2025-04-02, 23:45
Medlem
cerns avatar
Vad menar han med att Europa har blåst USA?
Citera
2025-04-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Jo. Och det är just Därför man inte kan komma dragandes med siffror på "snitt-tull" som du gjorde. För det säger NADA. Av anledningen jag skrev i mitt inlägg ovan.
Nej, det är direkt felaktigt att man bara drar ett genomsnitt som du påstår.

Antingen ljuger du eller så är du dum i huvudet.

Du kan förstås motbevisa mig genom att komma med fakta.
Citera
Medlem
Grattis Donald! Du har lyckats göra USA great igen. Så klart vi accepterar dina tullar i alla världens länder!!! Tänk att vi fick vänta till 2025 innan det äntligen hände.
Citera
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Vad bör jag imorgon sätta igång och hamstra för att slippa betala höga kostnader?
Big Macs
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamberondo
Han sade en bit in i talet att en del länder också hgade använt "non-monetary methods" vilket han tydligen såg som "förklädda strafftullar". Antar att man tänker ta med det också i sina beräkningar av hur mycket USA ska kräva ut, och då dröjer det nog ytterligare en tid för en del länder/block, t ex Kina och EU, innan Vita huset är klara med var man ska sätta sina tariffer.

Jag tror det var medräknat i den långa listan, det var därför vissa länder var väldigt höga som Vietnam.
Citera
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Och i den överlägset största kategorin bilar i USA, pickup trucks, så har USA 25% tull.

Glömde det eller?

Europeiska biltillverkare tillverkar knappt pickuper i den klass amerikaner storhandlar i för fan.. och det importeras väldigt få sådana amerikanska till EU, finns ingen marknad för dem.
Citera
2025-04-02, 23:47
Medlem
KillenArCPs avatar
Hoppas att tullkriget börjar nu så vi kan slippa skräp från Kina. Se grillar tillverkas i EU. Slippa höra direktörerna att de ska lägga ner fabriken på orten för det är så mycket billigare att lägga produktionen utomlands.

Tack Trump! Äntligen gör du något vettigt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Fattar han inte att alla tidningar kommer att motbevisa honom i USA där hans mongoloider till väljare kommer att få se alla lögner?

Han har hetsat sina följare att vara anti-media under flera år. Många kommer såklart förstå men många kommer också inte tro att det är hans fel. När de får betala 20% mer för saker så kommer de inbilla sig att det är tidigare presidents fel eller omvärldens fel

Typ som SD här i Sverige. De pissar på sina väljare och låter borgarsmutsen förstöra vår välfärd men det är tydligen då någon annans fel
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Jag hade gärna tagit del av bra och saklig information om hur det faktiskt ligger till med tullrelationerna mellan USA och EU. Och för den delen gentemot resten av världen också. Om det ligger något i anklagelserna.

Isolationism och klagomål på orättvisa handelsrelationer är lika amerikanskt som äppelpaj ända sedan hedenhös.

Jag minns att jag läste någon Tom Clancydeckare som gick ut på att en japan störtade ett trafikflygplan i Vita Huset och att Clancys litteräre gestalt Jack Ryan fick ta över som president.

Tullar var en åtgärd bland andra som Ryan införde. Samt reciproka handelshinder. Alltså att tillämpa japansk lagstiftning för importerade bilar på japanska bilar som importerades till USA.

Nu har det dykt upp en president som sätter allvar bakom orden. Vi får se varthän det leder.

Det bästa hade varit om det handelsavtal mellan USA och EU som var under förhandling under Obama gått igenom och avskaffat alla handelshinder och tullar.

Men det satte Trump stopp för.

Självklart är det bästa för alla om man sänker alla tullar till 0% så att vi får frihandel på riktigt. Trump verkar gå i helt motsatt riktning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Europeiska biltillverkare tillverkar knappt pickuper i den klass amerikaner storhandlar i för fan.. och det importeras väldigt få sådana amerikanska till EU, finns ingen marknad för dem.
Jaså, det finns alltså ursäkter när USA har höga tullar, medan EU (och Kanada) bara är elaka utsugare.

Vad bekvämt.
Citera
2025-04-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Tror han åsyftar såna företag som vw, som har med en till synes lycklig familj bestående av en svart man, massa mulattungar och en vit kvinna i var och varannan reklamfilm.

Säkert är det så. Men Trump har ju inte satt tullarna för att förhindra woke utan för att han tror det kommer gynna amerikanska arbeten. Tycker bara det blir så efterblivet när vissa här jublar över något dom inte ens fattar hur det funkar.
Citera
2025-04-02, 23:48
Medlem
USA faller och kommer att dra med sig många länder i skiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här