2025-03-28, 20:06
Medlem
Anlände till Thailand för 3 dagar sedan. Sov i princip hela resan hit. Samt nästan hela 6 timmar i bilen vi färdades till hotellet.
Somnat vid 05 för att sedan vakna 07, var vaken till 10 för att sedan somna och vakna vid 12. Hållt mig aktiv hela dagen för att sedan vid 22 tiden tagit 1st 10mg diazapem. Sov i 10min och kunde ej somna om så tog en till 10mg. För ungefär 3h sedan. Nu är klockan 02:00 och är helt klarvaken är det bäst att bara dygna för att sedan hålla sig aktiv hela dagen imorgon för att kunna få en ordentlig sömn från 23-08? Eller har ni några andra bättre tips? Rest till thailand tidigare men aldrig haft detta problem.
Citera
2025-03-28, 20:17
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anymore66
Anlände till Thailand för 3 dagar sedan. Sov i princip hela resan hit. Samt nästan hela 6 timmar i bilen vi färdades till hotellet.
Somnat vid 05 för att sedan vakna 07, var vaken till 10 för att sedan somna och vakna vid 12. Hållt mig aktiv hela dagen för att sedan vid 22 tiden tagit 1st 10mg diazapem. Sov i 10min och kunde ej somna om så tog en till 10mg. För ungefär 3h sedan. Nu är klockan 02:00 och är helt klarvaken är det bäst att bara dygna för att sedan hålla sig aktiv hela dagen imorgon för att kunna få en ordentlig sömn från 23-08? Eller har ni några andra bättre tips? Rest till thailand tidigare men aldrig haft detta problem.

Ja, jetlag kan vara jobbigt, resor österut är alltid värst.

Det bästa är om man så snabbt som möjligt kan ställa om till lokal tid, men det kan som sagt vara jobbogt de första dagarna.
Citera
2025-03-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin

Det bästa är om man så snabbt som möjligt kan ställa om till lokal tid, men det kan som sagt vara jobbogt de första dagarna.

Japp, de jag försökt med sovit riktigt dåligt de senaste nätterna Max 3h. Tjejen har haft samma problem men sover nu som en stock. Blir nog att bara lyssna på musik och uthärda natten för att sedan överleva imorgon på stranden. Och slita ut sig för att få en riktigt bra sömn. Tack för så snabbt svar. Uppskattas!
Citera
2025-03-28, 20:32
Medlem
Konstigt har aldrig känt nån jetleg när jag kommit från Kine Japan men däremot när man kommer väster ifrån USA så brukar man känna det några dagar.
Citera
2025-03-28, 20:32
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Låter som att du och din dygnsrytm spelar beachvolley mot varandra – och just nu leder jetlagen med 6–0 i set.

Men ärligt, om du har sovit på planet, i bilen, på dagen, och ändå knappt får till nattsömnen: dygna, doppa dig i havet, få sol i ögonen och håll dig vaken tills lokal kvällstid.

Och kanske… kanske… dra ner lite på diazepamen. Du vill ju inte sova i repris.

Stranden fixar resten – den gör oss alla lite tröttare, lite gladare och lite mer benägna att somna i rätt tid.
Citera
2025-03-28, 20:39
Avslutad
Låt det vara, du är i tropiskt paradis.

Det löser sig. Lovar dig.
Citera
2025-03-28, 20:43
Medlem
Citat:

Melatonin?

"Korttidsbehandling av jetlag hos vuxna."

Detta läkemedel i länken finns väl inte där du befinner dig men Melatonin finns nog.
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20170420000073&docType=3
Senast redigerad av EricFrederickTrump 2025-03-28 kl. 20:46.
Citera
2025-03-28, 20:55
Medlem
Tack för alla svar. Va orolig att detta skulle förstöra senestern. Första gången jag tog diazapem men apoteket föreslog det. Så blir uthärda natten för att sedan leva livet imorgon och bara ha det gött!
Citera
2025-03-28, 20:57
Medlem
Diazepam är ingen sömnmedicin, om inte sömnproblemen är ångestrelaterade. Bästa sättet är att helt anpassa sig till den lokala tiden och låtsas som att man är hemma. Håll dig borta från ämnen som påverkar hjärnan (allt från kaffe till alkohol och mediciner).
Citera
2025-03-28, 21:24
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin

Jag tycker att jetlag alltid varit värst västerut.

Reser man från Sverige till USA får man sova lite extra på morgonen. Man är dock lite trött på kvällen men det är inget fel med det.

Det var dock länge sedan jag kände någon jetlag. Det hände när man var ung.
Citera
2025-03-28, 22:00
Medlem
Oftast är de som klagar på jetlag samma incels som inte klarar omställningen mellan sommar/normaltid.
Va fan, några timmar hit eller dit är väl inget att gnälla över.
Småflickor!
Citera
2025-03-28, 22:09
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jag tycker att jetlag alltid varit värst västerut.

Reser man från Sverige till USA får man sova lite extra på morgonen. Man är dock lite trött på kvällen men det är inget fel med det.

Det var dock länge sedan jag kände någon jetlag. Det hände när man var ung.

Tvärtom för mig.

Säg till exempel att du skall flyga hem till Sverige från New York med SAS direktflyg som avgår från Newark kl. 17:30 lokal tid. Detta flyg landar kl. 07:25 på Arlanda.

För mig som aldrig kan sova på flygplan innebär det att man har varit i farten i USA en hel dag innan ombordstigning. Man landar sedan på morgonen i Sverige och förväntas sedan hålla sig vaken hela dagen fram till läggdags, det blir bra många vakna timmar.

Tycker dessutom att man blir mer känslig för tidsomställningar med åldern. Har redan börjat gruva mig för sommartidsomställningen nu i helgen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in