2025-04-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Exakt.
Men eftersom länder har haft avgifter på import från USA är det inte speciellt konstigt att Trump uppmärksammar det och jämnar ut. Han vill gärna inte be om saker och tullarna är hot i förhandlingar om bättre avtal. Vi kan nog förvänta oss att USA kommer skriva nya handels avtal med många länder innan året är slut.

Sen har vi säkert högre tullar mot andra länder än just mot USA och moms på all handel men ingen kan göra något liknade Trump gör nu och få samma uppmärksamhet. Möjligen Kina.

För att förtydliga.
Vi har 25% moms på all handel och så klart då import.
Vi har 10% tullavgift på priset på varor tex bilar från USA.
Tillsammans är det alltså 35% påslag på priset för konsumenten. Därför köper vi inte så mycket amerikanska varor.
Det är ju den stora orsaken enligt Trump. We buy they dont buy. Nu sätter han press på vpra folkvalda att göra det billigare för oss att handla från den amerikanska marknaden.

Så du tycker att i rättvisans namn skulle man ha lägre moms på importerade varor då?
Citera
2025-04-03, 11:33
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Trump har rätt!

Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.

Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.

Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.

Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?

Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.

Varför håller ni inte med

Du får allt lägga fram underlag som är värda namnet. Detta exempel är totalt obegripligt.
Vad är det du jämför? Bananer med missiler?
Citera
2025-04-03, 11:37
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Så du tycker att i rättvisans namn skulle man ha lägre moms på importerade varor då?
Slopa tullen helt.
Summasummarum är det ju påslaget på priset som hämmar handeln. Men sen måste ju staten ha betalt. Nån logik måste det ju vara.
Men jag förstår Trumps agenda.
Sen om jag tycker den är bra eller dålig är inte relevant. Det är väldigt volitabelt allt just nu och det tycker jag inte om alls.
Jag tror inte påslag på dom påslag vi redan har mot Amerikansk import är speciellt givande.

Att isolera oss från supermakter kommer bara göra att vi får lida mer.

Vi lyckades inte döda Ryssland med sanktionerna och nu när USA blivit en stor energi leverantör och dessutom kan bli en stor spelare för Europa om mineralavtalet skrivs är viktig att dra jämnt med.

Jag skiter i EU. Fuck EU!
Skriv egna avtal med USA.
Citera
2025-04-03, 11:37
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Är det slut på argumenten?

Tråden handlar för det första inte om skatt utan om tullar, vilket inte är samma sak. Visst är tullar ett sätt att tjäna pengar för staten, men huvudsyftet är att gynna inhemska varor framför importerade.
Inför ett land tullar så innebär det nästa alltid att handelspartners gör likadant och i slutänden leder det alltså till att handeln över gränserna minskar. Det brukar leda till en lose - lose alltså alla förlorar på det. Men det kan ju naturligtvis gynna den ena sidan mer än den andra.

Att Trump gör detta är väl mest för att han vill visa för väljarna att han skyddar amerikanska jobb. Allt som går ska tillverkas i Amerika.
Det är egentligen anmärkningsvärt. Nu är ju inte alla varor importerade.

Men central- och riksbanker sitter och skruvar med 25 punkter (0.25 procentenheter) hit och dit för att få inflationen i schack å ena sidan (höjning av styrräntan) och stimulera ekonomin å andra sidan (sänkning av styrräntan).

Sedan kommer Trump med tullar tiopotenser större än detta finskruvande.

Det visar lite vilka enorma konsekvenser detta kan få. Varor blir dyrare (inflation) och konsumtionen går ner och folk förlorar sina jobb.

Förstår inte hur den lågutbildade MAGA - rörelsen som lever i störst utsträckning på timlön kan hylla detta.

Kanske för att fler får det lika illa som dem?
Det brukar vara en stor motivationsfaktor för den typen av människor.

USA kommer att tappa inte bara politiskt inflytande i världen. Även ekonomiskt när de försöker isolera sig själva.
Citera
2025-04-03, 11:38
Medlem
I slutänden så leder detta till att hela världsekonomin försämras. Börserna faller. Svenska exportföretag kommer att få det jobbigt. Våra företag kan inte leva på att bara sälja på den lilla svenska marknaden. Till exempel företag som Volvo kan drabbas hårt.
Citera
2025-04-03, 11:39
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Om man ska köpa t-shirts från USA ska man betala 12% tull utöver 25% moms som exempel. Sjuka 37% avgifter. Trumps 20% är som sagt snällt.

https://www.tullverket.se/sv/privat/...00%22%7D%5D%7D

Hur får du moms till att vara en kostnad?
Citera
2025-04-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Slopa tullen helt.
Summasummarum är det ju påslaget på priset som hämmar handeln. Men sen måste ju staten ha betalt. Nån logik måste det ju vara.
Men jag förstår Trumps agenda.
Sen om jag tycker den är bra eller dålig är inte relevant. Det är väldigt volitabelt allt just nu och det tycker jag inte om alls.
Jag tror inte påslag på dom påslag vi redan har mot Amerikansk import är speciellt givande.

Att isolera oss från supermakter kommer bara göra att vi får lida mer.

Vi lyckades inte döda Ryssland med sanktionerna och nu när USA blivit en stor energi leverantör och dessutom kan bli en stor spelare för Europa om mineralavtalet skrivs är viktig att dra jämnt med.

Jag skiter i EU. Fuck EU!
Skriv egna avtal med USA.

Det är exakt det som Trump vill. Varför tror du han vill det? Det är inte för Sveriges bästa kan jag upplysa dig om. Trump har tydligt sagt att han endast ser till amerikanska intressen.

Så vad han försöker göra är att försvaga Europa helt enkelt. Vad har vi för glädje av det?
Citera
2025-04-03, 11:43
Medlem
Hermi-Tages avatar
Skatten bekostar skola vård och omsorg. Något som betalas privat i usa.
Citera
2025-04-03, 11:47
Medlem
TheGretaResets avatar
Moms är ett handelshinder.

Utan moms skulle det sålts fler bilar, t-shirts, skor och fläskfile. Fler jobb skulle skapats i privat sektor.

Nu stryper moms handeln och pengarna från moms används för att expandera staten och statens makt.

Tyvärr är Trump inte det minsta pedagogiskt därför förstår gemene man inte sambandet.

För det skall Donald ha kritik. För att han inte är pedagogisk.

Annars har han rätt - go trump.
Citera
2025-04-03, 11:49
Medlem
TS och Trump hade haft rätt OM det var så att moms bara betalades på importerade varor.
Men vi betalar samma moms på varor oavsett var de är tillverkade.
Citera
2025-04-03, 11:50
Medlem
Prippen99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Skatten bekostar skola vård och omsorg. Något som betalas privat i usa.

Precis! Har bott i USA och deras stat glorifieras alldelles för mycket av västvärlden.
Citera
2025-04-03, 11:51
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:
Det är exakt det som Trump vill. Varför tror du han vill det? Det är inte för Sveriges bästa kan jag upplysa dig om. Trump har tydligt sagt att han endast ser till amerikanska intressen.

Så vad han försöker göra är att försvaga Europa helt enkelt. Vad har vi för glädje av det?
Vi behöver stå på egna ben.
Det ser jag som något bra.
USA är 12 timmar med flyg bort.
Vi bör göra mer affärer i närområdet.
Jag är inte främmande för energiavtal med Ryssland men det är ännu för tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in