Citat:
Ursprungligen postat av
Hardstekt
Usa vill flytta hem produktionen av varor.
Vilket dom måste göra, annars kommer dom bli bankrutt. I dagsläget så köper dom mer saker än dom producerar. Varje månad går dom tok back. I princip kan man säga att de jobbar halvtid men bor i en stor dyr villa som de äger men som de varje månad belånar, alternativ säljer delar av ägandet.
Det går inte i förlängningen. Antingen får de helt enkelt sänka sina löner och välstånd till en nivå där de kan konkurrera. Vilket är politiskt omöjligt. Ingen vill gå ner i välstånd.
Eller så får de göra som trump gör. Höja tullar och hoppas på att företagen flyttar produktion till usa.
Usa har konsumenter, arbetare, energi, kunskap och pengar. Det är inte omöjligt.
Hur då "mer saker"? Menar du att totalkostnaden för importer är högre än exporter? Om jag köper en hammare och brädor av dig för 1000kr och du köper en tryffel av mig för 100kr så har vi en obalans i handel. Men jag kan bygga något med grejerna som ökar värdet och du har bara minnet av smaken kvar när du väl ätit tryffeln.
Och lönsamhet då? USA säljer massor av digitala tjänster med nära noll i kostnader när produkten väl är utvecklad. Om du då säljer en produkt till mig för 1000kr som kostade 800kr att framställa och jag säljer en digital tjänst för 500kr (obalans återigen) som kostade 50kr att framställa (utvecklingskostnad fördelad på produkt) så blir jag fortfarande rikare. O s v, o s v.
Det är liksom inte så enkelt som att säga "kolla vilken stor handelsobalans, detta är jättedåligt".
En stat kan inte bli bankrutt heller som du verkar tro.
Hur många erfarna nationalekonomer kan tänkas husera på flashback och social media undrar jag.