2025-04-03, 21:43
Medlem
Trump säger att allt går bra!
Allt går som på räls mot ....
Citera
2025-04-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Vi, och all världens länder, fortsätter att handla med varann som förut, förutom med USA som blir lite knepigare.

USA däremot, får det knepigare med alla länder. Herregud, hur ska de klara ut detta. De kommer att gå i recession säkert som amen i kyrkan.
Finns nåt som heter stolthet
En egenskap snart utraderad
Citera
2025-04-03, 21:46
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Exakt

USA har sedan 60-talet haft 25% tullar på pickups från hela världen, parallellt med detta hade man en stor PR-kampanj för att sälja in pickupens förträfflighet hos det amerikanska folket.
Citera
2025-04-03, 21:48
Medlem
Korv-Bajss avatar
Jag visste inte att Darryl Weathers
https://www.youtube.com/shorts/_AtjdcunoPE
fanns på riktigt.
https://youtu.be/MgEQLr2Crwc?t=1109
Citera
2025-04-03, 21:49
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptp910
Skillnaden är ju att vi betalar motsvarande skatt på alla varor. Amerikanerna bara på andras varor.

Om jag tar 25% moms på det du säljer till mig så är det väl rimligt att du tar 25% moms på det du säljer till mig ?
Citera
2025-04-03, 21:49
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Inte i Norden och andra glesbefolkade EU länder så argumentet håller inte
EU har fryst ut USA på många varor vi måste inse det

Förstår inte ditt argument i förhållande till vad jag skrev. En pickup blir inte billigare för att man bor glesbefolkat. Vägarna blir inte bredare och bränslet inte billigare heller. Och det är inte EU som fryst ut produkter från USA utan konsumenterna då dess kvalitet oftast är betydligt sämre. Varför tror du mängder av livsmedel är bannlysta exempelvis? För att EU hatar USA eller för att vi kommit längre i kunskapen om vad som är hälsosamt att inmundiga?

Vi har oerhört mycket varor överallt som du kanske inte tänker på så exakt vad har EU "fryst ut" som du upplever orättvist mot dem?
Citera
2025-04-03, 21:50
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Så man pissar på sina egna amerikanska företag menar du?

För det andra, det tar minst 3 år att bygga en bilfabrik. Men du tror på trollspön och fabler att
man kan bygga en på en dag.

Tror det var företaget som pissade på USA och dess arbetare, när produktionen flyttades till Mexico.

Men President Trump ställer allt till rätta igen.
Citera
2025-04-03, 21:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Det sitter ingen bakom och styr,
det är clownen i förarsätet.
Att Trump vill ha både tullar (och Grönland..) är inget nytt men han är lat, inkompetent och sitter mest och gapar, yrar och skriver signaturer. Sen förväntar han sig att hans advokater ska städa upp.
Han skriver inte ens inläggen själv, det sågs ju under valkampanjen hur en kvinna satt och smattrade på en laptop...
Det är självklart att det är andra inblandade likt Project 2025.

Nu sägs hans kramgoa flygplanskompis ha haft möte med honom igår, den högerextrema Laura Loomer.
Hon vill avskeda några säkerhetsrisker sägs det. Oklart vilka, om det nu inte är Waltz.

Edit.
Nu nämns det 6 tjänstemän.
https://www.nytimes.com/2025/04/03/us/politics/trump-meeting-laura-loomer.html
Senast redigerad av develi 2025-04-03 kl. 22:00.
Citera
2025-04-03, 21:54
Avstängd
Monerokungens avatar
Varför inte bara låsa ute allt från USA och alla hillbillys?

Vi i Europa klarar oss utan Tesla och Apple och mcdonalds och coca cola. USA kan brinna i helvetet.

Frys ut dom tandlösa fanskapen. Vi har hela världen för oss själva.

Hade jag fått bestämma hade jag fryst ut hela Usa.
Citera
2025-04-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Tror det var företaget som pissade på USA och dess arbetare, när produktionen flyttades till Mexico.

Men President Trump ställer allt till rätta igen.

USA har 4% arbetslöshet, vilka arbetare tycker du man har pissat på?
Citera
2025-04-03, 21:58
Avslutad
Det är en spännande tid vi lever i.
Antingen är Trump ett geni som ser något alla andra inte ser, eller så är han den idiot han alltid framstått som, det återstår att se.

Börsen brinner, Trump drar hem till soffan för att glo golf.
Det känns lite som att den här gubben skulle kunna få för sig att nuka hela världen en dålig dag. Trycka på lite knappar och sen dra ut och lira golf i solskenet.

- I dont give a fuck!
Citera
2025-04-03, 21:58
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Importera bil från usa är 10% tull och 25% moms, nu sätter Usa liknande tullar mot varor som importeras åt andra hållet. Vad är problemet?

Personbil 10%, pickup 22%, veteranbil 0%.
Momsen är ointressant då den är densamma för allt. Dock inte i hela EU då EU inte har ett gemensamt skattesystem. Momsen bestäms av respektive land.
Jag kan importera en bil till Holland och betala 12,5% moms på importen. Jag måste dock besvära mig med att få bilen transporterad till Sverige.

EDIT: ändrade förhållanden. För personbil gäller 21% och veteranbil 9% moms i Holland numera.
Senast redigerad av KiteOnTile 2025-04-03 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in