2025-04-02, 23:43
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CriDuCoeur
Vet inte var jag ska börja, det är flera felaktigheter i ditt inlägg.

Det blir 20 % dyrare för alla amerikaner att köpa produkter från EU. Och detta kommer snarare driva på inflationen i USA.

”Pk bil företag”? Såna miljövänliga menar du? Typ Tesla och Elon Musk eller vilka tänker du på?

musk är i patriot ock sätta usa först pk bil företag är typ folksvagen ock volvo
Citera
Medlem
Citat:

Det blir 20 % dyrare för alla amerikaner att köpa produkter från EU. Och detta kommer snarare driva på inflationen i USA.

”Pk bil företag”? Såna miljövänliga menar du? Typ Tesla och Elon Musk eller vilka tänker du på?

Tror han åsyftar såna företag som vw, som har med en till synes lycklig familj bestående av en svart man, massa mulattungar och en vit kvinna i var och varannan reklamfilm.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Bloomberg intervjuar Scott Bessent som är "United States Secretary of the Treasury", finansminister?

Han vet knappast något, han vet inte varför Kanada och Mexiko inte var med, han vet inte om de fortfarande förhandlar med olika länder! Han har inte varit inblandad!

Men han säger att man kan få göra skatteavdrag om man köper USA-tillverkade bilar, just detta som de anklagar andra länder för! Andra länder får inte ha moms på inhemskt och importerat men USA skall ha skatteavdrag bara på inhemskt!

Det kommer inte gå att ha seriösa förhandlingar med USA om detta för de hittar ju bara på vad som är handelshinder när det passar dem.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
T ex Amazon, Nvidia och Apple har tappat 5% i eftehandeln på börsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Varför får Indonesien så höga tullar? 32%

Indonesien har en ganska stor elektronikindustri. Jag kan tänka mig att det är många amerikanska företag som har flyttat tillverkningen dit. Trump vill väl att tillverkningen ska tas "hem" igen.

Bara för att varumärke synbart kommer från ett land då kan tillverkningen ske i helt andra länder. Det är bara att jmf med hur det har gått för svensk vitvaruindustri.
Citera
2025-04-02, 23:44
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:

det blir 20 percent dyrare i tönt eu bil att bygga bil ju ock går rakt in i plånbok i amerikansk arbetare
Citera
Medlem
Tullar mot EU kommer aldrig få bort ett handelsunderskott för USA, utan bara att de blir dyrare för amerikanska förbrukare.

Poänget är att EU tillverkar sådant som USA behöver, och som är för speciellt att «kopiera» som kineser annars gör. det är vad som leder till handelsunderskott.

Exempel: insulin från Novo Nordisk, andra läkwmedleaföretag som Bayer, GSK, Sanofi osv. Inget av detta kan «kopieras» i USA.

Porsche, Audi, BMW, MercedesBenz - bilindustrien som exporteras till USA är oavsett inte tilgänglig att köpa för den vanliga Trump väljaren. Det är lyxbilar.
Samma kan säga med Modeindustrien:
Chanel, Prada, Louis Vuitton, Rolex, Hermes, mm. Eller EU kosmetik som L’Oréal, Chanel, Dior etc - är supereftertraktat i USA - blir så klart dyrare men man kan inte skaffa en «Kopia»

Champange, Skotsk whisky osv - kvalitetsprodukter.

Airbus är Airbus - man kan köpa mera Boeing men de har ju stora problem med sin kvalitet.

, Siemens Healtineers, Philips Healthcare etc tillverkar avancerad sjukvårdsutrustning som är avgörande för USA.

Europa är ledande inom avancerad ingeniörskonst, ex. ABB, Siemens, Schneider.

Eus export är högkvalitativ och byggd på att amerikanska företag faktiskt behöver produkterna.

Poängen är att när EU skulle finna «mottull» senast, så kom de upp med tull på BOURBON och HARLEY DAVIDSON.
Det säger bara hur lite intressant som produceras i USA - när detta är det som man «straffar» USA med och inte kan finna något bättre att lägga tull på.
Senast redigerad av abracadabra1619 2025-04-02 kl. 23:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Fakta spelar alltså ingen roll för dig, är det så vi ska tolka dig?

Jo. Och det är just Därför man inte kan komma dragandes med siffror på "snitt-tull" som du gjorde. För det säger NADA. Av anledningen jag skrev i mitt inlägg ovan.
Citera
2025-04-02, 23:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Att en genomsnittlig tullsats är låg säger i sig ingenting om den faktiska tullbördan. Jag skulle kunna sätta extremt låg tull på varor du knappt importerar från mig, och samtidigt ha mycket höga tullar på just de varor du importerar mest. Resultatet? En låg genomsnittlig tull – men du betalar ändå enorma summor i tullavgifter.

Därför är dina siffror missvisande. För att verkligen förstå tullpåverkan måste man titta på tullnivån per varukategori, och samtidigt analysera hur stor handeln är (i nominella belopp) inom varje kategori. Det är först då man får en korrekt bild av hur tullarna faktiskt slår.

Tusentals miljarder dollar per år blir USA blåsta på av EU.

Det håller jag helt med om och därför är Trumps snack om att EU tar 39% i tullavgifter och USA nu kommer ta 20% bara trams. Han gör grova generaliseringar av komplicerade frågor. Man måste precis som du säger kolla på VARJE enskild vara.
Citera
Medlem
Jag tror fan att Trump kommer bli skjuten.
Detta kommer röra upp många känslor för psykopater i usa.
Citera
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
T ex Amazon, Nvidia och Apple har tappat 5% i eftehandeln på börsen.

angtagligen manipulerat i av eu handlare som är rädda för stark usa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Stämmer Trumps påståenden?

Nej, som vanligt är det fel. 2023 så tog USA ut 7 miljarder euro i tull på produkter från EU.

EU tog ut 3 miljarder euro i tull på varor från USA. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_25_541

Det omvända är alltså sant.

Det Trump verkar vilja är att USA skall ha ett handelsöverskott mot alla andra aktörer. Det är direkt löljligt då USAs befolkning tex är mindre än EUS.

Faktum är att EU exporterar 1.45 ggr mer till USA och har en befolkning som är cirka 1.34 ggr större, dvs väldigt nära proportionellt mot befolkningsmängden vilket inte verkar vara konstiga siffror alls.

Jag tror inte EU kommer backa alls, med tanke på ovanstående. Trump har inga verkliga skäl att påstå att EU blåst USA. Tyvärr tror jag detta blir handelskrig.

Synd då detta bara blir dåligt för alla, USA och EU. Kina skiter jag i iofs...

Tittar man på genomsnittstullar låg de ungefär lika 2022 på 2.37% respektive 2.43 enligt handelsstrateg Per Altenberg på Kommerskollegium.
https://www.di.se/nyheter/oavgjort-i-tullkriget-mellan-usa-och-eu/

Trumps tullar mot EU är i alla fall orimliga.
Stora problemet är Kina som inte ägnar sig åt rättvis handel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in