Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Det där bemötte jag i mitt förra inlägg men du verkar inte vara mottaglig för information.
Din invändning är felaktig och korkad och jag ska förklara varför.
Citat:
Varför inbillar du dig att argumentet är att det snedvrider konkurrensen mellan företag?
Det som främst förs fram är att det leder till olika mycket skatteintäkter till respektive stat när när företag från dessa stater exporterar till varandra. Läsförståelse!
Detta är dels en ren lögn, i den meningen att det helt enkelt inte stämmer att Trump skulle anse att problemet är att EU får för mycket skatteintäkter från moms. Trumps issue har hela tiden varit att vi köper för lite amerikanska produkter i förhållande till hur mycket de köper från oss. Det finns hur många videor på Trump som helst när han säger detta. "They're ripping US off". Att beskatta europeiskt befolkning förstår vem som helst omöjligt kan innebära att man blåser USA.
Dels är det korkat, eftersom samma skatt betalas på både amerikanska och europeiska varor av europeiska konsumenter.
Dels är det korkat eftersom EU såklart inte har något att göra med amerikanska skattesatser.
Citat:
Sedan finns även invändningen att det till viss del snedvrider konkurrensen eftersom man i USA inte kan dra av sales tax vid export. Så det finns tydligen en snedvridning i det avseendet.
Detta är korkat eftersom det är en amerikansk fråga och inte har något med EU att göra.
Jag kommer inte ens läsa ett eventuellt svar, jag är inte intresserad av diskutera med dig. Jag är endast här för att förklara hur saker faktiskt ligger till om jag ser ett påstående som är uppenbart fel, vilket jag nu gjort.