Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-27, 15:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Om du kollar klart.se appen så kan man se vad den temperaturen känns som och inte vad den mäter. 2 plusgrader kan likaväl kännas som 2 minusgrader med vind och blåst men det visar fortfarande +2 på termometern.

Men det kan ju inte bli mera vind bara för att isen går upp på havet! Det blåser mest vintertid, och blåser allt mindre ju mera våren framskrider!
Citera
2025-03-27, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Det kommer bli som 2018, kring 25-30 grader varje dag från juni-aug. Perfekt för oss rippade, vältränade individer som gillar att glida runt och steka på stranden.
Det vore ju härligt om sommaren 2025 blir lika varmt som det var sommaren 1975 med strålande sol och temperaturer på 30-35 grader juni-juli-augusti.
Citera
2025-03-28, 10:20
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Det vore ju härligt om sommaren 2025 blir lika varmt som det var sommaren 1975 med strålande sol och temperaturer på 30-35 grader juni-juli-augusti.

Tror på en sämre sommar än senaste åren med tanke på den milda vintern.

Blir det en torr vår så ökar risken för en dålig sommar.

Men kanske man ska hoppas på en bra sommar för att det ska bli en bra vinter.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-03-28 kl. 10:26.
Citera
2025-03-28, 13:36
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
April har fler soltimmar än mars. Om man fryser mer när det blir kallt i april kanske det beror på att man har högre förväntningar och tunnare kläder.

Behöver inte vara fler soltimmar i April än Mars, bara för att dagarna är längre.

Sen är jag redan less på våren/sommaren.

Finns inte ett skit att göra.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-03-28 kl. 13:40.
Citera
2025-03-28, 19:56
Medlem
Citat:
Behöver inte vara fler soltimmar i April än Mars, bara för att dagarna är längre.

Sen är jag redan less på våren/sommaren.

Finns inte ett skit att göra.

Det är oftast fler soltimmar. Men du verkar ju vara en gnällig typ som bara tycker att livet är bra på vintern. Lite som Casiopeia2.0 fast omvänt.

Det kanske är dags att flytta norrut. Vad sägs om Svalbard? Jag har hört att vårvintern där är fantastisk.
Senast redigerad av Jal16 2025-03-28 kl. 19:58.
Citera
2025-03-28, 20:40
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Det är oftast fler soltimmar. Men du verkar ju vara en gnällig typ som bara tycker att livet är bra på vintern. Lite som Casiopeia2.0 fast omvänt.

Det kanske är dags att flytta norrut. Vad sägs om Svalbard? Jag har hört att vårvintern där är fantastisk.

Såg det där skidloppet från Lofoten/Bodö, verkade magiskt.
https://www.youtube.com/watch?v=0hlaOOGBTck

Sån miljö är min miljö
Citera
2025-03-29, 08:12
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:

Men sådär kan man inte resonera, att sommaren automatiskt blir dålig för att vintern var mild.
Vädermakterna har inget minne eller vilja att jävlas.
Citera
2025-03-29, 09:13
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Men sådär kan man inte resonera, att sommaren automatiskt blir dålig för att vintern var mild.
Vädermakterna har inget minne eller vilja att jävlas.

Tror mer på att det finns mönster i vädret och detta mönster upprepas med jämna mellanrum, i 10-11 års cykler. Vi vet ju också att det tar just 11 år för ett solar maximum: Solar maximum is the regular period of greatest solar activity during the Sun's 11-year solar cycle. During solar maximum, large numbers of sunspots appear, and the solar irradiance output grows by about 0.07%.

Vad jag förstår når vi solar maximum i Juli 2025:
This is because 2025, like 2024, is the solar maximum - the period of greatest solar activity within a solar cycle (which lasts approximately 11 years).
Citera
2025-03-29, 16:13
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:

En torr vår lär det bli. Iaf i sydöstra/östra halvan. Känns som att de senaste åren så bara vägrar det regna här. Så jag hoppas du har rätt i din teori om den dålig sommar (inte för att jag tror att vädret kompenserar på det sättet men ändå).
En varm och torr vår är det absolut sämsta om man ska uppskatta en bra sommar. 2018 t.ex. så var man ju trött på sommaren innan den ens hann börja.
Citera
2025-03-29, 17:52
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
En torr vår lär det bli. Iaf i sydöstra/östra halvan. Känns som att de senaste åren så bara vägrar det regna här. Så jag hoppas du har rätt i din teori om den dålig sommar (inte för att jag tror att vädret kompenserar på det sättet men ändå).
En varm och torr vår är det absolut sämsta om man ska uppskatta en bra sommar. 2018 t.ex. så var man ju trött på sommaren innan den ens hann börja.

Knappt någon nederbörd har kommit på senare tid, lite duggregn men inte mer än så.
Man lär kunna kratta löv inom en vecka.

Grus har dom redan börjat samla in här, 2-3 veckor tidigare än normalt.
Ifjol den här tiden var det fullt med snö fortfarande.

Att det var mycket is ett tag verkar inte ha räddat snön.
Det verkar som vi haft mycket soltimmar sista tiden och även varmt.

Måste vara en av dom tidigaste vårarna på mycket länge.
Det kanske kan göra att vädret blir nyckfullt framöver med rejäla bakslag i mitten på April.
Citera
2025-03-30, 16:02
Medlem
Är det inte ovanligt tidig vår i år?

Jag skulle upp till stugan i hemavan i Västerbottens fjällen och längs vägen var älven mellan storuman och umeå öppen på flera sträckor, tror aldrig jag sett det innan.
Känns som det inte kommer gå att köra skoter på många ställen kring påsk,även fast påsken var sen i år.

Såg flera vårfåglar också längs vägen som tex gäss,svanar,tofsvipa vilket jag också tyckte va ovanligt tidigt i Västerbottens inland
Citera
2025-03-30, 16:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Är det inte ovanligt tidig vår i år?

Jag skulle upp till stugan i hemavan i Västerbottens fjällen och längs vägen var älven mellan storuman och umeå öppen på flera sträckor, tror aldrig jag sett det innan.
Känns som det inte kommer gå att köra skoter på många ställen kring påsk,även fast påsken var sen i år.

Såg flera vårfåglar också längs vägen som tex gäss,svanar,tofsvipa vilket jag också tyckte va ovanligt tidigt i Västerbottens inland

Det som är märkligt här är att du inte märkt det tre månader tidigare, har du varit inlåst utan fönster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in