Citat:
Ursprungligen postat av
Takanashi
Alla är fullt medvetna om att barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp är offer och är traumatiserade, vilket självklart är fruktansvärt om det hänt i verkligheten och ska definitivt beivras med emfas.
Att förhålla sig kritisk till dumpens metoder som drabbar närstående och eventuella barn är inte liktydigt med att bejaka övergrepp mot barn, som det alltid hävdas på ett primitivt sätt från dumpens sida.
Har man förmågan att hålla två tankar i huvudet samtidigt så gäller inte antingen eller , vilket är dumpens och sektmedlemmarnas enkla och primitiva budskap. Helt enkelt lättsmält för dumskallar!
Jag blev utsatt för grova sexuella övergrepp som barn, så jag kommer svara ur det perspektivet och jag kommer prata om människor som begår övergrepp (eftersom både män och kvinnor kan utsätta barn och båda är lika vidrigt).
Problemet är att när ett övergrepp sker är det nästan omöjligt att bevisa det och få upprättelse som offer. Jag polisanmälde de första övergreppen, men förundersökningen blev nedlagd för att de inte trodde på mig. Jag hade inga bevis, men det fanns ett offer till som vittnade. När jag har berättat för mina närstående vad som hänt har ingen velat höra och de har fortfarande relationer till min förövare. Vården har varit obefintlig trots att jag sökt hjälp i ett par decennier. Mitt liv har blivit helt förstört av det jag har varit med om.
Vad jag upplever, så har det inte hänt mycket för att skydda barn från övergrepp från samhällets sida. Vuxenvärlden hade Metoo för kvinnor som utsatts av män, men för barn har det inte hänt speciellt mycket. Går man online som ett fiktivt barn ser man snabbt att det finns många gränslösa vuxna som vill sexchatta, utan att man själv säger mer än ett pip.
De flesta barn har föräldrar som kan hjälpa till och skydda dem. Andra barn, som jag en gång var, har föräldrar som är förövare och stöter de på andra förövare har de inget skydd alls. Men oavsett tycker jag att det ska finnas bättre skydd för barn så att de inte ska få sexuella frågor oavsett om de blockar efteråt eller svarar.
Jag tycker att det ska finnas lagrum för att polisen ska kunna arbeta förebyggande, alltså använda sig av brottsprovokation, men inte på det sätt som Dumpen gör. De fiktiva barnen måste vara passiva och utsättas för övergrepp av den vuxna för att det ska kunna användas som bevis. Sedan får det absolut inte finnas några ekonomiska incitament inblandat i detta.
Av det lilla som jag har sett av Dumpens gäddor, så tycker jag att det finns bra fångster och personer som inte borde ha publicerats. Det finns personer som Dumpen fångat där riktiga barn utsatts och förövaren blivit dömd. Sen finns det personer som är uppenbart svagbegåvade, som inte förstår vad de gör och som inte kan ta ett straffrättsligt ansvar för sina handlingar. Här brister Dumpen enormt.
Det som Dumpen har gjort bra är att få upp frågan om övergrepp på barn på agendan. Jag tror inte att problemet är lika stort som Dumpen vill påskina, men det är enormt mycket större än vad samhället velat erkänna tidigare. Nu ligger det motioner som bättre ska skydda barn mot övergrepp och jag hoppas att arbetet kommer fortsätta för att även ge bättre skydd till barn som utsätts av närstående eller familjehem. På det sättet är jag som offer tacksam för Dumpens agerande.
Ju bättre skydd barnen får och ju bättre vård som kan ges om ett övergrepp sker, desto mindre lidande blir det för barn som utsatts eller riskerat att utsättas. Personligen vet jag väldigt väl vad det innebär att lida på det sättet i decennier och därför står jag på de utsatta barnens sida i detta. Att förövare lider av sina handlingar spelar mig ingen roll, sen beklagar jag verkligen att deras handlingar även drabbar deras närstående.
Så om valet är att fortsätta låta barn utsättas för övergrepp som tidigare eller låta Dumpen härja så är jag för civil olydnad och tycker att Dumpens metoder är försvarbara. Men jag vill helst att rättsväsendet ska ta över arbetet så att det sker mer reglerat och fullständigt rättssäkert.