2025-04-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag har inte sagt att det påverkar konkurrensen, jag har talat om hur mycket skatt respektive stat tar in i de båda fallen. Du verkar ha svårt med läsförståelsen.
Varför skulle ett land försöka styra ett annat lands finanspolitik?
Svara på det.
Men du är ju en clown med en trumpvänlig agenda oavsett sakargument.
Citera
2025-04-03, 13:39
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Trump har rätt!

Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.

Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.

Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.

Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?

Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.

Varför håller ni inte med

Håller med, jag beställde två reservdelar från USA som bara finns där. Sakerna kostade 10$ styck
Sen frakten gick väl på 20$.

Med posten avgifter, tull/moms m.m slutade det på 700:- Helt absurt

När jag ville göra tullen själv för att slippa avgifterna så var Post Mord väldigt emot det och sa att det skulle ta veckor och det var mycket jobb och han kunde inte garantera att sakerna låg kvar och skulle skickas tillbaka.
Citera
2025-04-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
EU-landet tar ut moms enligt sin egen nivå. Momssatsen blir alltså ej lika hög oavsett var produkten kommer ifrån. Köper jag en tröja från Luxemburg betalar jag 17% moms.
Du blandar ihop det.
Det gäller orättvisor mellan AMERIKANSKA och Europeiska varor. Det är (s g s) ingen innan Trump höjer tullar.
Citat:
Dessutom får det andra EU-landet fördel gentemot USA genom att de får momsintäkterna medan USA får noll.

Lika villkor råder inte utan momssystemet vid import ser olika ut beroende på om man köper från EU eller från länder utanför EU.
Det är ju SKATT som påverkar respektive lands EGNA befolkningen. Det har INGENTING med orättvisan talar om...
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag har inte sagt att det påverkar konkurrensen, jag har talat om hur mycket skatt respektive stat tar in i de båda fallen. Du verkar ha svårt med läsförståelsen.
Det är ju konkurrensfördelar Trump klagar på. Det är INGEN p g a moms...
Du verkar ha svårt med FÖRSTÅELSEförståelsen...
Citera
2025-04-03, 13:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Varför skulle ett land försöka styra ett annat lands finanspolitik?
Svara på det.

Är det vad du förespråkar nu när du gnäller om USAs tariffer, försöker du styra ett annat lands finanspolitik?
Citera
2025-04-03, 13:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Jag svarar för det jag skriver, jag svarar inte för det du uppfattar att Trump har sagt.
Citera
2025-04-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Håller med, jag beställde två reservdelar från USA som bara finns där. Sakerna kostade 10$ styck
Sen frakten gick väl på 20$.

Med posten avgifter, tull/moms m.m slutade det på 700:- Helt absurt
Bullshit!
Jag har handlat mycket från usa och aldrig sett något likt det.
Du kan väl inte heller addera frakt och post?
Citera
2025-04-03, 13:44
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Fast att blanda in moms blir väl rätt sjukt? Momsen är pålagd på alla varor oavsett var de tillverkas och är därför ingenting som påverkar konkurrensen.

Nej det är inte "rätt sjukt" att blanda in moms. Det får precis samma effekt bara att det läggs på exakt alla varor.
Citera
2025-04-03, 13:46
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du blandar ihop det.
Det gäller orättvisor mellan AMERIKANSKA och Europeiska varor. Det är (s g s) ingen innan Trump höjer tullar.
Det är ju SKATT som påverkar respektive lands EGNA befolkningen. Det har INGENTING med orättvisan talar om...

Som jag visade är det olika regelverk för moms gällande att köpa från EU-land eller land utanför EU.

Vilket påverkar både nivån på moms och till vilket land det ska betalas.
Citera
2025-04-03, 13:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Du kommer få 50 aggressiva svar som förutom att kalla dig olika saker menar att tull och moms inte kan jämföras överhuvudtaget.

Men ja, Trump har självklart rätt.
Tull appliceras på importvaror belagda med tull.
Moms appliceras på alla varor av en viss kategori enligt bestämd momssats.

Om du tror ovanstående ekvation är den samma är du en idiot och alla som säger "Trump har rätt" bör rannsaka sig själva.
Citera
2025-04-03, 13:52
Medlem
Gridiots avatar
Men 25% moms betalar du även för svenskproduserade produkter, det kan du inte räkna med.

Du får jämföra tull mot tull.
Citera
2025-04-03, 13:54
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Beställer du hem en tröja från Belgien betalar du belgisk moms, vilket är 21% och inte 25%.

En t-shirt från USA blir mer än 25% eftersom du också måste betala moms på tullavgiften.

Är det inte så att varans pris, fraktkostnaden och tullavgiften adderas och på den summan får man betala 25% moms.
Citera
2025-04-03, 13:54
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Du har inte många högskolepoäng förstår jag.

Sannolikt fler än dig, om du inte har tagit en PhD; alla som inte tycker som dig har inte lågt IQ, alternativt låg utbildning. Du bör fråga dig själv istället varför du har de åsikter du har och varifrån de härstammar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in