2025-04-04, 10:49
Medlem
Vänlige Viktors avatar
https://www.natursidan.se/nyheter/polisen-misstanker-tjuvjakt-i-hela-varmlands-lan/
"Redan för tre år sedan upptäcktes att fem vargrevir i norra Värmland var tomma på vargar och enligt den senaste inventeringen finns det fortfarande inte finnas några vargar i området. Polisen misstänker tjuvjakt, rapporterar SVT."

En 8 år gammal artikel som beskriver att polisen misstänker att de tomma vargreviren i Värmland är tomma pga tjuvjakt.

https://tidningensyre.se/2025/02-april-2025/illegal-vargjakt-kan-ligga-bakom-sjunkande-vargantal-i-varmland/

Här en artikel från i år.

"I årets inventering av vargar har det hittats rekordfå vargar i Värmland och Dalarna, rapporterar Jaktjournalen. Något som inte enbart kan bero på licensjakten.

Även i Dalarna har antalet vargrevir minskat med 72 procent på drygt tio år.

Att konstatera svart på vitt vad minskningen beror på är svårt. Men Magnus Orrebrant, ordförande i Rovdjursföreningen säger till Natursidan att han tycker sig se en oroande tystnadskultur både hos jägare och myndigheter.
"

Det verkar som om kriminaliteten i riket inte enbart handlar om gängkriminella invandrare utan även om tjuvjägare som hatar vargar.
Hur mycket görs av polisen mot denna kriminella verksamhet?

/VV
Citera
2025-04-04, 10:58
Medlem
Är nog lite svårt att jobba mot om det inte finns anmälningar eller något konkret att gå på.
Citera
2025-04-04, 11:03
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
https://www.natursidan.se/nyheter/polisen-misstanker-tjuvjakt-i-hela-varmlands-lan/
"Redan för tre år sedan upptäcktes att fem vargrevir i norra Värmland var tomma på vargar och enligt den senaste inventeringen finns det fortfarande inte finnas några vargar i området. Polisen misstänker tjuvjakt, rapporterar SVT."

Det verkar som om kriminaliteten i riket inte enbart handlar om gängkriminella invandrare utan även om tjuvjägare som hatar vargar.
Hur mycket görs av polisen mot denna kriminella verksamhet?/VV

Man kan ju hoppas att Polisen prioriterar det som är viktigast för tillfället.

Att försvara den vargstam som våra förfäder med svett och blod kämpat för att utrota, räknar jag inte som högt upp på "to do list". Dom skulle förmodligen vända sig i sina gravar om dom såg vad som sker i samhället idag...
Citera
2025-04-04, 12:07
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Man kan ju hoppas att Polisen prioriterar det som är viktigast för tillfället.

Att försvara den vargstam som våra förfäder med svett och blod kämpat för att utrota, räknar jag inte som högt upp på "to do list". Dom skulle förmodligen vända sig i sina gravar om dom såg vad som sker i samhället idag...

Ja,det gör de nog självklart och kanske är det så att det är en liten och obetydlig grej i det stora hela.
Men i det stora landet på andra sidan oceanen hängde man väl upp tjuvjägare i närmsta träd om västernfilmerna och indianböckerna man läste som ung talade sanning.
Då slapp ju sheriffen kliva in och ta jobbet.

Det är ju inget som vi sysslat med här i landet, att trycka dit tjuvjägare så det dånar om det, men kriminella element har vi ju av hävd alltid spärrat in eller sett till att hålla i schack.

/VV
Citera
2025-04-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Är nog lite svårt att jobba mot om det inte finns anmälningar eller något konkret att gå på.
Så länge de som arbetar som Naturbevakare, själva är jägare så kommer inte den illegala jakten på varg upphöra. Ty, bröder skyndar till bröders hjälp. Detsamma gäller polisen, där väljer man ut jägare att utreda misstänkta jaktbrott. Inte konstigt att det då inte går att stävja illegal jakt på rovdjur.
Citera
2025-04-05, 09:46
Medlem
Rubrik från tidningen Svensk Jakt idag, tyvärr låst artikel.

"Tre personer misstänks för förberedelse av illegal vargjakt: ”Får känslan att illegal jakt ökar”
Citera
2025-04-05, 15:45
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Rubrik från tidningen Svensk Jakt idag, tyvärr låst artikel.

"Tre personer misstänks för förberedelse av illegal vargjakt: ”Får känslan att illegal jakt ökar”

Att det finns idioter även inom jägarkåren är inget nytt.

Från artikeln:

Citat:
"- Känslan är att den illegala jakten ökat de senaste åren, men det är en mycket liten klick jägare som ägnar sig åt den här verksamheten. Jag vill understryka att länsstyrelsen inte lastar jägarkåren i stort för detta.

Så, inte mycket till måltavla denna gången heller för den som mest vill kasta paj...

Vad David Höök vid Länsstyrelsen i Värmland egentligen baserar sin känsla på är dock inget som framkommer av artikeln.
Senast redigerad av Allaballawalla 2025-04-05 kl. 15:47.
Citera
2025-04-05, 16:36
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Så, inte mycket till måltavla denna gången heller för den som mest vill kasta paj...

Det är en väldigt liten klick procentuellt sett med människor i den kriminella gängverksamheten också.
Ska polisen strunta i den och lägga sina resurser på annat?

Alla som tycker det är förjävligt med sprängningar och skjutningar och som stör sig på dessa illdåd, kastar paj?

Nej, det som är förjävligt är inte att det kanske är få som tjuvjagar och skjuter vargar i de revir som finns.
Samt att det sker utanför de tider och antal som avsätts för den legala jakten att hålla vargstammen i schack.
Det som är förjävligt och som folk framförallt kastar paj på, är att det tjuvjagas illegalt!!

Faktum är, i allafall i min lilla bubbla, är att det är DU och dina kamrater som INTE jagar illegalt, som borde vara de som bedriver eftersöket efter de tjuvjägare som jagar illegalt.
Ni, eftersom det är ni som ofta drabbas och som anklagas för att vara med i denna typ av jakt.
Men det jag ser är ofta en anklagande attityd mot utomstående som försöker få stopp på denna typ av jakt av er andra.

Frågan jag ställde i TS var:

Svaret är nog 'alldeles för lite' men jag misstänker att det kanske trots allt görs en del men att resurserna inte räcker till.

/VV
Citera
2025-04-05, 19:06
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Det är en väldigt liten klick procentuellt sett med människor i den kriminella gängverksamheten också.
Ska polisen strunta i den och lägga sina resurser på annat?

Vad har det med mig eller något jag skrivit att göra?

Citat:
Alla som tycker det är förjävligt med sprängningar och skjutningar och som stör sig på dessa illdåd, kastar paj?

Citat:
Nej, det som är förjävligt är inte att det kanske är få som tjuvjagar och skjuter vargar i de revir som finns.
Samt att det sker utanför de tider och antal som avsätts för den legala jakten att hålla vargstammen i schack.
Det som är förjävligt och som folk framförallt kastar paj på, är att det tjuvjagas illegalt!!

Citat:
Faktum är, i allafall i min lilla bubbla, är att det är DU och dina kamrater som INTE jagar illegalt, som borde vara de som bedriver eftersöket efter de tjuvjägare som jagar illegalt

Är det inte polisen som är ansvariga för att göra det?

Men, vad har det med något jag skrivit att göra?

Citat:
Ni, eftersom det är ni som ofta drabbas och som anklagas för att vara med i denna typ av jakt.
Men det jag ser är ofta en anklagande attityd mot utomstående som försöker få stopp på denna typ av jakt av er andra.

Citat:
Frågan jag ställde i TS var:

Antagligen så mycket de kan, men den svenska poliskåren är kraftigt underdimensionerad och har inte i närheten av resurserna som egentligen krävs för att kunna lösa alla brott; där självklart även jaktbrott ingår.

Men, vad har det med mig eller något jag skrivit att göra?

Citat:
Svaret är nog 'alldeles för lite' men jag misstänker att det kanske trots allt görs en del men att resurserna inte räcker till.

Ja, det ligger väl i linje med vad jag svarar ovan. Eller?

Men, vad har det med mig eller något jag skrivit att göra?

Citat:
/VV

Ja, det vet jag.

Du tror inte att det kan ha varit så att du fullständigt missuppfattat vad jag skrev eftersom du drar iväg i en riktning som inte ligger i linje med vad jag skrivit?

Det är ju knappast så att jag skrivit något som ligger i linje med vad det ser ut som om du försöker bemöta...

Det hela är lite som om du drar i strid med väderkvarnar som inte ens finns där i stället för att ge dig på dem i tron att det är jättar...
Citera
2025-04-05, 20:16
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
FP.
Tror du gemene man begriper ett sådant inlägg?

Citat:
Det har med dig att göra för det du gör är att racka ner på Grodologen hela tiden.
"för den som mest vill kasta paj..."
Hacka på de som hackas bör istället, och försök besvara trådens frågeställning istället för att hacka på Grodologen.

Citat:
Antagligen så mycket de kan, men den svenska poliskåren är kraftigt underdimensionerad och har inte i närheten av resurserna som egentligen krävs för att kunna lösa alla brott; där självklart även jaktbrott ingår.

Jag är inte så säker, även om det finns en hel del sanning i detta.
Men visst, alla brott kan de säkert inte lösa, men tjuvjakt?
I flera revir i både Värmland och Dalarna.
Har de löst något enda jaktbrott?

/VV
Citera
2025-04-05, 21:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Tror du gemene man begriper ett sådant inlägg?

Kort sagt: Ja, jag tror att gemene man som är van vid att diskutera på nätforum i Sverige begriper ett sådant inlägg.

Det betyder 'Felpost' och eftersom det är en felpost har jag självklart själv rapporterat inlägget för att rmoderatorerna i detta forum ska kunna uppmärksamma det så att inlägget blir raderat.

Oklart om du driver eller om du trots din erfarenhet av att diskutera på - åtminstone - Flashback Forum inte ens fått med dig grunderna av förkortningar i diskussioner...

Citat:
Det har med dig att göra för det du gör är att racka ner på Grodologen hela tiden.
"för den som mest vill kasta paj..."
Hacka på de som hackas bör istället, och försök besvara trådens frågeställning istället för att hacka på Grodologen.

Ännu en sak du missförstått?

Jag rackar inte ner på Grodologen. Jag lyfter fram att h*n än en gång kommer med något taget ur sitt sammanhang (Vilket det är även om h*n plockat det ur rubriksättningen till en artikel h*n inte har full tillgång till.) för att driva sin agenda mot jägarkåren.

Att du kanske vill komma inglidande som en riddare i skinande rustning på vit häst och försvara vad du tror är att racka ner får stå för dig. Personligen köper jag inte den saften.

Citat:
Jag är inte så säker, även om det finns en hel del sanning i detta.

Ok.
Då kanske du ska ta diskussionen i (FB) Konspirationer och alternativa teorier i stället.

Citat:
Men visst, alla brott kan de säkert inte lösa, men tjuvjakt?

Ptja, det skulle ju inte vara första gången polisen löser jaktbrott där det är "tjuvjakt" - om man nu vill kalla det för det - som varit aktuellt.

Citat:
I flera revir i både Värmland och Dalarna.
Har de löst något enda jaktbrott?

Ja
Om du inte ens behagat kolla upp något så allmänt känt att det inte ens behöver diskuteras om så skett eller ej kanske du inte ska dra igång den här typen av diskussioner.

Använd Google och gör dig själv tjänsten att kolla upp såpass basala grejer innan du visar upp din uppenbara okunskap inför öppen ridå. Det blir liksom mest pinsamt att diskutera med dig när du inte ens tagit till dig grunderna för vad du det är du vill diskutera men ändå försöker framstå som åtminstone lite insatt i.

Citat:
/VV

Ja, det brukar ju vara det.
Senast redigerad av Allaballawalla 2025-04-05 kl. 21:49.
Citera
2025-04-05, 22:59
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Kort sagt: Ja, jag tror att gemene man som är van vid att diskutera på nätforum i Sverige begriper ett sådant inlägg.

Det betyder 'Felpost' och eftersom det är en felpost har jag självklart själv rapporterat inlägget för att rmoderatorerna i detta forum ska kunna uppmärksamma det så att inlägget blir raderat.

Oklart om du driver eller om du trots din erfarenhet av att diskutera på - åtminstone - Flashback Forum inte ens fått med dig grunderna av förkortningar i diskussioner...

Jag fattade inte.
Så jag Googlade på 'FP' och som första träff kom denna länk.

https://www.fagersta-posten.se/

Jaha, hade Grodologen fel tidning, tänkte jag att du ville säga med förkortningen.

Lite kul faktiskt, men kanske var jag lite naiv.
Eller du.
Har vad jag kan minnas aldrig sett den förkortningen tidigare för annat än 'Folk Partiet'.
Och nej, jag skojar inte med dig.

Citat:
Jag rackar inte ner på Grodologen. Jag lyfter fram att h*n än en gång kommer med något taget ur sitt sammanhang (Vilket det är även om h*n plockat det ur rubriksättningen till en artikel h*n inte har full tillgång till.) för att driva sin agenda mot jägarkåren.

Att du kanske vill komma inglidande som en riddare i skinande rustning på vit häst och försvara vad du tror är att racka ner får stå för dig. Personligen köper jag inte den saften.

Så klart du gör. Du rundar ju frågeställningen och angriper budbäraren.
Grodologen i detta fallet.
Att han än en gång skulle angripa dig och övriga jägare i jägarkåren.

Riddare i vit rustning. Ytterligare ett personpåhopp om än lite 'skojigt'.
Eller inte.

Citat:
Ptja, det skulle ju inte vara första gången polisen löser jaktbrott där det är "tjuvjakt" - om man nu vill kalla det för det - som varit aktuellt.
Äntligen något som har med det som var tänkt att diskuteras.
Tjuvjakt. Det som de artiklar jag inledde tråden med.
Där några, media, journalister(?) och andra menar att det handlar om.
Andra som du(?) och andra menar är kanske andra orsaker än jaktbrott.

Varför hittade de inga vargar i ett revir som undersöktes?
Tidigare fanns det om jag minns rätt 8 vargar i reviret.
Sedan tomt.

Citat:
Ja
Om du inte ens behagat kolla upp något så allmänt känt att det inte ens behöver diskuteras om så skett eller ej kanske du inte ska dra igång den här typen av diskussioner.

Använd Google och gör dig själv tjänsten att kolla upp såpass basala grejer innan du visar upp din uppenbara okunskap inför öppen ridå. Det blir liksom mest pinsamt att diskutera med dig när du inte ens tagit till dig grunderna för vad du det är du vill diskutera men ändå försöker framstå som åtminstone lite insatt i.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/polisen-satsar-pa-ny-handbok-for-att-losa-fler-jaktbrott

Uppdaterad 28 september 2024 Publicerad 28 september 2024
"Få jaktbrott klaras upp
Bakgrunden är att många jaktbrott aldrig blir lösta. Bara några få procent av misstänkt illegal rovdjursjakt leder till fällande domar, visar en rapport av Brå."

"Bara några få procent av misstänkt illegal rovdjursjakt leder till fällande domar"
var det alltså.
Så var det med den saken. Men du vet kanske bättre.
Rapporten utgiven av Brå kanske har fel. Allaballawalla på Flashback vet bättre.

Ja googlar man inser man att det saknas en massa vargar och att det dessutom saknas starka skäl att tro det handlar om annat än jaktbrott.
I alla fall saknas det trovärdiga teorier om varför, och andra teorier framförs inte heller.
Och ingen vet något heller.

Varför tror DU att vargarna är borta?
Om det verkligen är jaktbrott, vad tycker du om det?
Det har du inte uttalat. Bara skrivit att det finns idioter inom jägarkåren.

"Att det finns idioter även inom jägarkåren är inget nytt."

Vilket kanske antyder att du ogillar denna typ av kriminell verksamhet.
Skriv gärna ut det då, så kommer vi kanske att vara överens om någon sak.

"Använd Google"

Som artikeln jag refererade till så saknas alla dessa fall av fällande domar. Bara några få fall leder ju till fällande domar.
Kanske gjorde jag fel med mina sökningar...

/VV
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in