2025-04-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Mamman hade ett socialt nätverk (utanför hemmet) då hon ofta ställde ut sina alster inom sömnad bl a på Konstrundan så därav kände jag till henne.
Man märkte dock aldrig att hon var udda på något sätt i just dessa sammanhang.
Däremot hade familjen typ aldrig besök av några bekanta i just hemmet.
Enligt bilder i FUP är det svårt att förstå (åtminstone för mig) hur man ens kan bo i sån oreda/misär som var i huset.
Frågan är om hela familjen led av psykisk ohälsa pga dottern eller om föräldrarna hade egna problem?
Psykisk ohälsa och stökigt hemma hör ihop. Säkert samlare av något slag och svårt att slänga saker…
Citera
2025-04-01, 20:18
Medlem
Jag mejlade tidigare idag till krimfup för att fråga om denna fup kommer släppas hos dom 😊
Citera
2025-04-01, 20:59
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenriettaZ
Frågan är om hela familjen led av psykisk ohälsa pga dottern eller om föräldrarna hade egna problem?
Psykisk ohälsa och stökigt hemma hör ihop. Säkert samlare av något slag och svårt att slänga saker…

Kan inte uttala mig mer än om mamman och hon led inte av någon psykisk ohälsa.
Däremot kan ju mamman mycket väl haft någon form av utmattningssymptom givet det faktum att dottern är så gravt psykiskt sjuk och så varit under en lång tid tillbaka (nu spekulerar jag men det är nog inte helt osannolikt att så skulle kunna varit fallet).
Vet att pappan var sjuklig men vad jag fått till mig var det mer åldersrelaterad sjukdomsbild.
(Att Görel själv led av grav psykisk ohälsa är ju redan bekräftat i och med den RPU hon genomgått).
Citera
2025-04-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillenita
Jag mejlade tidigare idag till krimfup för att fråga om denna fup kommer släppas hos dom 😊

Har du fått svar?
Citera
2025-04-01, 21:25
Medlem
Citat:
Kan inte uttala mig mer än om mamman och hon led inte av någon psykisk ohälsa.
Däremot kan ju mamman mycket väl haft någon form av utmattningssymptom givet det faktum att dottern är så gravt psykiskt sjuk och så varit under en lång tid tillbaka (nu spekulerar jag men det är nog inte helt osannolikt att så skulle kunna varit fallet).
Vet att pappan var sjuklig men vad jag fått till mig var det mer åldersrelaterad sjukdomsbild.
(Att Görel själv led av grav psykisk ohälsa är ju redan bekräftat i och med den RPU hon genomgått).
Undrar om hon blivit utsatt för sexuella övergrepp av pappan med tanke på det du skrivit ( kallade pappan birthfather, gick runt naken, var lesbisk, bacillskräck ). Hoppas psykologen går till botten med detta. Aggressionerna mot mamman kan ju bottna i att hon inte skyddade dottern tillräckligt/ blundade…. Obs:detta är enbart spekulationer.
Citera
2025-04-01, 22:00
Medlem
Citat:
Den ”källan” är definitivt ett troll och gissningsvis är även hen som skrivit infon ett äkta troll!
Detta pga att ingenting stämmer!
Fanns ingen yxa som ”mordvapen”.
Kan du bevisa motsatsen...
Citera
2025-04-01, 22:08
Medlem
Citat:
Undrar om hon blivit utsatt för sexuella övergrepp av pappan med tanke på det du skrivit ( kallade pappan birthfather, gick runt naken, var lesbisk, bacillskräck ). Hoppas psykologen går till botten med detta. Aggressionerna mot mamman kan ju bottna i att hon inte skyddade dottern tillräckligt/ blundade…. Obs:detta är enbart spekulationer.

Vad får du ut av det du driver med? GM är ensam ansvarig i valet att ha ihjäl sin mamma, hon må vara allvarligt sjuk men att som du driva med victimblaming är bara osmakligt. Huruvida föräldrar haft psykisk ohälsa är inte relevant, ett grov våldsbrott ursäktas inte av ohälsa hos offren.

Huset ligger som sagt i en by, föräldrar har haft vänner och de har bett om hjälp med dottern. Detta är en tragedi som samhället kunnat undvika
Citera
2025-04-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Vad får du ut av det du driver med? GM är ensam ansvarig i valet att ha ihjäl sin mamma, hon må vara allvarligt sjuk men att som du driva med victimblaming är bara osmakligt. Huruvida föräldrar haft psykisk ohälsa är inte relevant, ett grov våldsbrott ursäktas inte av ohälsa hos offren.

Huset ligger som sagt i en by, föräldrar har haft vänner och de har bett om hjälp med dottern. Detta är en tragedi som samhället kunnat undvika
Jag vet så lite om denna tragiska historia. Vet ju bara slutet, vill veta hur det började. Att hela tiden bara skylla på samhället hjälper inte…
Citera
2025-04-01, 22:39
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susidus
Kan du bevisa motsatsen...

Som du redan vet har jag gett en förklaring tidigare i tråden så du kan lägga ner nu.
Citera
2025-04-01, 22:40
Medlem
Citat:
Jag vet så lite om denna tragiska historia. Vet ju bara slutet, vill veta hur det började. Att hela tiden bara skylla på samhället hjälper inte…

Ingen här skyller på samhället. Alla som skrivit ser GM som just GM, det är bara du som försöker skylla på andra. Att jag skriver att samhället kunnat undvika detta är ju för att folk faktiskt vetat om, mamman har tydligt bett om hjälp. GM är konstaterat allvarligt sjuk och det kommer mest troligt inte bli en öppen rättsförhandling, dom finns inte ännu så du får hålla dig till tåls. Varför en person blir så sjuk som GM är en fråga för forskning och sjukvården.
Citera
2025-04-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zpam
Har du fått svar?

Nope. Meddelar när jag fått svar 😊
Citera
2025-04-01, 22:52
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:

Finner det inte troligt att pappan skulle utsatt henne för något dylikt.
Att hon kallade sin pappa för ”birthfader” berodde på att hon hyste agg mot sin far och vägrade kalla honom för ”pappa”.
Hon har även i förhör i FUP uttryckt att hon ”var rädd för sin pappa” men det finns inga som helst belägg för att det skulle finnas någon grund för detta (berodde nog mer på hennes egen psykiska ohälsa).
Mamman gjorde nog vad hon kunde för att försöka få dottern att få hjälp med sitt psykiska dåliga mående men Görel vägrade ut sig.
Med facit i hand borde Görel blivit omhändertagen mot sin vilja men jag har svårt att tro att någon kunde ana hur illa det skulle sluta då hon inte visat några våldsamma tendenser tidigare.
Några apelsiner senare slog det helt slint i huvudet på henne.
Oerhört tragiskt.
(Blir intressant även dag två i tingsrätten i morgon).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in