2025-03-30, 20:09
Medlem
Jag funderar på att hjälpa min son med pengar när han och hans sambo ska flytta ihop och köpa sin första bostad. Jag vet att detta kan vara ett stort steg för dem, och jag vill gärna hjälpa till, men samtidigt vill jag göra rätt.

Min fråga är: Bör man skriva ett låneavtal när man lånar ut pengar till sitt barn
Citera
2025-03-30, 20:12
Medlem
svengörans avatar
Att låna ut pengar så som du beskriver är som att be om problem, vill du hjälpa dom så är det bättre att ge dom pengarna.
Citera
2025-03-30, 20:13
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashy1990
Jag funderar på att hjälpa min son med pengar när han och hans sambo ska flytta ihop och köpa sin första bostad. Jag vet att detta kan vara ett stort steg för dem, och jag vill gärna hjälpa till, men samtidigt vill jag göra rätt.

Min fråga är: Bör man skriva ett låneavtal när man lånar ut pengar till sitt barn

Varför låna ut?
Varför inte ge?
Citera
2025-03-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashy1990

Förskott på arv t.ex, så blir han skyldig dödsboet sen, alternativt vanligt skuldebrev med löpande ränta osv.
Citera
2025-03-30, 20:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Varför undra om lån? Du ger pengar. Om lån förväntas du alltså få tillbaka pengar med ränta en dag..
Citera
2025-03-30, 20:27
Medlem
Onanikrems avatar
När de separerar efter 24 månader är dina pengar borta, och "sambon" flyger vidare till nästa blomma.

Dålig ide från början till slut!
Citera
2025-03-30, 20:32
Medlem
Ett låneavtal är att föredra. De finns att hitta på nätet. Att bara ge bort pengar är inte att hjälpa, dagens generation är vara vid att bara få utan motprestation. Vidare ska man vara försiktig med att ”ge” bort pengar, skattemyndigheten kan se det som en inkomst och då ska den beskattas. Det gäller att formulera det juridiska rätt så att det problemet inte uppstår.
Citera
2025-03-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
När de separerar efter 24 månader är dina pengar borta, och "sambon" flyger vidare till nästa blomma.

Dålig ide från början till slut!

Man får skriva en extra rad på avtalet, enskild egendom.
Citera
2025-03-30, 20:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Varför undra om lån? Du ger pengar. Om lån förväntas du alltså få tillbaka pengar med ränta en dag..
Man kan låna ut med nollränta också...
Citera
2025-03-30, 20:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Man får skriva en extra rad på avtalet, enskild egendom.
Bra tips! Det kan man göra. Skulle man senare sälja och köpa större så gäller det tyvärr inte för den nya bostaden..

Enskild egendom, samboavtal och äktenskapsförord är det tre heliga enheterna
Citera
2025-03-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Bra tips! Det kan man göra. Skulle man senare sälja och köpa större så gäller det tyvärr inte för den nya bostaden..

Enskild egendom, samboavtal och äktenskapsförord är det tre heliga enheterna

Kan du härleda pengarna från nån släkting som skrivit gåva enskild egendom är det grönt, men det är inte alltid lika enkelt om allt sammanblandas kors o tvärs.
Citera
2025-03-30, 21:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGKing
Ett låneavtal är att föredra. De finns att hitta på nätet. Att bara ge bort pengar är inte att hjälpa, dagens generation är vara vid att bara få utan motprestation. Vidare ska man vara försiktig med att ”ge” bort pengar, skattemyndigheten kan se det som en inkomst och då ska den beskattas. Det gäller att formulera det juridiska rätt så att det problemet inte uppstår.

Blir väl en massa extra skatteregler. Du måste fan ta upp detta i din deklaration osv. Jävla mer huvudvärk än bara ge bort stålarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in