2025-03-30, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Dumpen ägnar sig åt monumentala överdrifter. Har de ensamrätt på det eller får andra oxå överdriva för att framföra sitt budskap?

Dumpen försvarar ungdomar, vad försvarar du ?
Citera
2025-03-30, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tweatta
Dumpen försvarar ungdomar, vad försvarar du ?

Främst försvarar jag demokrati, vilket omfattar alla människor och som bygger på att den lagstiftande makten ligger hos riksdagen, den dömande makten hos våra domstolar och den verkställande makten hos regeringen. Dessutom försvarar jag pressetik och rättssäkerhet.
Folkdomstolar och pöbelvälde är enbart till för okunniga dumskallar , som inte förstår sig på demokratin.
Citera
2025-03-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Jag beklagar verkligen det SannaIVerkligheten har varit med om. Det är något ingen människa ska behöva genomlida, och jag vill vara tydlig med att jag på inget sätt försöker förminska ditt trauma. Det du har gått igenom är fruktansvärt.

Dumpens metoder gör inte någon skillnad i den typen av scenario. Självklart hade man önskat att problemet inte ens existerade, men att utsätta anhöriga för lidande, vilket Dumpens uthängningar gör, är knappast en lösning.

I praktiken blir det ett slags utpressning, antingen trollar samhället bort problemet, eller så fortsätter man att skada oskyldiga. Och det är knappast en hållbar väg framåt.

Även om Dumpen skulle få igenom en lagändring så skulle det inte lösa problemet. Barn som utsätts skulle fortfarande råka illa ut. Visst, det kanske skulle bli lite enklare att lagföra någon enstaka förövare från nätet, men problemet i sig skulle fortfarande finnas kvar. Vi vet ju alla att bara för att något är förbjudet betyder det inte att folk slutar begå brottet.

Vi har redan lagar mot grooming, och även om de inte fångar in alla förövare så täcker de många av de värsta brotten på nätet. Dessutom är det ett brott att skicka nakenbilder till någon utan samtycke, oavsett om mottagaren är barn eller vuxen. Så att tro att en ny lag plötsligt skulle eliminera problemet är nog att vara lite väl optimistisk.

Så rent krasst handlar det alltså om att Dumpen vill att det ska bli olagligt att skriva saker som "vill du knulla" till minderåriga på nätet. Och den förändringen, oavsett hur man vrider och vänder på det, tycker jag inte är värd den förödelse de lämnar efter sig.

Vuxna runt barn har ett ansvar att skydda dem. Allt kan inte lösas genom lagstiftning. Det finns redan sätt att agera om någon beter sig olämpligt mot ett barn online.

Eller menar någon att föräldrar och andra vuxna runt barn bara rycker på axlarna när de ser att någon skriver olämpliga saker till deras barn, bara för att Dumpens lagförslag inte är en lag?
Nej, den främsta beskyddaren för ett barn är och förblir de vuxna i dess närhet. Om det är föräldern som är problemet, då får ansvaret falla på andra vuxna runt barnet.

I de fall där barn blir utsatta på nätet och inte känner sig trygga med att prata med sina föräldrar, så skulle en lagändring som Dumpen föreslår inte lösa ett enda problem. Det handlar om så mycket mer än bara lagar. Det är psykologiska faktorer som spelar in. Barnen känner skam, rädsla eller oro för att berätta, och att gå igenom allt i detalj på Flashback skulle ta alldeles för lång tid och få långt ifrån den effekt man skulle önska. Vi behöver inte bara lagar, utan ett samhälle som aktivt arbetar för att barn ska känna sig trygga nog att prata med sina vuxna.

Det framställs ofta från Dumpens sida att polisen inte gör något för att skydda barn, vilket är en grov överdrift. Detsamma gäller påståendet att media inte rapporterar om detta, när de faktiskt länkar till artiklar som behandlar ämnet. Man kan inte skriva om varje enskilt rättsfall, och dessutom skulle det bli väldigt enformiga artiklar. Media vill ändå skydda offer och anhöriga, vilket är en viktig aspekt.

Jag tror att Dumpen skulle göra mer nytta om de istället fokuserade på att hjälpa de som inte känner sig hörda. Genom att driva igenom fler fall som annars riskerar att hamna mellan stolarna, eller där anmälan inte tas på allvar. Skulle de verkligen kunna göra skillnad? Nja. Det finns redan organisationer som arbetar med att hjälpa barn och unga i den här situationen. Men det hade varit ett bättre sätt att påvisa problematiken på, än att skapa mer splittring och trauma för anhöriga.

Att utsätta familjer för denna offentliga förnedringscirkus gör väldigt lite för att lösa något. Det handlar mer om att, som många påpekar, de söker lidandet och inte ser längre än till det "monster" de vill förgöra.

Det är som att släppa en bomb i ett höghus fullt med civila bara för att Saif al-Adel råkar vara där. Vill man bli av med honom? Absolut. Men förtjänar de oskyldiga i byggnaden att dö för det? Nej, det gör de inte. Är det rätt att offra oskyldiga för att få stopp på en skyldig?

Jag vet att det inte är samma sak, och jag vet att vissa kommer att vilja kommentera det. Men en normal människa förstår att det är en metafor.

De flesta förstår metaforer, men inte alla. Regislator kommer undra vad det är för fel i ditt huvud som likställer terrorister med våldtagna barn. Han har nämligen en enastående förmåga att misstolka inlägg.
Citera
2025-03-30, 09:57
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SannaIVerkligheten
Jag håller med dig, men vill också tillägga att Dumpen visat upp att människor som sexchattar med barn kan se ut hur som helst och vara vem som helst. Det tror jag kan göra en verklig skillnad för utsatta barn, att de får lättare att bli trodda när de berättar.

Dumpen driver också en seriös hjälpinsats för utsatta som kan få vård bekostad genom föreningen Dumpen. Det initiativet stöder jag helhjärtat, jag vet vilket helvete man lever i när man inte får hjälp.

Men i övrigt är jag som du tveksam till publiceringarna och den biten av upplägget.
Lyssnade på avsnittet som handlade om dig. Det var det sjukaste jag har hört faktiskt. Beklagar verkligen.
Citera
2025-03-30, 10:24
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Alltid tyckt det här med dumpen är en hårfin gräns mellan att gå för långt eller inte.

Ett är att jag förstår principen och Sverige borde ha ett sexoffender register som andra länder har.

Men ta nu senaste gäddan tex. Varför ens lägga upp att han försöker skicka ifrån sitt företag för att slippa uthängningen? Om en person bönar och ber att inte bli uthängd varför ska man göra en grej av det? Varför ska man kasta mer in i elden än som behövs?

Dom har redan honom för det dom vill. Varför ens nämna att det är ett bland Nordens största bolag, varför ens ta upp det? Nu blir det ju en sak av det. Nu blir 3dje part drabbad av något som inte var något.

Är det verkligen värt det? Killen är vidrig alla vet redan om det nu.
Så sant, Dumpen ÄLSKAR förnedring. Jag tillhör själv till den hycklande massan som tar del av eländet skall nämnas.
Citera
2025-03-30, 12:27
Medlem
Citat:
Främst försvarar jag demokrati, vilket omfattar alla människor och som bygger på att den lagstiftande makten ligger hos riksdagen, den dömande makten hos våra domstolar och den verkställande makten hos regeringen. Dessutom försvarar jag pressetik och rättssäkerhet.
Folkdomstolar och pöbelvälde är enbart till för okunniga dumskallar , som inte förstår sig på demokratin.

Rättssäkerhet gäller juridiska processer. Nu är dock äckelgäddornas beteende inte olagligt.
Då måste de tillrättavisas inom ramen för vanlig social kontroll, detta förutsätter att deras beteende uppmärksammas.

Gällande pressetik - Vad sägs om att försvara sanningen?
Det är essentiellt att media inte förhindras att visas verkligheten sådan den verkligen är.
Citera
2025-03-30, 12:34
Medlem
Citat:
Till skillnad från Dumpen så vill jag inte hänga ut någon, vilket gör att jag måste behålla min anonymitet för att inte avslöja vem min förövare (mamma) är.

Tyvärr måste de hängas ut. Det enda som i viss mån stoppar förövare är ett straff. Eftersom de inte kan straffas via det legala systemet än så måste de straffas socialt. Detta visar statistiken och jag hanterar i mitt arbete både förövare och utsatta och kan bara konstatera att det verkligen är så.
Citera
2025-03-30, 12:35
Medlem
Citat:

Ok, så fritt fram för alla dessa monster för att vi inte har proper lagstiftning för tillfället, vi som är emot att vuxna förgriper sig emot barn är okunniga dumskallar som inte förstår sig på demokrati, ja det är ju också ett sätt att försvara rätten att få förgripa sig emot barn, det är läskigt att läsa allt pedofilmaffian skriver, de försvarar sig själva och varandra oerhört intensivt, hänvisar i princip till att det är en mänsklig rättighet att få förgripa sig emot barn.
Citera
2025-03-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Tyvärr måste de hängas ut. Det enda som i viss mån stoppar förövare är ett straff. Eftersom de inte kan straffas via det legala systemet än så måste de straffas socialt. Detta visar statistiken och jag hanterar i mitt arbete både förövare och utsatta och kan bara konstatera att det verkligen är så.

Jag håller med dig om att förövare ska straffas, men jag tycker inte att varken media eller privatpersoner ska ha rätt att utdöma och verkställa några straff. Vi har redan problem med gängkrig, skjutningar och sprängningar som bygger på den principen och det har knappast gjort samhället tryggare.

Men jag tycker det är viktigt och akut att införa ökade befogenheter för polis och åklagare att kunna samla in bevis och döma pedofiler till straff inom det officiella rättsväsendet.
Citera
2025-03-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ok, så fritt fram för alla dessa monster för att vi inte har proper lagstiftning för tillfället, vi som är emot att vuxna förgriper sig emot barn är okunniga dumskallar som inte förstår sig på demokrati, ja det är ju också ett sätt att försvara rätten att få förgripa sig emot barn, det är läskigt att läsa allt pedofilmaffian skriver, de försvarar sig själva och varandra oerhört intensivt, hänvisar i princip till att det är en mänsklig rättighet att få förgripa sig emot barn.

Trist att du målar upp frågan så ensidigt och svartvit, själv skulle jag inte må ett skvatt bättre av om min förövare hängdes ut för publik skammning, men jag hade gärna sett henne i fängelse för de övergrepp hon utsatte mig för som barn.

Att slänga pedofilbegreppet på andra för att man har olika åsikter hjälper inte ett enda barn. Pedofil är man endast om man har ett sexuellt intresse för barn och förövare är man endast om man utsatt någon annan för ett brott.
Citera
2025-03-30, 13:31
Medlem
Citat:
Trist att du målar upp frågan så ensidigt och svartvit, själv skulle jag inte må ett skvatt bättre av om min förövare hängdes ut för publik skammning, men jag hade gärna sett henne i fängelse för de övergrepp hon utsatte mig för som barn.

Att slänga pedofilbegreppet på andra för att man har olika åsikter hjälper inte ett enda barn. Pedofil är man endast om man har ett sexuellt intresse för barn och förövare är man endast om man utsatt någon annan för ett brott.

I ett sådant här forum där en stor svans påhejare av vuxnas rätt att begå övergrepp emot barn blir det lätt ensidigt och svart eller vitt, det slängs okvädningar åt alla håll, själv angrips jag ganska stort för att jag är emot att vuxna förgriper sig emot barn, i nuläget är det nog svart eller vitt, i framtiden när dessa monster kan lagföras på ett rimligt sätt så kan vi övergå till att diskutera nyanser.

I nuläget måste vi alla hjälpas åt att stoppa dessa predatorer.
Citera
2025-03-30, 13:41
Medlem
Citat:
I ett sådant här forum där en stor svans påhejare av vuxnas rätt att begå övergrepp emot barn blir det lätt ensidigt och svart eller vitt, det slängs okvädningar åt alla håll, själv angrips jag ganska stort för att jag är emot att vuxna förgriper sig emot barn, i nuläget är det nog svart eller vitt, i framtiden när dessa monster kan lagföras på ett rimligt sätt så kan vi övergå till att diskutera nyanser.

I nuläget måste vi alla hjälpas åt att stoppa dessa predatorer.

Jag håller med om att vi måste samarbeta för att skydda barnen, men att utgå ifrån att ett sätt är rätt och allt annat är fel skapar inga samarbeten. Det är i det här läget vi behöver ha gråskalorna för att hitta varandra och ta in nya perspektiv.

Jag blev utsatt för grova sexuella övergrepp som barn och jag är absolut emot pedofiler. Däremot är jag inte säker på att Dumpens metoder och verksamhet är rätt väg att gå för att skapa ett tryggare samhälle för barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in