Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-31, 17:10
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Du vet inte vad "self-determination" betyder? Självbestämmande, på svenska...

De valde själva att begära hjälp av Ryssland mot ukrainsk aggression Bobbyhen, de valde själva att ansluta sig till Ryska Federationen.

Ukrainskt territorium? Före detta ukrainskt territorium!
Citera
2025-03-31, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag antar att ni tänker på den här intervjun för tre dagar sedan?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-freds-upprustningen-kan-reta-ryssland

[…]

Den har gjort rundan i mina sociala nätverk och just citatet med att man kan vända på skyltarna.. Jag förstår vad hon menar men jag tror inte det är en bra taktik.. ..Det kan vara en bra taktik men vänd då på skyltarna så att dom pekar ut mot ett stup, Norrmännen under andra världskriget hade en bra taktik där på fjällvägarna.

Hon säger det Moskva säger åt henne att säga. Det är sen gammalt. Ingen ska behöva bry sig om vad ”fredisarna” säger och att de är sponsrade av Moskva är väl känt. De förnekar förvisso fortfarande men det blir mer och mer halvhjärtat. Det är skandal att SVT m. fl. ger dem någon uppmärksamhet.
Citera
2025-03-31, 17:22
Medlem
Ryssland använder sig av psykologisk krigsföring i kriget mot Ukraina och Väst. Europa hotas med hypersoniska kärnvapenrobotar om de inte lyder. Brittiska öarna ska sänkas enligt Medvedev. Konstanta hot varje dag. Hackerattacker, brandattacker mot varuhus, uttalanden.
Citera
2025-03-31, 17:24
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk

På alla andra ställen där det är aktiva strider förlorar ukraina mark och resurser, det tydligaste i dessa större händelser är kursk, men även i zaporiza och andra områden.

Då ukraina har som ett absolut mål att ta tillbaks allt förlorat territorium så är det minst sagt ett kraftigt motlut, medans ryssland inte har dessa mål överhuvud taget, de kan gräva ner sig och vänta ut vad som nu händer, och förlita sig på status quo med sitt artilleri och flyg medans de antingen är nöjda så eller fyller på med reserver för framtida bruk.

Att EU skall kunna fylla ut USA's roll i detta proxykrig är lite naivt tror jag, men vi får väl se.

Trumps agerande i detta är minst sagt märkligt, att kräva alla resurser Ukraina har nu och framtida vinst för återbetalning av skänkt stöd, det finns inte en chans att någon ukrainare kan gå med på detta, skulle han göra det så håller jag med om medvedejevs slutsats att han skulle sluta som mussolini.

Att tappa eller vinna.
Förutom att Ukraina släppte större delen av Kursk som man hade, så är man fortfarande kvar i delar av Kursk. Tyder inte på någon större styrka hos ryssarna.

Kanske undgick dig, men som jag sa, experter är eniga att ingen sida har förmågan att vinna en slutseger på slagfältet.
Jag vill bestämt minnas att Zelensky sagt att de inte har styrkan att militärt jaga ut Ryssland. Det tror inte jag heller.
Och för att upprepa mig. Experter ser inte att någon sida har den militära styrkan att vinna kriget på slagfältet.
Exakt vad Putin har för slutmål, vet ingen.

EU i detta?
Sverige gick in med extra 1,6 miljarder dollar. Av USAs senaste paket på 60 miljarder dollar.

Jag pratar inte om förmågan, igen, om att vinna kriget på slagfältet. Det räcker gott för Ukraina att låta Ryssland blöda ut i Rysslands attacker. Vinsterna/framgångarna i ex Donetskområdet är sedan 2022, 45 km. 15 km per år. Det duger inte.

Vad du glömde(?) bort var den ekonomiska biten. Sanktionerna, som inte biter.
Varför ska sanktionerna tas bort och swift återinföras, om de inte biter? Varför för Ryssland fram detta som en viktig del?
Om Ryssland ändå vinner??

Jag har nog sagt detta förr. Kriget kommer inte avgöras på slagfältet.
Och det är också vad experterna säger. Ingen har har den militära kraften att avgöra detta på slagfältet.
Citera
2025-03-31, 17:28
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Och jag som trodde att om Ryssland skulle anfalla Sverige hade det tagit 5 minuter.
Citera
2025-03-31, 17:33
Medlem
Uttalanden som dessa är inte bra och hotfulla.

"Medvedev: Kan utplåna Kiev om vi vill"

"Ryssland har tillräckligt med konventionella vapen för att utplåna hela den ukrainska huvudstaden. Det uppger Dmitrij Medvedev, Rysslands före detta president och numera biträdande chef för ryska säkerhetsrådet, i ett uttalande på Telegram."

https://www.svd.se/a/MnPLg5/medvedev-kan-utplana-kiev-om-vi-vill
Citera
2025-03-31, 17:34
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoTheGreat
Men lugna dej för fan. Kan du inte föra en sansad och vettig diskussion utan att ta till förolämpningar och grovt språk? Varför beter du dej på detta viset? Du pendlar mellan vädjan och aggressivitet som en psykotisk pundare på rehab. Börjar du tappa förståndet? Det finns inga ryssar i denna tråd och mest troligt inga på flashback öht. Varför känner du att du måste tillrättavisa alla som inte delar din uppfattning? Mår du bra av att försöka trycka ner folk?

Citat:
Putin vill ha en långvarig fred, men ingen tillfällig vapenvila. Zelenski vill inte ha en långvarig fred, men en tillfällig vapenila för att förstärka Ukrainas armé och upprusta i lugn och ro. Detta med hjälp av EU.

Såg Jacks svar till dig och funderade över vad du skrev tidigare.
Jack har väl all rätt att bli upprörd, när svaren blir goddag yxskaft. Eller?

Så jag tog med ditt svar om fred. Putin vill inte ha fred. Han har flyttat målstolparna och han har tagit in nya saker som bara är undanflykter. FN skulle styra Ukraina....varför då? Som ett ex.

Varför skulle Zelensky inte vilja ha vapenvila?
Vem tror du skulle stå bakom Zelensky om Ukraina drog igång kriget på nytt?

Att rusta kan bägge sidor göra. Du tror att Ryssland skulle lägga ner sin militär, vid en fred med Ukraina?
Och Ukraina har väl rätten att kunna försvara sig? Eller du tycker att Ukraina ska var utlämnad åt Rysslands godtycke?

Försök nu att komma med lite vettiga inlägg, så behöver ingen tappa humöret.
Citera
2025-03-31, 17:39
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
De valde själva att begära hjälp av Ryssland mot ukrainsk aggression Bobbyhen, de valde själva att ansluta sig till Ryska Federationen.

Men nu är inga folkomröstningar som sker under ockupation giltiga. Det visste du kanske inte?
Under vapenhot är demokratin ganska svår att uppnå.
Finns filmer som visar hur man räknar valsedlar som ett Ja, som är tomma.
Bra folkomröstning?
Så territoriet är fortfarande Ukrainskt.

Men detta med lagar och regler kan vi väl rent allmänt bortse ifrån. Eller?
Jag tänker att det finns åsikter om de frysta ryska tillgångarna. Att det vore mot internationella lagar och regler att ta dessa pengar.
Jag säger att efterlevnaden av ev lagar och regler har sedan länge skändats av Ryssland, så vem bryr sig?
Citera
2025-03-31, 17:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Tack för länken.
Intresserant läsning om än mindre förändra de till skälen till kriget.
Givetvis finns det folk som försöker förändra/förvanska historien.
Få, om någon, av dessa professorer vågar gå upp mot vare sig Mearsheimer eller Sachs i en paneldebatt, likt Bildt gjorde för något år sedan, angående orsakerna till kriget.
Gå igenom artikeln och "deras" skäl till kriget så får du se. Eller ger de några skäl eller försöker de bara racka ner på dem och deras påståenden? Det jag läste från uppropet vara ganska omständiga, vagt kopplade och mindre belysande av grundkonflikten.

Skälet till kriget, kommer att vara olika. Beroende på vem du frågar.
Men oavsett skäl, är det olagligt eller ett krigsbrott.

Syftet med informationen om Sachs är att medvetandegöra att personen har sin agenda. Uppenbarligen har han en agenda.
Skälen till att jag anser att han inte är helt rumsren och inte heller kan refereras till som en person med full integritet, har jag specat.

Jag har läst uppropet minst 3 gånger.
Med min egen analys, som är helt uppenbar på de delar som alla med egna öron kan ta del av, tillsammans med uppropet, behöver jag inte tveka en sekund över Sachs.
Citera
2025-03-31, 18:00
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Svar nej.

Citat:
So-Called Elections in Occupied Areas of Ukraine ‘Have No Legal Grounds’, Undermine Peace Prospects, United Nations Official Tells Security Council

https://press.un.org/en/2023/sc15405.doc.htm
Citera
2025-03-31, 18:19
Medlem
Citat:
Putin vill ha en långvarig fred, men ingen tillfällig vapenvila. Zelenski vill inte ha en långvarig fred, men en tillfällig vapenila för att förstärka Ukrainas armé och upprusta i lugn och ro. Detta med hjälp av EU.

Den enda anledningen till att ett krig pågår är att Putin vill ha krig.
Zelensky vill ha fred.
Citera
2025-03-31, 18:23
Medlem
Citat:

Nej, det har de definitivt inte gjort. ”De” är bara några enskilda individer och ingen majoritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in