2025-04-03, 00:57
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Kina kan knappast svara med tullar, det är redan extrema tullar för import av flertalet varor in i Kina.

Däremot kan de svara med exportförbud av viktiga industrimetaller och liknande.
Dom lär väl typ förbjuda Tesla som svar.
Citera
2025-04-03, 00:59
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riktiga
Det kommer bli kaos!
Vi på firman lyckades hamstra några tusen
kubik bränsle under veckan på nöd och näppe.
I slutändan så tjänar vi några miljoner trots allt.
Trumpens vapen är tullar och inget annat.

Oljepriset och dollarn sjunker väl. Dvs bränsle bör bli billigare…
Citera
2025-04-03, 01:03
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kan ju ändå förstå att USA vill ha rättvisa handelsvillkor. Det är ju sjuka tullar och handelshinder som länder som Japan, Sydkorea etc har haft. Även EU har ju haft högre tullar på tex. bilar och krångliga regler. Så klart är de sura på det, när deras egna industrilandskap ödeläggs. Känns som rapporteringen om detta i mainstreammedia i tex. här i Sverige är duktigt partisk och oseriös. Men det är ju som vanligt...

Håller delvis med. Ett annat stort problem för USAs industri är att Dollarn är övervärderad.

Om jag minns rätt så har också Obama varit på Kina om att dom tryckt ner sin egen valuta gentemot dollarn.
Citera
2025-04-03, 01:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Den här tråden på X menar att vissa platser på listan inte ens är egna länder. Ett par öar som saknar befolkning är med? Noll invånare men många pingviner? Vet inte om det är sant.
https://x.com/COUPSURE/status/1907547844845703371

Verkar stämma, de flitiga pingvinerna behöver dock bara betala 10 % tull på sin export av dun och fågelägg.
https://x.com/ukraine_map/status/1907570264809824603
Senast redigerad av HejaFinland 2025-04-03 kl. 01:20.
Citera
2025-04-03, 01:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Litar du på allt Trump säger?

Tror du att han är en av världens bästa golfare?
Nej, jag litar väldigt sällan på Trump. Men jag avfärdar inte alla hans utspel som falska, som många gör. I fallet tariffer är det otvetydigt att han har poänger. Det är t ex ren fakta att kineserna har skyhöga tullar (plus andra handelshinder) mot USA samtidigt som kinesiska varor har flödat ut till USA och andra länder med lägre tariffer.
Citera
2025-04-03, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Ett tips är att googla the great depression i usa som skedde 100 år sedan, just pga samma taktik som trump nu gör.
Även då vart det republikanerna som gick loss med sina tullar och skapade global kaos.
Därefter roffade alla rika oligarker (judiska) åt sig statliga och privata bolag (samt banker) till godispris, medan 99,9% av befolkningen fick sälja sina kallingar för att överleva.

Detta är vad som kommer att ske om ingen stoppar trumpeten och hans arbetsgivare (judiska matkeliten).

Det är väl rätt åt dom då om dom dyrkar judarna som dom gör.
Citera
2025-04-03, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Hur har mr trumpet tänkt att arbetarnas höga löner ska kunna göra att man kan hålla nere priserna då?

Det är helt säkert ett problem men jag har för mig att Trump också har utlovat låga skatter för de företag som flyttar till USA.

Vi får väl se om tullar+skatter lockar "hem" jobben på sikt. Jag betvivlar att det räcker. Det måste nog till väldigt höga tullar för att täcka upp löneskillnader USA/Indonesien.

Det finns en annan faktor i det hela som gör det än mer komplicerat. Kina kan välja att placera produktion i länder med lägre tullar och då kommer inte Trump åt Kina på det sätt han vill. Kina lägger produktion i Vietnam. Det sker redan idag.
Citera
2025-04-03, 01:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Dom lär väl typ förbjuda Tesla som svar.
Kanske... Tesla har dock fabrik i Kina.
Citera
2025-04-03, 01:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Det verkar som siffrorna i listan enbart baseras på handelsunderskott, inte på några tullar eller handelshinder. Men med ett minimum på 10 %.
https://x.com/orthonormalist/status/1907545265818751037
https://x.com/JamesSurowiecki/status/1907559189234196942

Stämmer detta kommer världen skratta ännu mer åt Trump.
Citera
2025-04-03, 01:40
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är helt säkert ett problem men jag har för mig att Trump också har utlovat låga skatter för de företag som flyttar till USA.

Vi får väl se om tullar+skatter lockar "hem" jobben på sikt. Jag betvivlar att det räcker. Det måste nog till väldigt höga tullar för att täcka upp löneskillnader USA/Indonesien.

Det finns en annan faktor i det hela som gör det än mer komplicerat. Kina kan välja att placera produktion i länder med lägre tullar och då kommer inte Trump åt Kina på det sätt han vill. Kina lägger produktion i Vietnam. Det sker redan idag.
Jaha, men Vietnam fick ju ännu högre tullar av Trump än Kina. Hela 46% mot Kinas ynka 34%.
Citera
2025-04-03, 01:41
Medlem
Fyfan. Har kollat igenom en del av talet nu. Den ekonomiska självständighet han är ute efter lär han få när alla andra länder letar upp nya handelsparters. Vem vill föra handel med ett så instabilt mongoland som usa har gjort sig själva till?

Detta kan vara det mest efterblivna jag skådat i hela mitt liv.
Citera
2025-04-03, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tjänster har väl ingen tull alls?

Det där är en mycket bra fråga. Jag funderar också på hur det där ska gå till rent praktiskt? Jag utförde ett indirekt jobb åt Nasa en gång i tiden. Det svenska kontoret hade en man stationerad i USA men fakturan skickade jag till tillverkaren i Sverige. Allt sköttes digitalt. Rapporten som jag skrev mailades givetvis direkt till kontoret i USA.

Vem kan kolla om jobbet egentligen gjordes i USA av kontoret där eller utfördes i min egna bostad i Sverige?

Det lär nog bli en del kryphål kan jag tänka mig. Tjänster har blivit mer och mer viktiga och dessa tjänster flyter omkring runt om i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in