2025-03-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legendarypinkdot
Absolut, det är i min mening ett stort misstag att inte sätta honom på rättspsyk eller i annat vårdtvång, men samhällsmaskineriet fungerar ofta inte som man önskar.

Ville bara säga att ibland räcker det med en skarp tillsägelse och dom för att personen ska upphöra med kontaktförsök, trots vanföreställningarna.

Det här är alltid en avvägning mellan å ena sidan individens frihet och å andra sidan samhällets ansvar att skydda. Det krävs ganska mycket för att rättspsyk skall vara aktuellt. Till att börja med en dokumenterad allvarlig psykisk störning och vidare också att personen i fråga faktiskt har agerat i allvarliga våldsbrott.
Citera
2025-03-30, 19:37
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Haha jo det gör det absolut.
Alla är chanslös mot en person som har pistol eller gevär såklart men har han kniv är det stor fördel att vara stor och stark.

Testa du. Ett hugg och du kan vara död. Fet eller inte.
Citera
2025-03-30, 20:30
Moderator
Maviels avatar
Datum ändrat till tidsperioden då brottet ska ha begåtts.

/Moderator
Citera
2025-03-31, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Testa du. Ett hugg och du kan vara död. Fet eller inte.

Jo, men du har mindre chans att lyckas hugga en stor och stark man så denne dör.
Tänk dig själv, skulle du hällre bli attackerad av en 10 åring med kniv än en 30 årig man med kniv?
Svaret är ganska självklart för de flesta.
Visst kan du bli huggen i halsen eller hjärtat av 10 åringen med, men då du är mycket större och starkare är risken mindre
Citera
2025-03-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad är hans mål?

Vill han bli pojkvän, ha autograf, bara se henne rent allmänt, döda henne, äta henne, bli knullkompis med henne, hjälpa henne valla skidor, sälja skidglasögon?
Spelar ingen roll vad hans mål är, han måste förgöras som ett defekt belastningselement på samhället.
Citera
2025-03-31, 18:41
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Jo, men du har mindre chans att lyckas hugga en stor och stark man så denne dör.
Tänk dig själv, skulle du hällre bli attackerad av en 10 åring med kniv än en 30 årig man med kniv?
Svaret är ganska självklart för de flesta.
Visst kan du bli huggen i halsen eller hjärtat av 10 åringen med, men då du är mycket större och starkare är risken mindre

Märkligt resonemang. Vad har en person storlek för skydd mot en vass morakniv? Går ju lika lätt in i kroppen oavsett…
Citera
2025-03-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curgan
Bild och namn på idioten!?
Jag tror att man kan se honom flera gånger i en av videorna under rättegången från SVTs reportage, jag tror att det är han med svart hår som bär en grå bomulls hoodie tröja.
Citera
2025-03-31, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WosaiiKubor
Jag tror att man kan se honom flera gånger i en av videorna under rättegången från SVTs reportage, jag tror att det är han med svart hår som bär en grå bomulls hoodie tröja.
Inte han väl. För Svt skulle nog aldrig visa någon som bara är misstänkt och inte dömd. Mannen som är misstänkt var även med på länk bara, ej i rättsalen.
Senast redigerad av kontextuell 2025-03-31 kl. 19:01.
Citera
2025-03-31, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WosaiiKubor

Finns de en länk till de här reportaget?
Citera
2025-03-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktflugor
Finns de en länk till de här reportaget?
Tror det är denna video, för där är en man i grå tröja, men det är inte stalkern. Borde förtydligas tycker jag för man kan lätt tro det: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hor-svts-reporter-summera-rattegangen-mot-frida-karlssons-stalker
Citera
2025-03-31, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontextuell
Tror det är denna video, för där är en man i grå tröja, men det är inte stalkern. Borde förtydligas tycker jag för man kan lätt tro det: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hor-svts-reporter-summera-rattegangen-mot-frida-karlssons-stalker

Jaha, de var de klippet. De har jag sett och tänkte faktisk när jag såg de att de kan tolkas lite fel av folk men hans namn är ju inte ute i media än så då skulle de ha pixlat honom. Dock som det sagts tidigare så va han ju häktad och med via länk i grönt.

Jag tror att om han blir fälld kommer man kanske publicera namn och bild men frias han gör man de nog inte. Man vill sällan hänga ut folk som frias oavsett bevis.
Citera
2025-03-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktflugor
Jaha, de var de klippet. De har jag sett och tänkte faktisk när jag såg de att de kan tolkas lite fel av folk men hans namn är ju inte ute i media än så då skulle de ha pixlat honom. Dock som det sagts tidigare så va han ju häktad och med via länk i grönt.

Jag tror att om han blir fälld kommer man kanske publicera namn och bild men frias han gör man de nog inte. Man vill sällan hänga ut folk som frias oavsett bevis.
Ja även jag reagerade när jag såg klippet då, mannen var så nedklädd att jag först trodde det var stalkern i nån sekund.
Om jag får tjejgissa lite så tror jag inte media kommer visa varken bild eller namn om han blir fälld. De är rätt restriktiva om det inte handlar om mord/våldtäkt eller liknande. Men jag kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in