Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Det du beskriver är narcissister. Eller möjligtvis någon med borderline som har narcissistiska drag. Som manipulerar sin omgivning för att få som den vill.
Någon med borderline kan givetvis också bli helt knäckt om hon/han tror att partnern ska överge dem. Men deras "hot" om självmord är för att de ärligt känner att de vill dö. Och kan faktiskt följas av ett regelrätt självmordsförsök eller att de skadar sig själva på annat sätt. Om jag inte missminner mig så tar cirka 10% av de med borderline faktiskt livet av sig. Och betydligt många fler av dem gör självmordsförsök eller själv-skadar. För att de verkligen mår skit.
Som vi redan avklarat så finns det inga renodlade borderlinare utan de har alltid, minst, en annan diagnos.
Borderlinare är narcissister precis som alla andra i kluster b.
Att någon med BPD mår dåligt, känner sig tomma, inte har ett konstant jag, svajande och starka känslor, är osäkra, har dåligt självförtroende är jag helt på det klara med men det rättfärdigare inte deras ytterst sviniga beteende. De bryter nämligen ned sin partner totalt. De är mästare på gaslightning, triangulering, "amnesia", lögner, halvsanningar och allt däremellan. Allt detta leder till att bryta ned sin pojkvän. Man är som levande död tillsammans med den som "älskar" en.
Siffran 10% stämmer.