2025-04-04, 09:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Då får väl USA ändra sitt skattesystem i så fall, om de tycker att det missgynnar deras exportföretag.

Det kan man väl säga att de gör nu.
Citera
2025-04-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det kan man väl säga att de gör nu.

...genom att införa ett system som missgynnar den egna exporten mångdubbelt mer. Smart plan.
Citera
2025-04-04, 09:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
...genom att införa ett system som missgynnar den egna exporten mångdubbelt mer. Smart plan.

Det är din bedömning och du missar att amerikansk inhemsk produktion gynnas.
Citera
2025-04-04, 09:35
Medlem
Citat:
Det är din bedömning och du missar att amerikansk inhemsk produktion gynnas.

Nej, det är inte min bedömning att detta skadar amerikansk export. Det är alla rationella människors bedömning. Även Trump inser detta.

Och jag glömmer ingenting, det var inte inhemsk produktion vi diskuterade här utan om moms är ett diskriminerande handelshinder eller inte.
Citera
2025-04-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Men du förstår inget. Använd nu hjärnan och tänk. Du måste komma bort från ditt Sverige-tänk.

Fundera istället på att du har en fabrik i USA som tillverkar samma vara som en fabrik i Sverige. Företaget i USA exporterar sin vara till Sverige och företaget i Sverige exporterar sin till USA. Var blir den dyrast för konsumenten? Du menar att den svenska momsen inte påverkar företaget i USA negativt?

Det amerikanska företaget får se sin vara bli 25% dyrare när den sälja här. Det svenska företaget får se sin vara i snitt bli 8% dyrare ut till konsument i USA (sales tax). Du menar att den svenska fabriken inte gynnas av detta?

Det är ju hela detta som är grejen enligt bajs Trump. Nej, jag gillar inte honom men förstår att amerikanske företag missgynnas av momsen.

Kom nu inte med dravel om att momsen inte påverkar. Jag förstår att det inte gör skillnad till konsument i Sverige och att man får betala moms oavsett svensk eller amerikansk vara.

Men det amerikanska exporterade företaget missgynnas och det svenska som exporterar till USA gynnas.
Du är en idiot.
MOMSEN GÖR INGEN SKILLNAD FÖR VILKEN VARA KUNDEN KÖPER.
Alltså är moms INTE orsak till varför USA har handelsballansunderskott, som är det stora problem USA har...
Citera
2025-04-04, 09:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej, det är inte min bedömning att detta skadar amerikansk export. Det är alla rationella människors bedömning. Även Trump inser detta.

Och jag glömmer ingenting, det var inte inhemsk produktion vi diskuterade här utan om moms är ett diskriminerande handelshinder eller inte.

Det här är en betydligt mer komplex fråga än du förstår. Du och andra tror ni är experter trots att ni nästan inte förstår någonting. Typisk Dunning Kruger
Citera
2025-04-04, 09:43
Medlem
AppleIntelligences avatar
Vore lite kul om de införde federal moms 25% och tull 12% och alla andra skitavgifter som Sverige tar ut istället för 20% tariff. Då skulle alla kritiker till tarifferna vara glada och nöjda.
Citera
2025-04-04, 09:47
Medlem
Citat:
Det här är en betydligt mer komplex fråga än du förstår. Du och andra tror ni är experter trots att ni nästan inte förstår någonting. Typisk Dunning Kruger

Idiot lider av Dunning-Kruger, anklagar andra för Dunning-Kruger.

Grattis till att du lärt dig ett svårt ord. Vill du ha en banan?
Citera
2025-04-04, 09:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Vore lite kul om de införde federal moms 25% och tull 12% och alla andra skitavgifter som Sverige tar ut istället för 20% tariff. Då skulle alla kritiker till tarifferna vara glada och nöjda.

Ja och på det lika mycket byråkrati och lika långa handläggningstider för att få tillstånd för export till USA som EU har. Trump har ju tagit upp att det i vissa fall tar flera år och kostar massor vilket i praktiken omöjliggör export till EU.

Citat:
Idiot lider av Dunning-Kruger, anklagar andra för Dunning-Kruger.

Grattis till att du lärt dig ett svårt ord. Vill du ha en banan?

Jag ser att det finns många fler aspekter av denna fråga än du och andra jönsar ser, men trots det inbillar jag mig inte att jag förstår frågan lika bra som Trump.

Vi såg redan igår att Volvo cars beslöt att flytta produktion till USA och detta är ett av målen som Trump har med detta. Att produktion av det som konsumeras i USA också ska produceras där. Rätt rimligt egentligen med mer lokal produktion, bra för jobben och bra för bytesbalansen. Men detta är frågor som ni amatörer helt missar.
Citera
2025-04-04, 10:00
Medlem
needAlifes avatar
Jag blir på riktigt mörkrädd. Hur många som helst som ska föreställa vuxna svenskar och som jag antar vandrar fritt i samhället verkar helt sakna kunskap om hur moms fungerar och varför det har 0% med tullar att göra.

Det enda momssatsen påverkar är hur benägna vi är att köpa en vara men det är oberoende av om varan är från USA eller inhemskt tillverkad då SAMMA moms appliceras.
Citera
2025-04-04, 10:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jag blir på riktigt mörkrädd. Hur många som helst som ska föreställa vuxna svenskar och som jag antar vandrar fritt i samhället verkar helt sakna kunskap om hur moms fungerar och varför det har 0% med tullar att göra.

Det enda momssatsen påverkar är hur benägna vi är att köpa en vara men det är oberoende av om varan är från USA eller inhemskt tillverkad då SAMMA moms appliceras.

Varför inbillar du dig att argumentet är att det snedvrider konkurrensen mellan företag?
Det som främst förs fram är att det leder till olika mycket skatteintäkter till respektive stat när när företag från dessa stater exporterar till varandra. Läsförståelse!

Sedan finns även invändningen att det till viss del snedvrider konkurrensen eftersom man i USA inte kan dra av sales tax vid export. Så det finns tydligen en snedvridning i det avseendet.
Citera
2025-04-04, 10:12
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Trump har rätt!

Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.

Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.

Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.

Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?

Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.

Varför håller ni inte med

Jag förstår inte hur himla svårt det är för Trumpnissar att förstå något så här enkelt. Så jag gör ett sista försök att förklara det så tydligt som möjligt.

Det hela handlar ju om att Trump menar att EU missgynnar export från USA till EU, och att amerikanska varor därför inte kan konkurrera på EU:s marknad, vilket leder till ett handelbalansunderskott för USA i förhållande till EU ("Vi KöPeR fRåN eR mEn Ni KöPeR iNtE fRåN oSs!!!"). Så vilka handlar på EU:s marknad? Europeér. Och europeér betalar moms på BÅDE EU-varor och USA-varor. Den enda prisskillnaden (som härstammar från EU-regler) för en europeisk konsument är alltså den tull som tas ut på en amerikansk vara.

Att vi betalar moms i EU är alltså helt irrelevant för frågan om Trumps strafftullar EFTERSOM VI I EU BETLAR MOMS FÖR BÅDE AMERIKANSKA OCH EU-VAROR. Om båda varorna beandlas likadant så finns det PER FUCKING DEFINITION inget missgynnande.

Kvar finns alltså tullen som EU lägger på amerikanska varor. Om Trump vill införa en tull som är på samma nivå som EU har så har jag inga problem med det, det är generellt fullt rimligt med samma tullnivå (undantag finns såklart). Men Trump går betydligt längre och motiverar det på ett vansinnigt sätt. Därtill beter han sig på ett omoget, lögnaktigt och patetiskt sätt. Han ska därför ha skit. Enkelt.

Önskar inga svar. Har du inte förstått hur det ligger till efter att ha läst detta så är du för dum för att prata med.

Trevlig helg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in