2025-04-04, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Om jag tar 25% moms på det du säljer till mig så är det väl rimligt att du tar 25% moms på det du säljer till mig ?

Om jag betalar 25% moms på inrikes producerade varor så är det väl rimligt att jag betalar 25% på utrikes producerade varor? Annat borde rimligtvis gynna utländska marknader. Att USA bara har 7% sales tax och ingen moms har jag svårt att förstå hur det är relevant.
Citera
2025-04-04, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är en killgissning om vad tullarna kommer dra in på 10 år.

Problemet är att de förmodligen räknar med dagens volymer. De förstår inte att om Preppens blir, säg 25% dyrare, kommer vanligt folk köpa 25% färre.

I slutändan kan man höja tullarna hur mycket man vill, och få in 0 spänn, för då köper ingen något utländskt längre.

Tullarna funkar bäst på lyxvaror, på folk som skiter i om bilen kostar 100 000 USD eller 125 000 USD, men sådana inkomster kommer aldrig vara tillräckliga för en modern stat ändå.

Tullarna kommer att slå mot konsumtion. Så har det alltid varit, och så blir det nu också. Och så kommer det bli en global ekonomisk kris med minskad produktion och handel.

The art of the deal...
Moodys analytics kom för ett tag sen med en rapport.
“… the richest 10% of U.S. households — defined as making about $250,000 or greater — represented 49.7% of all consumer spending. That’s the highest figure on record since data collection surrounding this metric was first measured by Moody’s … also pointed out that consumer spending is responsible for driving approximately 70% of United States GDP”
De 12 månaderna före September 2024 ökade de 10 procenten sin konsumtion med 12 procent. ¨
För de i andra ändan minskade konsumtionen.
"In contrast, spending by both lower-income and middle-income American households declined during that same period."
Detta kan förklara varför FED":s räntehöjningar inte minskade konsumtionen speciellt mycket, de 10 procenten är även de som kan öka sina inkomster med höjd ränta.
Citera
2025-04-04, 06:37
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det här drunknade bland en massa andra komentarer och uppmärksammades inte p g a det, så det behöver en egen tråd för att få slut på korkade slutsatser.

2,43 % får Trump till att vara 39 %
Hur enormt korkad får en president vara?

Källor t ex:
https://www.di.se/nyheter/hemliga-formeln-bakom-trumps-tullar/

Och med bildbevis där Trump håller en tavla med siffrorna:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/trumps-vilda-matematik-siffran-bakom-nya-tullarna/ar-AA1CdzHt?ocid=winp2fp&cvid=fe5d1453c2e14175cd8d836 3c5d0bb2c&ei=27
Hur kommer Trumpfantasterna att försöka bortförklara det?

Bildbevis även här:
https://www.theguardian.com/business/2025/apr/03/trumps-tariffs-the-full-list
Trump verkar anse att länder som exporterar mera till USA än dom importerar straffar USA. EUs export till USA är 39% större än importen, Trump kallar det för "tullar". Hans beundrare begriper ingen skillnad.

USA är beroende av att transaktioner runt om i världen sker i dollar. Kina och Ryssland har försökt krascha petrodollarn i årtionden, det är ju den som håller USA ekonomi flytande. Nu kraschar Trump den medvetet. Alla världsimperier har kollapsat, inget har varat för evigt. Det här är USAs undergång.
Citera
2025-04-04, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag kan tänka mig två anledningar:

A: man har med sådana där ställen för att man är asförvirrad.

B:syftet att ha med dom är för att exempelvis Australiensare inte skall kunna kringgå tullarna genom att helt enkelt sälja prylarna genom dom territorierna.

Han anser att pingvinerna blåser USA.
Citera
2025-04-04, 06:45
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Trump verkar anse att länder som exporterar mera till USA än dom importerar straffar USA. EUs export till USA är 39% större än importen, Trump kallar det för "tullar". Hans beundrare begriper ingen skillnad.

USA är beroende av att transaktioner runt om i världen sker i dollar. Kina och Ryssland har försökt krascha petrodollarn i årtionden, det är ju den som håller USA ekonomi flytande. Nu kraschar Trump den medvetet. Alla världsimperier har kollapsat, inget har varat för evigt. Det här är USAs undergång.

Precis så ligger det till!

/AI
Citera
2025-04-04, 06:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Skillnaden i handel mellan eu och usa är just 39%. Trump har bara satt en en procentsats baserat på skillnaden.

Han begriper inte att eu har mer utvecklade produkter som efterfrågas i usa än vice versa. Vem vill köpa ett jänkejärn som dricker två liter milen?

Sedan skjuter han USAs tjänstesektor i sank, nu vill ingen åka till ett land med värderingar som Nordkorea. Semestra i usa är inget alternativ, bokningar har sjunkit med 50%… ännu mer från Canada.

Nasdaq ner 6% igår, fortsätter raset idag blir det svårt hålla stången. Trump lär få många ilskna samtal från de rikaste i usa.

Aja, de får väl sätta telefonerna på ljudlöst, surra sig vid masten och fira helg.
Citera
2025-04-04, 06:59
Medlem
Världens merkantilister är upprörda, de ska nu inte fritt kunna ansamla amerikanska underskottsdollar, skapade ur tomma intet. Att själva ha underskott för att hålla uppe konsumtion vägrar de. Någon annan ska ha underskott så de kan ha överskott.
De kan trots detta emellanåt uttrycka att USA borde göra något åt sina underskott. D.v.s. deras överskott.
Citera
2025-04-04, 07:03
Avstängd
Jag gillar Bloomberg-skribenten Matt Levines sammanfattning vad handelsöverskott mot USA innebär:
"a world in which the US gives people finance and gets back inexpensive goods strikes me as good for the US. We give them entries in computer databases, they give us back food and clothing: That is a magical deal for us!"
Citera
2025-04-04, 07:07
Medlem
Pinsamt att se amatörerna jobba i USA. Undra om inte amerikanarna stormar mannen som en gång stormade capitolium.
Citera
2025-04-04, 07:08
Medlem
kaerakels avatar
Nu kan jag inte mycket om nationalekonomi, men formeln finns här (.gov). Det är en formel med fem parametrar, varav två konstanter epsilon och phi.

Dom väljer epsilon och phi så att dom tar ut varandra (4 och 0.25), så i praktiken blir det underskott delat med import. Dessutom citerar dom en artikel när dom väljer ”import elasticitet” till 0.25, bara det att den artikeln menar att siffran 1.0 är mer logisk

Någon med bättre kännedom om ämnet får gärna kasta klarhet över ifall detta är rimligt.
Dröm ifall Amerika går in i en recession pga räknefel och slarv.

EDIT: enligt NYTimes har Trump sen delat resultatet av formeln med 2 för att ”be nice”.
Senast redigerad av kaerakel 2025-04-04 kl. 07:27.
Citera
2025-04-04, 07:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Nu kan jag inte mycket om nationalekonomi, men formeln finns här (.gov). Det är en formel med fem parametrar, varav två konstanter epsilon och phi.

Dom väljer epsilon och phi så att dom tar ut varandra (4 och 0.25), så i praktiken blir det underskott delat med import. Dessutom citerar dom en artikel när dom väljer ”import elasticitet” till 0.25, bara det att den artikeln menar att siffran 1.0 är mer logisk

Någon med bättre kännedom om ämnet får gärna kasta klarhet över ifall detta är rimligt.
Dröm ifall Amerika går in i en recession pga räknefel och slarv.

Enligt CNN så kom den formeln fram helt plötsligt när den efterfrågades. CNN intervjuade en professor i ekonomi som idiotförklarade både formeln och usa regering.

39% är skillnaden mellan import / export. Samma mönster (%) gäller för alla andra länder.

Beräkningarna är ett hafsverk på en femårings nivå.

Och nu störtdyker börserna än mer i Asien. Blir det samma på Nasdaq idag? Typ 4-6% kommer ses som en finansiell härdsmälta.

Citat DI,

”Nedgångarna i Asien fortsätter efter onsdagens tullsmocka i USA. Bland förlorarna finns biltillverkarna, som drabbas hårt av Donald Trumps hårda bandage.
Uppdaterad: 4 april 2025, 06:32
Publicerad: 4 april 2025, 06:31
Nedgångarna tilltog på börserna under eftermiddagen. Vid 6-tiden svensk tid är Nikkei-index ned 3,3 procent medan breda Topix-index backar över 4 procent.”
Senast redigerad av Mullret 2025-04-04 kl. 07:21.
Citera
2025-04-04, 07:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptp910
Om jag betalar 25% moms på inrikes producerade varor så är det väl rimligt att jag betalar 25% på utrikes producerade varor? Annat borde rimligtvis gynna utländska marknader. Att USA bara har 7% sales tax och ingen moms har jag svårt att förstå hur det är relevant.

Exakt! Hoppas vi kan lägga diskussionen om moms bakom oss. Sanningen är att om ett land inte tar ut samma moms på importerade varor som inhemskt producerade vore att subventionera importerade varor med samma denna sats.

Det som hävdar att importmoms är ett handelshinder eller tull pratar i nattmössan helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in