2025-04-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Så du menar att hela världen har höjt sina tullar mot USA först? Lesotho har alltså fått tullar på 50%, din teori är att Lesotho först har lagt 50%-iga tullar på USA:s export och sedan har USA blivit tvingade att svara? Högst intressant tolkning.

EU har ett genomsnittligt tulluttag mot USA på 3%. Detta är för att kompensera för att USA kraftigt subventionerar sin jordbruksproduktion.
vem fan bryr sig om Lesotho!
Citera
2025-04-04, 11:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Så du menar att hela världen har höjt sina tullar mot USA först? Lesotho har alltså fått tullar på 50%, din teori är att Lesotho först har lagt 50%-iga tullar på USA:s export och sedan har USA blivit tvingade att svara? Högst intressant tolkning.

EU har ett genomsnittligt tulluttag mot USA på 3%. Detta är för att kompensera för att USA kraftigt subventionerar sin jordbruksproduktion.

Det var inte vad jag skrev men EU hotar nu med högre tullar, försöker de då diktera vad USA ska göra med din logik?

Är det bara att diktera när USA anpassar sina tullar efter andra men inte när det motsatta sker? Du har så extremt färgade glasögon att du inte ser hur korkat du resonerar.
Citera
2025-04-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
vem fan bryr sig om Lesotho!

Tydligen gör Trump det.

Men jag håller med om att det är märkligt.
Citera
2025-04-04, 11:15
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det där bemötte jag i mitt förra inlägg men du verkar inte vara mottaglig för information.

Din invändning är felaktig och korkad och jag ska förklara varför.

Citat:
Varför inbillar du dig att argumentet är att det snedvrider konkurrensen mellan företag?
Det som främst förs fram är att det leder till olika mycket skatteintäkter till respektive stat när när företag från dessa stater exporterar till varandra. Läsförståelse!

Detta är dels en ren lögn, i den meningen att det helt enkelt inte stämmer att Trump skulle anse att problemet är att EU får för mycket skatteintäkter från moms. Trumps issue har hela tiden varit att vi köper för lite amerikanska produkter i förhållande till hur mycket de köper från oss. Det finns hur många videor på Trump som helst när han säger detta. "They're ripping US off". Att beskatta europeiskt befolkning förstår vem som helst omöjligt kan innebära att man blåser USA.

Dels är det korkat, eftersom samma skatt betalas på både amerikanska och europeiska varor av europeiska konsumenter.

Dels är det korkat eftersom EU såklart inte har något att göra med amerikanska skattesatser.

Citat:
Sedan finns även invändningen att det till viss del snedvrider konkurrensen eftersom man i USA inte kan dra av sales tax vid export. Så det finns tydligen en snedvridning i det avseendet.

Detta är korkat eftersom det är en amerikansk fråga och inte har något med EU att göra.

Så för att sammanfatta: Grattis, du är en korkad, korkad, korkad, lögnare.

Jag kommer inte ens läsa ett eventuellt svar, jag är inte intresserad av diskutera med dig. Jag är endast här för att förklara hur saker faktiskt ligger till om jag ser ett påstående som är uppenbart fel, vilket jag nu gjort.
Citera
2025-04-04, 11:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Din invändning är felaktig och korkad och jag ska förklara varför.

Detta är dels en ren lögn, i den meningen att det helt enkelt inte stämmer att Trump skulle anse att problemet är att EU får för mycket skatteintäkter från moms. Trumps issue har hela tiden varit att vi köper för lite amerikanska produkter i förhållande till hur mycket de köper från oss. Det finns hur många videor på Trump som helst när han säger detta. "They're ripping US off". Att beskatta europeiskt befolkning förstår vem som helst omöjligt kan innebära att man blåser USA.

Dels är det korkat, eftersom samma skatt betalas på både amerikanska och europeiska varor av europeiska konsumenter.

Dels är det korkat eftersom EU såklart inte har något att göra med amerikanska skattesatser.

Detta är korkat eftersom det är en amerikansk fråga och inte har något med EU att göra.

Så för att sammanfatta: Grattis, du är en korkad, korkad, korkad, lögnare.

Jag kommer inte ens läsa ett eventuellt svar, jag är inte intresserad av diskutera med dig. Jag är endast här för att förklara hur saker faktiskt ligger till om jag ser ett påstående som är uppenbart fel, vilket jag nu gjort.

Dina tolkningar av vad Trump anser saknar relevans för det jag skrev.
Citera
2025-04-04, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är väll det som är Trumps resonemang, det enklaste "förhandlingen" vore ju att momsbefria alla amerikanska varor, då skulle ju trump vara tvungen att ta de delstater som 1-7% salestax/moms på imoprterade varor, i öronen. annars kulle ju "usa" berika sig på handeln, utan att tillföra något, likt "sverige" gör med momsatser på amerikanska varor.
Låter som en skitbra plan om man vill krascha svenska företag och göra Sverige till en ren outlet för USA.

Sluta försöka låtsas att du fattar ekonomi.
Citera
2025-04-04, 11:20
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det var inte vad jag skrev men EU hotar nu med högre tullar, försöker de då diktera vad USA ska göra med din logik?

Är det bara att diktera när USA anpassar sina tullar efter andra men inte när det motsatta sker? Du har så extremt färgade glasögon att du inte ser hur korkat du resonerar.
Är du helt förvirrad? USA ska införa 20% tull mot EU det är ingen anpassning
Citera
2025-04-04, 11:20
Medlem
Citat:
Varför inbillar du dig att argumentet är att det snedvrider konkurrensen mellan företag?
Det som främst förs fram är att det leder till olika mycket skatteintäkter till respektive stat när när företag från dessa stater exporterar till varandra. Läsförståelse!

Sedan finns även invändningen att det till viss del snedvrider konkurrensen eftersom man i USA inte kan dra av sales tax vid export. Så det finns tydligen en snedvridning i det avseendet.
Du verkar som vanligt lite lätt bakom flötet, men inget nytt under solen.

Vad är det du inte förstår med att konkurrensen påverkas om du lägger på skatt på varor som beror på var de tillverkats.

En tull är en skatt som direkt påverkar skatten baserat på om det tillverkats i EU, USA eller UK: Olika skattesatser.

En enhetlig skatt som svensk moms som läggs på lika oberoende av ursprungsland påverkar inte konkurrensen.

Sen att ett EU företag får betala moms för produkter som är för den svenska marknaden, men inte för den Amerikanska är en helt annan femma.

Ett Amerikansk företag som säljer sina artiklar till ett annat land betalar inte heller sales tax i USA.

Men som vanligt övergår detta din analysförmåga.
Citera
2025-04-04, 11:23
Medlem
Citat:

EU:s tullar kommer vara ett svar på amerikanska tullar. Du observerar två fenomen, det ena orsak och det andra verkan, där kausalitet råder. USA har alltså inte anpassat sina tullar efter andra, EU:s tulluttag är i snitt 3%.

Komiskt att du håller på och simpar för Trump och anklagar andra för att ha "färgade glasögon". Allting rörande tariffer mot USA är offentliga uppgifter, du kan alltså gräva fram vad vi har i tullar och lätt konstatera att det inte existerar tullar mot USA som ens är i närheten av den nivå som nu har införts.

Varför är det så? Jo, det är för att länder vill ha handel med USA.

Handelsbalansen mellan EU och USA är för övrigt väldigt jämn, här är siffror från 2023:
https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/eu-us-trade/

Vi har en övervikt i varuexport, de har en övervikt i tjänsteexport. Men det är en väldigt välintegrerad handel, där vi från vårt håll i Europa gärna hade sett att de hade subventionerat sin jordbrukssektor mindre. Men i övrigt så är EU för frihandel och eftersträvar det. Höga tullar och avgifter har inte existerat alls. Förrän igår.
Citera
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Alla länder anpassar sina tullar efter andra länder, menar du alltså att alla dikterar andras villkor då?
Eller är det bara när USA gör det som de dikterar andra?

En aktion kan ha olika syften.

En tull kan t ex ha syftet att motverka att någon dumpar billiga produkter på marknaden, vilket skulle slå hårt mot inhemsk produktion av varor som är viktiga att ha produktion av. T ex mat, bör ju varje land med självbevarelsedrift se till att ha en inhemsk produktion av.

I Trumps fall menar t o m de allra flesta republikaner att han inför tullarna i taktiskt syfte för att få något från mottagarna. Det finns hur många exempel som helst på detta.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Är du helt förvirrad? USA ska införa 20% tull mot EU det är ingen anpassning

Jo det är en anpassning till de skatter EU tar ut vid export från USA.
Att du inte håller med om vilken nivå som är på samma nivå är en helt annan sak.
Citera
2025-04-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du verkar som vanligt lite lätt bakom flötet, men inget nytt under solen.

Vad är det du inte förstår med att konkurrensen påverkas om du lägger på skatt på varor som beror på var de tillverkats.

En tull är en skatt som direkt påverkar skatten baserat på om det tillverkats i EU, USA eller UK: Olika skattesatser.

En enhetlig skatt som svensk moms som läggs på lika oberoende av ursprungsland påverkar inte konkurrensen.

Sen att ett EU företag får betala moms för produkter som är för den svenska marknaden, men inte för den Amerikanska är en helt annan femma.

Ett Amerikansk företag som säljer sina artiklar till ett annat land betalar inte heller sales tax i USA.

Men som vanligt övergår detta din analysförmåga.

Exakt så. Tyvärr verkar en del uppenbart svagbegåvade individer inte klara av att förstå vad moms är. Eller att det råder EXAKT LIKA förutsättningar för konkurrens i det ledet.

Många som blottar sin kognitiva kapacitet just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in