2025-04-03, 08:29
Medlem
hazenectars avatar
Majsen håller upp förvånansvärt bra än så länge med tanke på vilken käftsmäll Trump utdelade igårkväll.
Citera
2025-04-03, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Majsen håller upp förvånansvärt bra än så länge med tanke på vilken käftsmäll Trump utdelade igårkväll.

Vad är grejen med dig och majs?
Citera
2025-04-03, 08:45
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastukramare
Vad är grejen med dig och majs?

Du har en poäng, uttrycket börjar att bli uttjatat.
Citera
2025-04-03, 08:54
Medlem
Monerokungens avatar
Dollarn är snart värt 3 kronor i den här takten.

Skulle inte trump göra usa rikt igen? Ör han världshistoriens sämsta presensent? Försöker han härma venezuela där pengarna inte är värda någonting?
Citera
2025-04-03, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Här ser jag potential till ett bra bet mellan oss!

Jag satsar 100k sek på att vi hamnar under 170k 1 jan 2026, jämna pengar oss emellan? Lust att köra?

Vill minnas att vadslagning är förbjuden på Flashback.
Citera
2025-04-03, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Dollarn är snart värt 3 kronor i den här takten.

Skulle inte trump göra usa rikt igen? Ör han världshistoriens sämsta presensent? Försöker han härma venezuela där pengarna inte är värda någonting?

Han vill ha tillbaka produktion till USA. Tullar och en svagare dollar är bara bra vad den saken anbelangar.

Detta är inget som borde påverka bitcoin, däremot, men priset på kort sikt sätts av kortsiktiga trejdare varav många tror att bitcoin är ett slags teknikaktie.
Citera
2025-04-03, 09:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Här ser jag potential till ett bra bet mellan oss!

Jag satsar 100k sek på att vi hamnar under 170k 1 jan 2026, jämna pengar oss emellan? Lust att köra?
Är du villig att satsa* på att vi hamnar under 100k 1 Jan 2026 också? Eller är du inte SÅ bearish på Bitcoin som man kan tro när man läser din kritik?

*Behöver inte vara pengar, utan äran. Kan sätta påminnelse om ca 8 månader isf.
Citera
2025-04-03, 09:14
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Han vill ha tillbaka produktion till USA. Tullar och en svagare dollar är bara bra vad den saken anbelangar.

Detta är inget som borde påverka bitcoin, däremot, men priset på kort sikt sätts av kortsiktiga trejdare varav många tror att bitcoin är ett slags teknikaktie.

Okej mitt konto säger något helt annat. Jag förstår hur du tänker att en BTC är alltid är en Btc. Men värdet på en BTC blir något annat. För det beror på vart man bor. Värdet på ett BTC påverkas.

På mindre än en månad har dollarn fallit med 13,13 %, vilket direkt påverkar värdet på mitt konto i SEK.

Om dollarn hade legat kvar på sin tidigare nivå, skulle mitt saldo vara 13,13 % högre i svenska kronor.

Låt oss räkna enkelt:

Jag har 800 000 SEK.
Dollarkursen är 10 kr/USD.
Bitcoin står i 80 000 USD styck.
Jag kan köpa 1 BTC.
Om dollarn sjunker till 5 kr/USD, medan Bitcoin-priset förblir detsamma:

Mina 800 000 SEK motsvarar nu 160 000 USD.
Jag kan köpa 2 BTC istället för 1 – trots att priset i dollar är oförändra på Btc.
Citera
2025-04-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Okej mitt konto säger något helt annat. Jag förstår hur du tänker att en BTC är alltid är en Btc. Men värdet på en BTC blir något annat. För det beror på vart man bor. Värdet på ett BTC påverkas.

På mindre än en månad har dollarn fallit med 13,13 %, vilket direkt påverkar värdet på mitt konto i SEK.

Om dollarn hade legat kvar på sin tidigare nivå, skulle mitt saldo vara 13,13 % högre i svenska kronor.

Låt oss räkna enkelt:

Jag har 800 000 SEK.
Dollarkursen är 10 kr/USD.
Bitcoin står i 80 000 USD styck.
Jag kan köpa 1 BTC.
Om dollarn sjunker till 5 kr/USD, medan Bitcoin-priset förblir detsamma:

Mina 800 000 SEK motsvarar nu 160 000 USD.
Jag kan köpa 2 BTC istället för 1 – trots att priset i dollar är oförändra på Btc.

Ja, bitcoinpriset mätt i kronor har rasat mer än mätt i dollar, liksom det förra året steg mer mätt i kronor än i dollar. Detta ses enklast genom att titta på t.ex. följande grafer:

https://www.coingecko.com/sv/coins/bitcoin/sek
https://www.coingecko.com/en/coins/bitcoin/usd

Om du inte avser att konsumera något stort inom det närmaste, spelar det inte så stor roll. Det är visserligen trevligare när ens köpkraft stiger, men en bitcoin är och förblir en tjugoenmiljondel av alla bitcoin som någonsin kommer att finnas, oavsett rådande växelkurs mot USD eller SEK.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-03 kl. 09:27.
Citera
2025-04-03, 09:58
Medlem
Citat:
Efter att ha reflekterat lite har jag kommit fram till att jag primärt kommer att posta uppdateringar på veckografen här på forumet fortsättningsvis för tydlighetens skull.

BTCUSD - 1W
Det vore önskvärt att den här veckans ljuskropp stänger ovanför grön stigande diagonal.
Röd fallande diagonal är en betydande motståndsnivå.
Jag är neutral så länge priset handlas inom det blåa området.
Kan vi ta ut röd fallande diagonal öppnar det upp för en prisrörelse upp till 93,2k. Börjar vi däremot att stänga ljus under det blåa området där golvet utgörs av 80,5k så kommer vi gissningsvis att ta sikte på 72k i ett första skede.

Graf 1W: https://ibb.co/Qjvrrd7v

BTC.D -1W
Priset har rört sig inom två trendlinjer som tillsammans utgör en stigande triangel sedan oktobet förra året och nu börjar det bli ont om utrymme.
Lyckas maximalisterna återigen att pressa upp dominansen eller är något helt annat på väg att hända? Noterar en bearish divergens vad gäller RSI på 1W.

Graf 1W: https://ibb.co/9H9qCScx

SPX - 1W
Horisontella motståndsnivåer ovanför priset är markerade i röda toner, potentiella stödnivåer under priset i gråa. Röd fallande diagonal behöver övervinnas innan någon typ av kontratrend kan initieras.

Graf 1W: https://ibb.co/Kc24PCNx

Den här grafen borde du börja analysera också. Den är kanske den viktigaste att följa på sikt:

https://www.xe.com/currencycharts/?from=BTC&to=XAU&view=10Y
Citera
2025-04-03, 10:00
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Den här grafen borde du börja analysera också. Den är kanske den viktigaste att följa på sikt:

https://www.xe.com/currencycharts/?from=BTC&to=XAU&view=10Y

Motivera
Citera
2025-04-03, 10:10
Medlem
Citat:
Motivera

Priset mätt i guld är ett mer verkligt mått på bitcoins värdeökning och lär bli alltmer relevant med tiden, i takt med att fiatvalutorna upphör att fungera som värdemätare.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-03 kl. 10:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in