2025-03-30, 14:06
Medlem
Gromyko-666s avatar
Ska resa till Thailand och vet att deras bankomater tar otroligt höga avgifter, samtidigt som deras växlingskontor vägrar ta emot svenska sedlar.

Jag har kollat in Forex, de har en markup på 17.5% mellan köp och säljkurs. Enbart säljkurs ligger på 7.2% under verklig växlingskurs. Bankomater i Sverige som säljer Euro tar 5.5% så de är lite bättre.

Men huvudsaken till urusla växlingskurser verkar bero på dålig konkurrens i Sverige.

Skillnaden mellan köp och säljkurs I Thailand ligger vanligtvis på ca 2 eller 2.3% medan Forex har 17.5%.

Så jag vill köpa Euro här i Sverige men till billigare kurs än Forex eller Bankomat.

Var växlar man den billigaste Euron?
Senast redigerad av Gromyko-666 2025-03-30 kl. 14:08.
Citera
2025-03-30, 14:19
Medlem
sebastian66s avatar
Forex brukar ju vara vinnaren. Men varför åker mana till Thai om man ens behöver tänka
på vad det kostar att ta ut cash i atm?
Ska man lägga minst 30,000 på en resa kanske man kan glida och gilla läget
Tar du ut kanske 5000 svenska får du typ betala.70 svenska.
Citera
2025-03-30, 15:43
Medlem
Mohaves avatar
En vän rekommenderar Revolut för bra växlingskurser. Jag har själv ännu inte testat.
Citera
2025-03-30, 16:17
Medlem
knark-kungens avatar
Hur snål budget har du? Låter som resan hänger på ett par hundra kronor.

Ta ut lite på forex i Sverige så du har några tusen bath och resten på plats, orka räkna småkronor på semestern
Citera
2025-03-30, 17:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromyko-666
Ska resa till Thailand och vet att deras bankomater tar otroligt höga avgifter, samtidigt som deras växlingskontor vägrar ta emot svenska sedlar.

Jag har kollat in Forex, de har en markup på 17.5% mellan köp och säljkurs. Enbart säljkurs ligger på 7.2% under verklig växlingskurs. Bankomater i Sverige som säljer Euro tar 5.5% så de är lite bättre.

Men huvudsaken till urusla växlingskurser verkar bero på dålig konkurrens i Sverige.

Skillnaden mellan köp och säljkurs I Thailand ligger vanligtvis på ca 2 eller 2.3% medan Forex har 17.5%.

Så jag vill köpa Euro här i Sverige men till billigare kurs än Forex eller Bankomat.

Var växlar man den billigaste Euron?
Svårt. i Euro-zonen så kan du ta ut Euro från ATM med låga avgifter.
Citera
2025-03-30, 18:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
En vän rekommenderar Revolut för bra växlingskurser. Jag har själv ännu inte testat.

Hur får du ut kontanter av Revolut?
Citera
2025-03-30, 18:10
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Som jag förstått det kan du ta ut kontanter från en ATM med Revolutkort på din utlandsdestination avgiftsfritt och till bättre växelkurs än med vanliga VISA/Mastercard kopplade till storbankerna. Observera dock att villkoren hos Revolut skiljer sig en del mellan de olika nivåerna på deras kort.
Citera
2025-03-30, 19:12
Medlem
Svenska banker har ett av dom bästa växlingskurser när du tar ut via ATM i thailand...
Och du håller på titta på att växla valuta?

Så länge du inte planerar att växla 1500 euro åt gången i växlingsbåset så vinner du på att
ta ut 20-30 000 bath åt gången i ATM.
Detta kom jag fram till när jag räknade ut det förra året jag var i Thailand.
Och då har jag inte räknat med växlingskursen du får ta del av när du fixar dina euro sedlar även här hemma.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-03-30 kl. 19:17.
Citera
2025-03-31, 07:07
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

Jag har Revolut och man får en väldigt bra växlingskurs.

Kan verkligen rekomendera Revolut.
Citera
2025-03-31, 07:10
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

I alla bankomater.
Standardkortet har en avgiftsfri gräns på 4k sek och metall har en gräns på 8k sek.
Metall kostar typ 200 per månad.
Citera
2025-03-31, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
I alla bankomater.
Standardkortet har en avgiftsfri gräns på 4k sek och metall har en gräns på 8k sek.
Metall kostar typ 200 per månad.

Fast det var ju premissen, TS ville inte använda Thailändska bankomater:
Citat:
Ska resa till Thailand och vet att deras bankomater tar otroligt höga avgifter,

Dvs det var inte kortutgivarens avgifter utan bankomat ägarens avgifter TS oroade sig för och de kommer du inte runt med Revolut.
Citera
2025-03-31, 18:27
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast det var ju premissen, TS ville inte använda Thailändska bankomater:

Dvs det var inte kortutgivarens avgifter utan bankomat ägarens avgifter TS oroade sig för och de kommer du inte runt med Revolut.

Ah.
Missade den punkten.... sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in