Citat:
Ursprungligen postat av
plastdunkk
På alla andra ställen där det är aktiva strider förlorar ukraina mark och resurser, det tydligaste i dessa större händelser är kursk, men även i zaporiza och andra områden.
Då ukraina har som ett absolut mål att ta tillbaks allt förlorat territorium så är det minst sagt ett kraftigt motlut, medans ryssland inte har dessa mål överhuvud taget, de kan gräva ner sig och vänta ut vad som nu händer, och förlita sig på status quo med sitt artilleri och flyg medans de antingen är nöjda så eller fyller på med reserver för framtida bruk.
Att EU skall kunna fylla ut USA's roll i detta proxykrig är lite naivt tror jag, men vi får väl se.
Trumps agerande i detta är minst sagt märkligt, att kräva alla resurser Ukraina har nu och framtida vinst för återbetalning av skänkt stöd, det finns inte en chans att någon ukrainare kan gå med på detta, skulle han göra det så håller jag med om medvedejevs slutsats att han skulle sluta som mussolini.
Att tappa eller vinna.
Förutom att Ukraina släppte större delen av Kursk som man hade, så är man fortfarande kvar i delar av Kursk. Tyder inte på någon större styrka hos ryssarna.
Kanske undgick dig, men som jag sa, experter är eniga att ingen sida har förmågan att vinna en slutseger på slagfältet.
Jag vill bestämt minnas att Zelensky sagt att de inte har styrkan att militärt jaga ut Ryssland. Det tror inte jag heller.
Och för att upprepa mig. Experter ser inte att någon sida har den militära styrkan att vinna kriget på slagfältet.
Exakt vad Putin har för slutmål, vet ingen.
EU i detta?
Sverige gick in med extra 1,6 miljarder dollar. Av USAs senaste paket på 60 miljarder dollar.
Jag pratar inte om förmågan, igen, om att vinna kriget på slagfältet. Det räcker gott för Ukraina att låta Ryssland blöda ut i Rysslands attacker. Vinsterna/framgångarna i ex Donetskområdet är sedan 2022, 45 km. 15 km per år. Det duger inte.
Vad du glömde(?) bort var den ekonomiska biten. Sanktionerna, som inte biter.
Varför ska sanktionerna tas bort och swift återinföras, om de inte biter? Varför för Ryssland fram detta som en viktig del?
Om Ryssland ändå vinner??
Jag har nog sagt detta förr. Kriget kommer inte avgöras på slagfältet.
Och det är också vad experterna säger. Ingen har har den militära kraften att avgöra detta på slagfältet.