
Medlem
Kina svarar idag med att införa tullar på 34% på all USA import till landet. Tullarna införs den 10/4. Detta enligt kinesiska Xinhua News Agency.

Schack matt Trump!
Senast redigerad av Master.Palm 2025-04-04 kl. 12:39.
Citera
2025-04-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Innan handelskonflikten 2018 var tullarna mellan EU och USA generellt sett lägre. EU har historiskt haft relativt låga tullar på amerikanska varor, men de höjdes som ett svar på Trumps tullar på europeiskt stål och aluminium. Så det var en eskalering snarare än att EU alltid haft höga tullar mot USA.

Ett visst mått av protektionism kan vara motiverat för att skydda inhemsk industri. Skillnaden här - och därmed uppmärksamhet - är att när det blir så här drastiskt skapar det fler problem än det löser. USA har inte kapacitet att snabbt ersätta importen, vilket leder till högre priser och ineffektivitet. Samtidigt rubbas världshandeln, och andra länder svarar med egna åtgärder, vilket riskerar att skapa en nedåtgående spiral där alla förlorar.
Tullavgifter har varit väldigt höga vid import från USA . Jag vet det av egen erfarenhet då jag importerat fordon under en tid.

Jag funderar på om det hade blivit lika stort "ramaskri" om Obama infört detta, vilket han var för, men aldrig genomförde då vissa demokrater protesterade.
Citera
2025-04-04, 12:25
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Usa vill flytta hem produktionen av varor.

Vilket dom måste göra, annars kommer dom bli bankrutt. I dagsläget så köper dom mer saker än dom producerar. Varje månad går dom tok back. I princip kan man säga att de jobbar halvtid men bor i en stor dyr villa som de äger men som de varje månad belånar, alternativ säljer delar av ägandet.

Det går inte i förlängningen. Antingen får de helt enkelt sänka sina löner och välstånd till en nivå där de kan konkurrera. Vilket är politiskt omöjligt. Ingen vill gå ner i välstånd.

Eller så får de göra som trump gör. Höja tullar och hoppas på att företagen flyttar produktion till usa.

Usa har konsumenter, arbetare, energi, kunskap och pengar. Det är inte omöjligt.
Hur då "mer saker"? Menar du att totalkostnaden för importer är högre än exporter? Om jag köper en hammare och brädor av dig för 1000kr och du köper en tryffel av mig för 100kr så har vi en obalans i handel. Men jag kan bygga något med grejerna som ökar värdet och du har bara minnet av smaken kvar när du väl ätit tryffeln.
Och lönsamhet då? USA säljer massor av digitala tjänster med nära noll i kostnader när produkten väl är utvecklad. Om du då säljer en produkt till mig för 1000kr som kostade 800kr att framställa och jag säljer en digital tjänst för 500kr (obalans återigen) som kostade 50kr att framställa (utvecklingskostnad fördelad på produkt) så blir jag fortfarande rikare. O s v, o s v.
Det är liksom inte så enkelt som att säga "kolla vilken stor handelsobalans, detta är jättedåligt".

En stat kan inte bli bankrutt heller som du verkar tro.

Hur många erfarna nationalekonomer kan tänkas husera på flashback och social media undrar jag.
Citera
2025-04-04, 12:27
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Och biblarna blir säkerligen dubbelt så dyra, så vilka är vinnare i denna ekvation?

Beställaren, som får betala ett högre pris för samma, eller en likvärdig, produkt?

Bokhandlaren/grossisten som får betala ett högre pris för sina inköp?

Konsumenten som får samma , eller åtminstone en likvärdig produkt, till ett avsevärt högre pris?

Boktryckaren och bokbinderiet i Kina som blir av med en kund?

De respektive ländernas statliga inkomst är nettovinnare på kort sikt.
På lång sikt sjunker handeln och saktar utveckling och om det vill sig illa skapa en depression som på 30-talet.

Nu finns det ingen som tror USA kommer befästa detta för lång sikt.
Är bara trump som vill skapa förhandlingsutrymme.
Går bra köpa sig fri om man dansar efter gubbens pipa.
Citera
2025-04-04, 12:27
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det här drunknade bland en massa andra komentarer och uppmärksammades inte p g a det, så det behöver en egen tråd för att få slut på korkade slutsatser.

2,43 % får Trump till att vara 39 %
Hur enormt korkad får en president vara?

Källor t ex:
https://www.di.se/nyheter/hemliga-formeln-bakom-trumps-tullar/

Och med bildbevis där Trump håller en tavla med siffrorna:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/trumps-vilda-matematik-siffran-bakom-nya-tullarna/ar-AA1CdzHt?ocid=winp2fp&cvid=fe5d1453c2e14175cd8d836 3c5d0bb2c&ei=27
Hur kommer Trumpfantasterna att försöka bortförklara det?

Bildbevis även här:
https://www.theguardian.com/business/2025/apr/03/trumps-tariffs-the-full-list
Jag vet inte vad eller vem som har lurat i denne misslyckade affärsman att USA " blir lurade' , troligen kommer det från den dysfunktionella hatiska maga-rörelsen som inte begriper varför USA har underskott och inte klarar av att lösa USAs problem,
skyll på omvärlden, typ.
Nu ska Kina införa 35% till mot USA...
Citera
2025-04-04, 12:28
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Njae.
Broilerpolitiker ställer till en massa p g a de inte begriper vad som är bäst för att de inte haft vanliga jobb och har dålig logik, medan EN DEL affärsmän har vad som krävs.

Trump är ju en DÅLIG affärsman mobbare och maktmissbrukare utan EQ, så han tänker inte på helheten och fattiga...

I Thailand finns en mycket framgångsrik affärsman, som tänker på helheten och långsiktigt.
((Thailänder, som känner mig sedan jag funderade på att starta företag där, kallar honom "Thai-Lunkan" p g a likheter både gällande åsikter och utseende
I ett TVprogram bara om honom, sa programledaren:
-Du är så populär så du skulle säkert bli vald till premiärminister om du ställer upp till val. Kan du tänka dig det?
-Aldrig i livet...
Han vill inte ha med politiker att göra mer än nödvändigt, eftersom de bestämmer så mycket dumt och är bromsklossar (fast han sa det diplomatiskt).

En gammal klasskompis, framgångsrik affärsman, berättade då han närmade sig pensionåldern och la av med företagen att han tänkte satsa på att komma in i riksdagen - men skippade det då jag frågade om han ville slösa år på att bli nedröstad av politikerbroilers...
Mja, okay. Jag backar och ger vid att Inte Alla affärsmän är lika inkompetenta politiker som musk och trump.
Citera
2025-04-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Han är endast senil i din hjärntvättade skalle. Hans plan är tydlig och den är logisk. Balansera handeln. Varken mer eller mindre. Ett flertal länder har redan börjat lägga sig på rimlig nivå mot USA. Tror Canada och Israel är en av dom.

På vilket sätt ska länderna balansera handeln? Stoppa USA från att köpa varor eller ska landets regering köpa saker från USA som man egentligen inte har något behov av?
Citera
2025-04-04, 12:29
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luohan
Det är ju självklart så att han är mångmiljardär pga inkompetens
Drt var väl för fan Pablo Escobar också, men hade du velat ha honom som president?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in