2025-04-03, 23:04
Medlem
Vad vill egentligen Trump med tullarna?

Jag inser direkt vad Trump har i tanke med alla tullarna!
Det handlar givetvis om att han skall försöka på längre sikt, att USA skall konkurrera med Kina inom tillverkande industri.
Men tar bara ett exempel, Kina tillverkning av tonnage på samtliga typer av båtar är ca 500 gånger så stor som USA.
Menar det finns ingen chans i helvete, att Trump på sina ynka 4 år som president skall kunna göra något drastiskt åt detta.
Skulle faktisk tro att Trumps politik kommer leda till att USA blir en mega-kopia av Nordkorea, helt isolerad från övriga världen?
Citera
2025-04-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den generella 10 %-tullen införs den 5e. Jag tror att EUs "motdrag" kommer efter det, fram till dess kommer de försöka förhandla med USA.

Just nu är det väl stål, aluminium och bilar som är infört.
Samtidigt hör man en rädsla för handelskrig, men den rädslan kommer inte från Usa utan från europa.
Vi vet tysken lider mest med 25% på bilar, samt Kina har plockat stora bil andelar i europa, utöver det är tyskland europas starkaste ekonomi, lite den vi får rätta oss efter.

Kanske därför det är så tyst, vi kan helt enkelt inte riktigt enas vilka delar som ska tullas mer.
Citera
2025-04-03, 23:09
Avslutad
Haha, det verkar vara riktigt illa.

Economist David Rosenberg on Trump admin: 'These people don't understand what a tariff is'
https://www.youtube.com/watch?v=Nlbiuj1olmY
Citera
2025-04-03, 23:09
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Jodå, USA och EU har idag ungefär samma tullar mot varandra. 1-3% beroende på hur man räknar.

Idag ja, men är jag helt fel ute när jag säger att EU haft straffknullstull på USA väldigt länge? Jag bor i Norrland, och har rätt länge suttit och funderat på att köpa en Polaris direkt från USA. Med tull och moms har det varit helt meningslöst senaste tio åren. Så det har aldrig varit någon diskussion om tullar innan det går åt andra hållet? Anti-Trump säger AB och Exp.
Citera
2025-04-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Undras hur det går med det svenska godiset som blivit så populärt i USA
Slut på framgången med 25% tullar?

Vilken Svensk godisproducent har stor export till USA?
Citera
2025-04-03, 23:12
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Haha, det verkar vara riktigt illa.

Economist David Rosenberg on Trump admin: 'These people don't understand what a tariff is'
https://www.youtube.com/watch?v=Nlbiuj1olmY

Vad är illa? Orka klicka på din länk, du får anstränga dig lite mer om du vill få fram din poäng?
Citera
2025-04-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Idag ja, men är jag helt fel ute när jag säger att EU haft straffknullstull på USA väldigt länge? Jag bor i Norrland

Ja du är helt fel ute. EU har högre tullar på vissa saker, och USA på andra. I stora drag sammandraget är tullsatserna desamma, runt 1-3% åt båda håll.
Citera
2025-04-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Jag förstår, det är inte alls lätt att få en klar överblick genom media, särskild från de som har så mkt politisk öutning åt ngt håll att de mer förs anv tittarna som pjäser i ett politiskt spel mer än servar dem med nyttig information

Testa att titta på first post 's vantage nyhets sändningar
Och tvp world tex
De är bättre på att producera skarpa analyser och objektiv journalistik än de flesta andra

Det är ju komplext det hela men folk vill aölt för gärna överförenkla med dåöigt resultat

Men rtt par saker som väger tungt i det som händer nu är

Att usa har mer än en miljon kronor per medborgare i statsskuld och inte klarar att dra på sej mkt mer utan att bli insolvent

Sverige har 250 yusen i skuld per medborgare som jämf

Usa har i ett halvt sekel mutat sina allierade att gå i deras världspolitiska ledspår genom att stå för föravarskostnader och tillåta ensidiga tullar etc

Irakkriget vietnamktiget proxykrigen korealriget agghanistan
Iran kontras , baser över hela världen
Usas imperium skulle inte ha kunnat byggas utan starka lokala ekonomiska incitament

det ser ut precis som att världen nu säger
-Om usa inte fortsätter muta oss slutar vi dansa efter usas pipa

Usa förlorade fem miljoner fabriksjobb och 90 000 fabriker sedan nafta
Rostbältet i usa är i princip ett stort tragiskt område med masdor av drogberoende btottsöighet självmord och misär pga nafta

Usa hade tullar på mkt innan nafta och mådde mkt bättre då

Alla länder i europa hade tullar altså tariffer
Fram t ca 90 talets början

Och alla länder mådde bättre av det

Sverige mådde fantastiskt när vi hade mkt tullar måt alla andra

Men det finnd mkt annat att ta med i ber

Jag tror det här lyfter usa och att det i längden kan skapa mer välstånd och framföraölt själförsörjning i kristidet i hela västvärlden

Det där är inte sant, "frihandeln" har genererat enormt mycket mer än vad tariffer gjort.
Du kan ju glömma att mer än en bråkdel av industrin kommer tillbaks någonsin och den lilla som kommer tillbaks kommer ta år

Det är lätt att lista ut.
USA kanske kan ta lite jobb från EU och andra höglöneländer, men det kommer kosta mycket och ta tid.
Men 54% tariffer mot Kina hjälper ju inte ett skit eftersom prudukterna är många gånger billigare att producera i Kina även med 54% tariffer.
Kolla på en fabriksanställds lön, i snitt 830dollar/månaden i Kina. I USA är den 2 800dollar.
Lönekostnaderna är alltså 3,5ggr så hög i USA, elen är ungefär dubbelt så dyr och byggnation av fabriker är dyrare.

Så för att flytta fabriksjobbet från Kina till USA så krävs alltså att man lägger flera hundra procent tariffer för att produktionskostnaden skall bli samma.
Och då har jag inte ens tagit med uppbyggnadskostnaden för fabriken i USA.

Det kommer inte hända.
Enda jobben man kan få tillbaks är i princip de där produktionskostnaden inte skiljer mer än ca 20% och där det redan finns produktionskapacitet.
Men även då är det tveksamt för genom att USA sätter tariffer även på råmaterial så kommer detta öka produktionskostnaden även för det som produceras i USA eftersom de inte har möjlighet att själva stå för all råmaterial.
Citera
2025-04-03, 23:20
Medlem
WeMadeYous avatar
HAHAHA, nu har Trump öppnat för att förhandla om tullarna. Han åkte till golfbanan och sen fick han väl reda på att börserna rasar i ett av de värsta rasen på flera år.

Det här är verkligen helt sinnessjukt vad fan han håller på med.
Citera
2025-04-03, 23:24
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Samtidigt hör man en rädsla för handelskrig, men den rädslan kommer inte från Usa utan från europa.
Vi vet tysken lider mest med 25% på bilar, samt Kina har plockat stora bil andelar i europa, utöver det är tyskland europas starkaste ekonomi, lite den vi får rätta oss efter.

Kanske därför det är så tyst, vi kan helt enkelt inte riktigt enas vilka delar som ska tullas mer.

Europa måste ju rusta upp militärt och Porsche planerar att gå i bräschen genom att sätta igång produktion av militärmateriel, nu när försäljning av prestigebilar förväntas minska i kölvattnet av Trumps tariffpolitik. Det kommer att handla om stridsfordon och militära drönare. Jag tror att det är rätt väg att gå. Europeisk vapenindustri kommer att fungera som en kraftfull motor för ekonomin här på vår sida om Atlanten. Indirekt kan vi nog tacka Trump för detta, paradoxalt nog.

Om Porsche (på tyska):
https://esut.de/en/2025/04/meldungen/58666/porsche-se-erwaegt-den-wiedereinstieg-ins-ruestungsgeschaeft/
Citera
2025-04-03, 23:25
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Ja du är helt fel ute. EU har högre tullar på vissa saker, och USA på andra. I stora drag sammandraget är tullsatserna desamma, runt 1-3% åt båda håll.

Frågan var retorisk, tråkigt du inte visste betydelsen. Alla norrlänningar som funderat på att köpa en snöskoter från USA senaste 15 åren håller med mig och inte dig, men bra försök. Våra tullar har knullat USA länge länge.
Citera
2025-04-03, 23:26
Medlem
Israel sänkte sina tullar mot USA till 0%. EU kan göra detsamma så räddas jobben kvar i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in