2025-04-01, 12:37
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det går ju inte heller att utvisa blattar som har blivit svenska medborgare. Ett kryphål i lagen som måste täppas till.
Ja det krävs dubbelt medborgarskap idag. Man utreder hur även andra ska kunna utvisas
Citera
2025-04-01, 12:41
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Till Ukraina för tvångsrekrytering är en lågoddsare

Det hade ju kommit med ett förslag om att dra in medborgarskapet för folk som missköter sig, här kan de slå två flugor i en smäll.
Du verkar inte fatta att det rör sig om blattar. Etniska svenskar går inte att utvisa och har heller inte varit på tapeten.
Citera
2025-04-01, 12:45
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Mupparna i L lär sig aldrig.
Kaozparti.
Citera
2025-04-01, 12:45
Medlem
Förslaget bra men det räcker inte.
Vad fattas?
Jo dels att förslaget blir implementerat, dels att det även borde innefatta alla invandrare även de som fått medborgarskap.
Citera
2025-04-01, 12:51
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomistudent91
Lagförslaget är inte bra. De är bara rasister som gillar den då de vill ha ren etniskt sverige.

Sverige blir mer och mer som en diktator land.
Så om man inte betalar sina skulder ska man utvisas. Om man visar ett visst beteende ska man utvisas etc. Det låter som george orwells 1984.

Helt ärligt vilka personer väljer sverige som prio 1 land?

Klimatet är dåligt
Att göra affärer i sverige är dåligt
Folket är iskalla och ensamma

De enda som är bra i sverige är välfärdsystemet och tryggheten men även de går bort nu. Även om man inför sådana lag så kommer de inte va bra.

Många folk kommer vilja lämna landet och då syftar jag inte på invandrare utan svenskar och välutbildade invandrare. Vem kommer finnas kvar i Sverige då ? Vem kommer vilja starta eget i sverige tex. Redan nu ser vi hur många företag som nolltaxerar i sverige.

Detta har funnits förut och jag vet inte om så många klagade då. Sverige vinner inget på att ta hit folk som missköter sig. Med tanke på situationen vi befinner oss i idag så är stränga regler väldigt välkommet enligt mig.
Citera
2025-04-01, 12:53
Medlem
Messials avatar
Kan dom rödgröna stoppa förslaget likt dom stoppade förslaget om att ta ifrån medborgarskap ifrån gängkriminella?

Jag tror inte att dom rödgröna kommer stödja detta lagförslag, lite kan man ge dom, det kan alltså bli straffbart och skäl för utvisning om man exempelvis hånar Ulf Kristersson eller pratar illa om regeringen om man har utländsk bakgrund?

Vad menas med skulder? Om man har bolån eller banklån och missar en månads betalning?
Citera
2025-04-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Du verkar inte fatta att det rör sig om blattar. Etniska svenskar går inte att utvisa och har heller inte varit på tapeten.

Varför inte? Staten bryr sig ju inte om etnicitet. Sverige åt alla.
De skulle nog gärna deportera svenska dissidenter.
Citera
2025-04-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Tänk att man ens tog bort kravet på vandel en gång i tiden. Hur tänkte man?

Om jag får gissa så var det ”de låga förväntningarnas rasism eller de låga förväntningarnas diskriminering”

https://pacificlegal.org/what-is-the-soft-bigotry-of-low-expectations/

Dvs man måste förstå att de däringa utlänningarna med sitt heta temperament och låga moral inte förstår att man inte får stjäla mm. Så vi måste lära dem. Så de får massa chanser.
Citera
2025-04-01, 13:20
Medlem
Bör även gälla alla Vänsterextrema som inte kan respektera Demokratin och samhället.
Citera
2025-04-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Bra, men varför 1 år och 4 månader tills det träder i kraft? 2 månader innan valet.

Håller med, detta är många ggr åtgärder som borde funnits på plats redan från början. Förstår inte heller varför det ska vara så lång tid kvar innan det träder i kraft.
Citera
2025-04-01, 13:26
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial

Vad menas med skulder? Om man har bolån eller banklån och missar en månads betalning?

Enskilda misstag räcker nog inte för att bli utvisad:

Citat:
Det kan exempelvis röra sig om klara fall av ovilja att betala sina skulder, missbruk av välfärdssystemet eller annan bristande regelefterlevnad.
Citera
2025-04-01, 13:30
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Tänk att man ens tog bort kravet på vandel en gång i tiden. Hur tänkte man?
När tog man bort det?
Min fru sökte medborgarskap 2009, då hade hon bott i Sverige i 17 år. Det var då krav på att du inte har varit straffad i Sverige, och inte har skulder, i synnerhet betalningsanmärkningar och skatteskulder, men även skulder till socialförsäkringssystemet, t.ex. obetalda underhåll.
Vad gäller domar i brottsmål finns en karenstid för att få medborgarskap, som börjar räknas efter att straffet är avtjänat, upp till 10 år. Alltså det du efterlyser, en vandelsprövning.
För de som söker och ännu inte är myndiga gällde dock andra krav.

Jag vet inte hur det fungerar idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in