2025-03-27, 06:50
Medlem
Frågar Skatteverket alltid (automatiskt kanske?) efter kontrolluppgift eller är det slump?
Tänker att det ibland skickas in sånt som inte finns någon kontrolluppgift på?
Citera
2025-03-27, 06:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aazpakk
Frågar Skatteverket alltid (automatiskt kanske?) efter kontrolluppgift eller är det slump?
Tänker att det ibland skickas in sånt som inte finns någon kontrolluppgift på?

Kanske, kanske inte..
Har du något exempel som du kan göra det förståeligt för oss?
Senast redigerad av kraftfoder 2025-03-27 kl. 06:59.
Citera
2025-03-27, 09:18
Medlem
Citat:

Vad menar du?
Kontrolluppgift/individuppgift är sådant som banker, löne och pensionsutbetalate mm skickar in för att de är skyldiga att göra det, inte för att Skatteverket frågat.

Om du menar underlag på sådan du yrkar i deklarationen så beror det på om du tas ut för granskning eller inte.
Citera
2025-03-27, 18:59
Medlem
Det var det jag menade. Sorry om jag var otydlig. Menade att om jag skulle göra utlägg eller så för något som jag inte har någon kontrolluppgift på utan en ren bluff, typ aktieutdelning som inte finns från tex Avanza. Vad rädd att det gick per automatik eller om man behöver bli granskad.
Citera
2025-03-27, 19:08
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Det var det jag menade. Sorry om jag var otydlig. Menade att om jag skulle göra utlägg eller så för något som jag inte har någon kontrolluppgift på utan en ren bluff, typ aktieutdelning som inte finns från tex Avanza. Vad rädd att det gick per automatik eller om man behöver bli granskad.

Lämnar du oriktiga uppgifter till skatteverket eller bluffar som du skriver och du blir kontrollerad så får du ett skattetillägg. Du skriver under på heder och samvete att uppgifterna du lämnar i deklarationen är riktiga.
Citera
2025-03-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Lämnar du oriktiga uppgifter till skatteverket eller bluffar som du skriver och du blir kontrollerad så får du ett skattetillägg. Du skriver under på heder och samvete att uppgifterna du lämnar i deklarationen är riktiga.

Absolut, det är jag med på.
Det är faktiskt inte jag som är inne på det då jag tycker det är moraliskt fel!

Vi lever ju inte i någon vilda western 🤣

Finns folk som inte vågar fråga själva och då gör jag gärna det.
Låter som det känns ganska safe ändå för vederbörande om man behöver bli granskad för att behöva visa upp en kontrolluppgift som kan ha försvunnit med postnord.
Citera
2025-03-27, 19:38
Medlem
Citat:

Låter som det känns ganska safe ändå för vederbörande om man behöver bli granskad för att behöva visa upp en kontrolluppgift som kan ha försvunnit med postnord.

Förstår inte riktigt sista meningen men det räcker iaf inte att skylla på att PostNord slarvat bort kontrolluppgifter.
Citera
2025-03-27, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Förstår inte riktigt sista meningen men det räcker iaf inte att skylla på att PostNord slarvat bort kontrolluppgifter.

Nej jag vet, skoja lite bara
Citera
2025-03-27, 21:34
Medlem
Citat:

Vem menar du skickar in kontrolluppgifter per post och skulle kunna skylla sin underlåtenhet på det? Det görs i 99,99% av fallen elektroniskt.
Citera
2025-03-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vem menar du skickar in kontrolluppgifter per post och skulle kunna skylla sin underlåtenhet på det? Det görs i 99,99% av fallen elektroniskt.

Han blandar ihop kontrolluppgifter med underlag som Skatteverket kan kräva in vid granskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in