Citat:
Ursprungligen postat av
AnonOnMouse
Alltså, amerikanarna kommer ju också bli fattigare. De kommer kanske bli mindre fattigare än europeerna kanske. Men det kommer bli dyrare. Samtidigt minskar handeln. Intäkterna går ned för alla. Vissa går under.
Men vad är slutspelet här? Ser det inte själv. Hur kan detta vara bra för USA långsiktigt?
Det enda scenariot är ju att världen uppvaktar Trump. Han får sin deal (Madagaskar!?). Världen återgår till frihandel. Eller är frihandel över nu med USA?
Jag kan inte se hur detta skall bli bra långsiktigt för USA. 🤷🏼♂️
Jag förstår, det är inte alls lätt att få en klar överblick genom media, särskild från de som har så mkt politisk öutning åt ngt håll att de mer förs anv tittarna som pjäser i ett politiskt spel mer än servar dem med nyttig information
Testa att titta på first post 's vantage nyhets sändningar
Och tvp world tex
De är bättre på att producera skarpa analyser och objektiv journalistik än de flesta andra
Det är ju komplext det hela men folk vill aölt för gärna överförenkla med dåöigt resultat
Men rtt par saker som väger tungt i det som händer nu är
Att usa har mer än en miljon kronor per medborgare i statsskuld och inte klarar att dra på sej mkt mer utan att bli insolvent
Sverige har 250 yusen i skuld per medborgare som jämf
Usa har i ett halvt sekel mutat sina allierade att gå i deras världspolitiska ledspår genom att stå för föravarskostnader och tillåta ensidiga tullar etc
Irakkriget vietnamktiget proxykrigen korealriget agghanistan
Iran kontras , baser över hela världen
Usas imperium skulle inte ha kunnat byggas utan starka lokala ekonomiska incitament
det ser ut precis som att världen nu säger
-Om usa inte fortsätter muta oss slutar vi dansa efter usas pipa
Usa förlorade fem miljoner fabriksjobb och 90 000 fabriker sedan nafta
Rostbältet i usa är i princip ett stort tragiskt område med masdor av drogberoende btottsöighet självmord och misär pga nafta
Usa hade tullar på mkt innan nafta och mådde mkt bättre då
Alla länder i europa hade tullar altså tariffer
Fram t ca 90 talets början
Och alla länder mådde bättre av det
Sverige mådde fantastiskt när vi hade mkt tullar måt alla andra
Men det finnd mkt annat att ta med i ber
Jag tror det här lyfter usa och att det i längden kan skapa mer välstånd och framföraölt själförsörjning i kristidet i hela västvärlden