2025-04-03, 10:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jösses. Ser du inte vilken lögnaktig idiot Trump är!?

Jo, det är ju just därför jag skrev som jag skrev. Gemene flashbackare är smartare än Trump. Du kanske missförstod mig.
Citera
2025-04-03, 10:25
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men det handlar inte bara om det. Byråkrati, trögt beslutsfattande, regler, regler, regler och splittring internt (som kommer bli större nu med tullarna).

Det finns ju en orsak till att Europa stagnerar ekonomiskt, har låg innovationförmåga och håller på att bli ett gigantiskt museum dit folk från övriga världen åker för att titta på det som en gång var en högkultur. Med dagens facit borde Sverige vare sig gått med i EU eller Nato.

EU-byråkratin är förvisso en katastrof. EU måste antingen reformeras radikalt, läggas ner eller kollapsa politiskt så att bättre strukturer för europeiskt samarbete kan byggas. Jag tror att chansen är hyfsad för det sistnämnda.

Nato tror jag har bättre möjligheter att bli en positiv kraft. Det är inte mer genomsyrat av tokiga ideologier än medlemsländerna (i jämförelse med Sverige definitivt mindre) och inte överdrivet byråkratiskt.
Citera
2025-04-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Galet egentligen att flashbackanvändare vet mer om ekonomi än USAs president.

Min hund verkar veta bättre än Trump
Jag är inte imponerad av Trump. Han har nog blivit dement
Galenskaper på en helt ny nivå
Ändå gillade jag hans politik, något mer, tidigare
Citera
2025-04-03, 10:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Jo, det är ju just därför jag skrev som jag skrev. Gemene flashbackare är smartare än Trump. Du kanske missförstod mig.
Ah förlåt. Jag missförstod dig. Jag trodde du var ironisk.
Citera
2025-04-03, 10:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Nja, du överdriver. USA är fortfarande världens största ekonomi och det lockar likt flugor till en sockerbit. Företag har redan börjat flytta produktion och investeringar dit. Tycker du vi har en positiv börsutveckling just nu i Sverige?

Vilka företag har redan börjat flytta produktion till USA? Som ett svar på Trumps politik då.
Citera
2025-04-03, 10:28
Avstängd
Citat:
Vilka företag har redan börjat flytta produktion till USA? Som ett svar på Trumps politik då.

Det var nåt chip-företag som flyttade till USA nyligen från Taiwan.
Citera
2025-04-03, 10:28
Medlem
Citat:
Nja, du överdriver. USA är fortfarande världens största ekonomi och det lockar likt flugor till en sockerbit. Företag har redan börjat flytta produktion och investeringar dit. Tycker du vi har en positiv börsutveckling just nu i Sverige?

Nej, tillverkning av mer avancerade saker är dyrt att bygga upp. Man måste ha en tro på att det är hållbart långsiktigt. Och USA är inget låglöneland, så vinsterna man kan göra blir trots allt inte jättestora jämfört med tullbelagd import.
Citera
2025-04-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Är det ett chicken race? Drar Trump tillbaka alla trupper från Europa? Sydkorea? Japan? EU?
Tror inte USA kommer överge några militärbaser, tyvärr.
Citera
2025-04-03, 10:30
Medlem
Citat:
Folk i USA jobbar hårdare än européer. De har inte sex veckors betald semester, åratal av föräldraledighet. Sitter inte "säkra" på sitt enda jobb, utan har ofta fler jobb och kan få kicken över dagen. Det skapar flexibilitet, innovation och tillväxt. Det kan gå fortare än du tror.
Hjälper inte mot osäkerheten. Ingen vet hur tullarna är om fem år eller tio år. Tullarna kan däremot bidra till att bevara den industri som redan finns och som riskerar att slås ut av utländsk konkurrens. Vilket leder till att man själva anstränger sig mindre för att förbättra sin produktivitet. Det var det som hände i Sverige under 70-80-talet. Inte pga. tullar, utan för att vi devalverade kronan några gånger. Det minskade omvandlingstrycket i ekonomin och gav lägre tillväxt.
Citera
2025-04-03, 10:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Spännande påstående. Trist bara att produktiviteten är bättre i Sverige. Och i andra länder som har bättre villkor än oss till och med.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/makroekonomi/produktion-och-investeringar/produktivitet-internationellt_1208902.html

Men det är ju jobbigt att behöva förhålla sig till fakta om man ska göra en poäng?
Lite halvgamla siffor där. Och varför händer allt spännande i USA och inget i Europa? I princip alla techföretag startas och växer där och de få som uppstår i Sverige/Europa börsnoteras i New York, tex Spotify och nu Klarna.
https://efn.se/jan-haggstrom-darfor-slapar-europa-efter-usa
Citera
2025-04-03, 10:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
De litar på sin egen innovationsförmåga och kapacitet att bygga upp industrin och ekonomin igen. Det skapar tillväxt som mer än väl kompenserar för sänkta tullinkomster. Man får se det som en process över tid, så klart. Men detsamma gäller ju egentlign Europa om vi ska ta oss ur det kaninhål vi befinner oss i. Med den skillnaden att här ser det betydligt mörkare ut att klara det. Vi har trott att USA ska betala vårt försvar och även fixa vår ekonomi genom att köpa våra varor för lånade pengar. Snacka om naivt!

Gällande EU så kan vi ändra ganska snabbt för våra problem är politiska med klimat-industri, nedlagd energiproduktion t.ex. Nu tror jag ju inte EU kommer göra det utan det kommer ta ett par EU-val till.

USA har andra mer strukturella problem med sin statsskuld, budgetunderskott, övervärderad dollar för att den är världsvaluta, dålig kvalitet i tillverkningsindustrin etcetera.
Citera
2025-04-03, 10:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Det här är från Financial Times idag.

https://archive.ph/j3sXf
Tack. Bra analys i det fetade:

The instant effect of “liberation day” will be confusion and uncertainty, which for Trump is often intentional. The more chaos there is, the greater his sense of being in control. Trump said he calculated the rates on a mix of tariffs, subsidies and currency manipulation. But it seems more likely that he simply took a country’s bilateral trade deficit and divided it by its exports to the US. A few countries, such as Brazil and the UK, got away with the minimum 10 per cent levy. Others, such as Vietnam, Cambodia and Laos, were hit at more than 40 per cent. With the EU at 20 per cent and China at 34 per cent, the president has on average raised US import prices by at least a quarter. That is before the rest of the world retaliates.

Another impact is transactional. Countries will question Trump’s methodology and plead for lower rates. US companies will also lobby for tariff exemptions on imported components. On both these fronts, Trump will be in his element. Washington’s grift potential has just shot up. Nations and firms that offer concessions and favours in exchange for lower rates or waivers will be rewarded. Those that respond in kind to Trump will be punished. His record shows that he will escalate US rates in turn. The end state is impossible to predict. Whatever damage the global trade war does to prices, growth and jobs, economic forecasting will boom.

Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Ni är komiska. Om ni inte ser hur vinklat skriven den där artikeln är finns det inget hopp för er. 100% trippel-vaccinerade får i koppel kommer sent inse sanningen.

Jag tror självklart mer på Trumps administrations uträkningar än några losers på nätet som tror sig kunna ekonomi. Samma losers som trodde Kamala hade en chans.
Mm... om Trump skulle säga att 1 + 1 = 3 så skulle du tro honom.

Du skulle också dricka den Cool-Aid som han serverade.
Senast redigerad av Madagascar 2025-04-03 kl. 10:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in