Citat:
Ursprungligen postat av
bbb100
Trump har rätt!
Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.
Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.
Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.
Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?
Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.
Varför håller ni inte med
Jag förstår inte hur himla svårt det är för Trumpnissar att förstå något så här enkelt. Så jag gör ett sista försök att förklara det så tydligt som möjligt.
Det hela handlar ju om att Trump menar att EU missgynnar export från USA till EU, och att amerikanska varor därför inte kan konkurrera på EU:s marknad, vilket leder till ett handelbalansunderskott för USA i förhållande till EU ("
Vi KöPeR fRåN eR mEn Ni KöPeR iNtE fRåN oSs!!!"). Så vilka handlar på EU:s marknad?
Europeér. Och europeér betalar moms på BÅDE EU-varor och USA-varor. Den enda prisskillnaden (som härstammar från EU-regler) för en europeisk konsument är alltså den tull som tas ut på en amerikansk vara.
Att vi betalar moms i EU är alltså helt irrelevant för frågan om Trumps strafftullar EFTERSOM VI I EU BETLAR MOMS FÖR BÅDE AMERIKANSKA OCH EU-VAROR. Om båda varorna beandlas likadant så finns det PER FUCKING DEFINITION inget missgynnande.
Kvar finns alltså tullen som EU lägger på amerikanska varor. Om Trump vill införa en tull som är på samma nivå som EU har så har jag inga problem med det, det är generellt fullt rimligt med samma tullnivå (undantag finns såklart). Men Trump går betydligt längre och motiverar det på ett vansinnigt sätt. Därtill beter han sig på ett omoget, lögnaktigt och patetiskt sätt. Han ska därför ha skit. Enkelt.
Önskar inga svar. Har du inte förstått hur det ligger till efter att ha läst detta så är du för dum för att prata med.
Trevlig helg.