• 1
  • 2
2025-04-02, 20:47
Medlem
Är det bara jag som stör mig på detta?

Jag tycker att alla elbilar jag kan komma på är alldeles för höga, eller karossen är för stor i höjdled, eller vad man ska säga.

Jag antar att det är batteriet som gör att proportionerna blir fel. Man kan se hur tillverkarna försöker dölja detta med att ha svarta detaljer längst ned, Bmw i4 är till exempel ett bra exempel på detta.

Men för mig fungerar det inte och jag tycker bara att det ser äckligt ut, inte alls sådär "sleek" som bilarna kunde se ut förut. Någon annan?
Citera
2025-04-02, 21:08
Medlem
mikaelss avatar
För höga för vad?
Det är väl trevligt att kliva upp i en bil istället för ned i en?
Citera
2025-04-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
För höga för vad?
Det är väl trevligt att kliva upp i en bil istället för ned i en?

Nu är det inte riktigt det jag menar utan att de rent estetiskt ser fel ut.
Citera
2025-04-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sanders
Nu är det inte riktigt det jag menar utan att de rent estetiskt ser fel ut.

Vilka elbilar tänker du på?
Citera
2025-04-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Vilka elbilar tänker du på?

Typ alla.

Ta till exempel Bmw i4 https://www.motortrend.com/files/674...75&format=webp

eller

Volkswagen id7 https://www.autocar.co.uk/sites/auto...nning-side.jpg

eller

Skoda Enyaq https://cdn.skoda-storyboard.com/202...copy-kopie.jpg
Denna är nog en av de värsta.
Citera
2025-04-02, 22:24
Medlem
TheGretaResets avatar
Mitt intryck är snarare att precis alla gör coupeer, utan kia/huyndai.

Men visste växte just tesla på höjden senast.

Däremot fronten uppfattar jag som hör och platt (och ful). Motverkar inte det coupetänket om lågt luftmotstånd?
Citera
2025-04-03, 00:07
Medlem
Mohaves avatar
Batterierna är ett problem i alla elfordon, även bussar. Men tiden kommer detta att lösas med mer kompakta, lättare och mer effektiva batterier.
Citera
2025-04-03, 00:55
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Är det bara jag som stör mig på detta?

Jag tycker att alla elbilar jag kan komma på är alldeles för höga, eller karossen är för stor i höjdled, eller vad man ska säga.

Jag antar att det är batteriet som gör att proportionerna blir fel. Man kan se hur tillverkarna försöker dölja detta med att ha svarta detaljer längst ned, Bmw i4 är till exempel ett bra exempel på detta.

Men för mig fungerar det inte och jag tycker bara att det ser äckligt ut, inte alls sådär "sleek" som bilarna kunde se ut förut. Någon annan?
Vill du ha en låg elbil?
En läg SUV?
Eller sportbil eller vanlig personbil sedan?
Citera
2025-04-03, 07:45
Medlem
Jag lyckas tydligen inte beskriva det jag stör mig på så folk förstår. Jag tycker alltså att själva karossen är oproportionerligt hög på elbilar. Det är alltså inte själva höjden från marken jag talar om, utan höjden från bilens underrede till bilens tak.

Är det verkligen bara jag som stör mig på det?
Citera
2025-04-03, 07:47
Medlem
Citat:
Jag lyckas tydligen inte beskriva det jag stör mig på så folk förstår. Jag tycker alltså att själva karossen är oproportionerligt hög på elbilar. Det är alltså inte själva höjden från marken jag talar om, utan höjden från bilens underrede till bilens tak.

Är det verkligen bara jag som stör mig på det?

Jag tror att du har lite problem med att beskriva vad du stör dig på. För om det inte är höjden från marken som du avser, men däremot från bottenplattan till bilens takhöjd, menar du då att bottenplattan är lägre på elbilar än på andra bilar?

Om nu inte takhöjden är högre...
Citera
2025-04-03, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror att du har lite problem med att beskriva vad du stör dig på. För om det inte är höjden från marken som du avser, men däremot från bottenplattan till bilens takhöjd, menar du då att bottenplattan är lägre på elbilar än på andra bilar?

Om nu inte takhöjden är högre...

Ja! Fast det är både och. Titta på en Bmw i4 och jämför med vilken gammal Bmw sedan som helst. Då ser man hur mycket högre karossen är och det är väl en kombination av att underredet hamnat något lägre och taket blivit något högre. Eller jämför en id7 med en gammal Passat och titta på hur höga de är.

Såhär, elbilarna ser ut som en Golf Plus i min värld och ingen tycker väl att den är snygg? När jag ser en Skoda Enyaq RS ser jag ingen snygg kupé, jag ser en Golf Plus.
Citera
2025-04-03, 09:03
Medlem
Citat:
Ja! Fast det är både och. Titta på en Bmw i4 och jämför med vilken gammal Bmw sedan som helst. Då ser man hur mycket högre karossen är och det är väl en kombination av att underredet hamnat något lägre och taket blivit något högre. Eller jämför en id7 med en gammal Passat och titta på hur höga de är.

Såhär, elbilarna ser ut som en Golf Plus i min värld och ingen tycker väl att den är snygg? När jag ser en Skoda Enyaq RS ser jag ingen snygg kupé, jag ser en Golf Plus.

Istället för att "Titta på en Bmw i4 och jämför med vilken gammal Bmw sedan som helst" så borde du jämföra med en ny BMW som inte är elbil istället. Är ju inte rimligt att jämföra en gammal bil mot en ny bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in