2025-03-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
För att tillföra något utav det som TS faktiskt efterfrågar, så vill jag ge mitt perspektiv på hur man känner igen en borderline kvinna (som INTE gått i terapi och arbetat med sin psykiska och emotionella hälsa), i egenskap av att vara en sådan men också arbeta med sådana. Det här är mer generella riktlinjer för någon som har diagnosen, då alla kommer agera ut den olika i olika relationer.

- excentriskt eller överdrivet utseende åt valfritt håll, pga låg självkänsla.
- ser sällan sitt eget utseende objektivt, tror oftast att man är ful fastän man inte är det.
- tydliga självskadebeteenden så som ärr, eller orimliga intag av alkohol eller narkotika.
- åtföljs ofta av ätstörningar, antingen anorexia eller bulimi.
- förmodligen en kass eller ingen relation alls med pappan.
- beter sig galet och riskfyllt. Balanserar på broräcken, blir olidligt packad, springer ut framför bilar, etc.
- blir VÄLDIGT intresserad av en potentiell kärlekspartner, och visar antingen för mkt eller för lite intresse. Ovanligt mycket eller lite alltså.
- misstänksam mot andra kvinnor i den valde mannens liv, återkommande. Löjligt svartsjuk pga djupt osäker.
- kan inte hantera starka känslor, blir antingen väldigt arg, väldigt ledsen eller väldigt glad. Agerar ut dessa känslor på riskfyllda och dramatiska sätt.
- problem med beroenden i nästan alla fall. Kärleksrelationer i början kan tyvärr också bli ett beroende, varpå bpd kvinnan sedan kan "jaga" ruset av kärleken, eller helt enkelt tro att gräset är alltid tryggare/bättre på andra sidan.
- svårt att kommunicera känslor eller öppna upp sig om dem.
- Lider av känslor av skam, skuld, otrygghet och dålig självkänsla.

Bra tillägg!

Det där med utseendet är intressant. Färga håret ofta och i märkliga färger är väldigt BPD-kodat. Efter 30 ska en pwBPD lugna ner sig så jag vet inte riktigt hur de beter sig efter 30 men min tjej hade färgat sitt hår väldigt ofta i sina tonår.

Håret kan dessutom vara misskött; trassligt och fett. "BPD hair" är ett uttryck som inte är taget ur tomma intet.
Citera
2025-03-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Det är allmänt känt att Borderline är en diagnos man kastar in Kluster B kvinnor...

Men det TS försöker säga att dessa kvinnor ska man akta sig för och får ofta diagnosen Borderline...

Men man ska också veta att just för att kvinnor får denna diagnos så nämns Lovebombing, Discard , spliting, osv även av psykologer...

Men psykologer gjorde en sak som inte kvinnorna fattade...Dom gav dom en diagnos som kallas Borderline men la den ändå i den otroligt giftiga Kluset B kategorin...

Inser inte vanligt folk vad denna kategori innebär ?

Mer eller mindre psykopater med mkt svag Empati och manipulativt beteende...

Skulle 4 av 5 diagnoser inom Kluster B vara rena ormar och så skulle snälla kaninen "Borderline " råka hamna där ?

Det är nästan komiskt

Det är stora skillnader på narcissister, histrionisk, antisociala och de med borderline. Även om de alla huserar i kluster B.

Man har delat in kluster såhär:
Kluster A: beskriver personlighetssyndrom med udda eller excentriska personligheter.
Kluster B: beskriver personlighetssyndrom med dramatiska, känslosamma och impulsiva personligheter.
Kluster C: Ångestpräglade personlighetssyndrom (som beskriver överdriven ängslighet).

"Borderlinetyp:
- Man har svår att hantera sina känslor.
-Man har ett instabilt relationsmönster.
- Vid borderline har man ofta dålig självkänsla och en osäker bild av sig själv och sin identitet.
- Man är rädd att bli övergiven.2
- Det är vanligt att ha ett självskadebeteende och tendens till självmordshandlingar.

Så fungerar inte histrioniker, de antisociala eller de med narcissism.

Histrionisk form:
- Man och har ett orimligt stort behov av uppmärksamhet och vill stå i centrum.
- Man kan vara överdrivet flirtig och ha ett olämpligt förföriskt uppträdande.
- Man söker ständig uppmuntran och godkännande.
- Man är ofta lättpåverkad av andra personer och mycket känslig för kritik.1

Narcissistisk form:
- Man har orealistiskt höga tankar om sig själv och sin förmåga och tror sig ha stora talanger.
- Man fantiserar om stor framgång, makt, status och skönhet och förväntar sig beundran från andra personer.
- Samtidigt kan man själv vara arrogant och visa brist på medkänsla och empati för andra människor.
- Man anser sig vara bättre än andra och utnyttjar ofta andra för egen vinning. 1-2,7

Antisocial form:
- Man har brist på respekt för samhällets regler, andra människors rättigheter och för sociala normer (som exempelvis att bryta mot lagen eller att ljuga).
- Man är ofta impulsiv, lättirriterad/aggressiv och kan agera vårdslöst med bristfällig respekt för andras eller egen säkerhet.
- Man saknar samvetskval och kan bortse från sitt eget ansvar i situationer där man exempelvis har skadat eller behandlat någon illa. 1–2

(Källa: Hjärnfonden).

stora skillnader i diagnoserna, även om de alla fyra huserar i samma kluster, som du ser.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-03-28 kl. 17:20.
Citera
2025-03-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det du pratar är uppenbarligen din personliga upplevelse av en eller max två, kvinnor med borderline.

Jag talar ur ett objektivt, medicinskt perspektiv, på vad en borderline diagnos innebär.

Låt oss förtydliga det, så kan du fortsätta dela dina personliga åsikter om kvinnor med denna diagnos.

Jag har varit i exakt ett enda förhållande med en kvinna med BPD. Om jag nu överdrev, hittade på eller rakt upp och ned ljög så skulle väl många användare på Flashback säga att jag har fel, eller hur? Nu är det istället tvärtom att flera känner igen sig i det jag har beskrivit.

Ja, jag talar från ett subjektivt lekmannaperspektiv om inte det har framgått tydligt nog. Tråden är inte skapad för att ge en knivskarp distinktion mellan BPD/EIPS och NPD eller någon annan diagnos.

De är narcissister. Det är ett faktum och jag tycker inte det är värt för diskussionens skull att poängtera att de är "covert narcissists". Vi är trots allt vanliga män som kommer i kontakt med dem och inte som psykologer.
Citera
2025-03-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är stora skillnader på narcissister, histrionisk, antisociala och de med borderline. Även om de alla huserar i kluster B.

Man har delat in kluster såhär:
Kluster A: beskriver personlighetssyndrom med udda eller excentriska personligheter.
Kluster B: beskriver personlighetssyndrom med dramatiska, känslosamma och impulsiva personligheter.
Kluster C: Ångestpräglade personlighetssyndrom (som beskriver överdriven ängslighet).

"Borderlinetyp:
- Man har svår att hantera sina känslor.
-Man har ett instabilt relationsmönster.
- Vid borderline har man ofta dålig självkänsla och en osäker bild av sig själv och sin identitet.
- Man är rädd att bli övergiven.2
- Det är vanligt att ha ett självskadebeteende och tendens till självmordshandlingar.

Så fungerar inte histrioniker, de antisociala eller de med narcissism.

Histrionisk form:
- Man och har ett orimligt stort behov av uppmärksamhet och vill stå i centrum.
- Man kan vara överdrivet flirtig och ha ett olämpligt förföriskt uppträdande.
- Man söker ständig uppmuntran och godkännande.
- Man är ofta lättpåverkad av andra personer och mycket känslig för kritik.1

Narcissistisk form:
- Man har orealistiskt höga tankar om sig själv och sin förmåga och tror sig ha stora talanger.
- Man fantiserar om stor framgång, makt, status och skönhet och förväntar sig beundran från andra personer.
- Samtidigt kan man själv vara arrogant och visa brist på medkänsla och empati för andra människor.
- Man anser sig vara bättre än andra och utnyttjar ofta andra för egen vinning. 1-2,7

Antisocial form:
- Man har brist på respekt för samhällets regler, andra människors rättigheter och för sociala normer (som exempelvis att bryta mot lagen eller att ljuga).
- Man är ofta impulsiv, lättirriterad/aggressiv och kan agera vårdslöst med bristfällig respekt för andras eller egen säkerhet.
- Man saknar samvetskval och kan bortse från sitt eget ansvar i situationer där man exempelvis har skadat eller behandlat någon illa. 1–2

(Källa: Hjärnfonden).

stora skillnader i diagnoserna, även om de alla fyra huserar i samma kluster, som du ser.

Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Jag har varit i exakt ett enda förhållande med en kvinna med BPD. Om jag nu överdrev, hittade på eller rakt upp och ned ljög så skulle väl många användare på Flashback säga att jag har fel, eller hur? Nu är det istället tvärtom att flera känner igen sig i det jag har beskrivit.

Ja, jag talar från ett subjektivt lekmannaperspektiv om inte det har framgått tydligt nog. Tråden är inte skapad för att ge en knivskarp distinktion mellan BPD/EIPS och NPD eller någon annan diagnos.

De är narcissister. Det är ett faktum och jag tycker inte det är värt för diskussionens skull att poängtera att de är "covert narcissists". Vi är trots allt vanliga män som kommer i kontakt med dem och inte som psykologer.

Läs mitt inlägg ovan. Så ser du de stora skillnaderna mellan diagnoserna inom kluster B.
Citera
2025-03-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Förstår att du talar mycket utifrån bitterhet, men med all respekt, bara för att symptomen stämmer så betyder inte det att sjukdomen är likadan.

Narcissister har i regel brist på empati för andra medans BPD i regel har för mycket känslor, ilska, hat, sorg, osv-
Så medans bordelinebruden beter sig illa för att hon hatar dig så beter sig en narcisist illa för att den totalt skiter i dig.

En rätt stor skillnad där resultatet är ganska lika men motitvationen skiljer sig rejält.

I och med att jag levt med en kvinna i 4 år som har BPD så har jag fått min beskärda del av kakan och jag säger utifrån min egna upplevelse att kvinnan jag var tillsammans med inte hade empati då empati förutsätter handling och inte bara ord.

Man hör ofta hur BPD är fyllda med så mycket känslor men ändå är det bara negativa känslor som räknas upp... hat, ilska, sorg...

Jag klistrar in några artiklar från Quora angående BPD och empati.

Citat:
Can someone who has BPD have empathy and feel bad for what they have done?

Sure they can, but it makes no difference if they then keep repeating their behaviors – some PwBPD won't apologise and will maintain that they aren't the problem and their shady behaviors are always fully justified.

It varies.

Saying sorry or begging for forgiveness doesn't cut it after awhile.

Eventually they will resent you because they will start to sense being abandoned due to the stressed look on your face.

Some pwBPD can sense when a partner has had enough and that they have lost control.

This then triggers their fear of abandonment and maybe they will leave you before you leave them, a very common tactic for PwBPD.

Or further intensify the constant push-pull dynamics which just results in more toxic drama.

Citat:
On a discussion forum I used to be active on years ago I remember that people with BPD and people with PTSD would often claim that since they were abused in their childhood they developed higher empathy than average.

That claim never made any sense to me and that’s not inline with my personal observations of people with BPD and all the other personality disorders that I have met in psych wards.

They tended to be very much self-focused, self-centered and directed their attention inwards instead of outwards.

So I did some research and I found that people that were traumatized and abused in their childhood grew up to have diminished and not enhanced empathy levels regardless of the condition they developed, it could be PTSD, or BPD, or Paranoid PD, or Avoidant Personality Disorder, or HPD or any disorder really - they had lower than average empathy levels. So childhood traumatization does NOT build a more loving and caring person, it’s the exact opposite.

Those who grow up in loving healthy homes with lots of support and comfort develop higher empathy.

Citat:
In my experience.. No. I have witnessed reactions from a family member with BPD( untreated by her own choice).. for decades. Imagine the child caught stealing a piece of cake, there is sadness that the cake might be removed, fear of being caught and anger/ regret at the consequences. The child may try to steal a cake again! My sister can rapidly remove or distort circumstances so that the blame is shifted to other people. She ‘splits’ so that her fragile damaged ego is left intact and it’s the other person(s) fault. I had to see her again ( after 4 years)due to a parent’s Illness recently and her behaviour was off the scale incomprehensible and to many people evil. She lied, stole, created chaos for elderly people, drank herself into oblivion, tried to attack people and was highly manipulative and frankly at times psychotic. She then went AWOL..leaving myself and others to clean up the mess. It was apparent she had created a fake persona full of lies( she’s with new favourite person) in order to seem like a good, cool stable person… and a victim?
Citera
2025-03-28, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snera
Personer med borderline har ofta svårt med relationer överlag så om den man träffar också har svårt med vänner så är det en stor red flag.

Åter ett bra tillägg till hur man känner igen en kvinna med BPD!
Citera
2025-03-28, 17:33
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
I och med att jag levt med en kvinna i 4 år som har BPD så har jag fått min beskärda del av kakan och jag säger utifrån min egna upplevelse att kvinnan jag var tillsammans med inte hade empati då empati förutsätter handling och inte bara ord.
Nej, empati förutsätter inte handling, empati är förmågan att känna känslor.

Visst stämmer det att det ofta handlar om negativa känslor såsom sorg, ilska, hat osv, och i praktiken kan det ge ett elakt beteende men dessa personer är inte känslokalla, tvärtom.

Missförstå mig inte, jag har inte mycket till övers för dessa psykfall, men det är objektivt fel att hävda att de är känslokalla på samma sätt som t.ex en narcissist eller sociopat, även om beteendet skulle vara likt.

Du måste skilja på direkta kopplingar till sjukdomen, kontra konsekvenserna av den, även fullt normala människor kan begå känslokalla handlingar.

Jag kan ju trösta dig med att den där bruden lider garanterat mer av sina problem än hon fick dig att göra, hon kan ju liksom inte göra slut med sig själv utan måste stå ut med att vara ett psykfall...
Senast redigerad av uffepuffe 2025-03-28 kl. 17:38.
Citera
2025-03-28, 17:44
Medlem
Citat:
Istället för att skriva borderlinare, EIPSare, bpd-are osv så använder jag den engelska termen pwBPD (person with Borderline Personality Disorder) i min post.

Här är ett försök att definiera vad du som man kan stöta på när en kvinna har bpd. Hon kommer förstöra ditt liv. Det är inget snack om saken och den här tråden ska försöka att rädda någon av er även om det är otroligt att någon som är ute efter kärlek kan motstå en pwBPD:s arsenal av förföringstekniker. Märkligast av allt är att ingen av hennes tekniker är hämtade från någon manual eller bok utan det är så här pwBPD opererar helt på egen hand. Men kanske kan det vara som så att någon av er är tidigt inne i ett förhållande och något kanske känns "off". Du vet bara inte vad. Du har inte varit med om detta förr. Kanske tråden kan ge dig en "aha"-upplevelse så du kan identifiera vad som pågår just nu.

Och tråden handlar om heterosexuella kvinnor med BPD. 70% av alla med diagnosen BPD är kvinnor. Män verkar istället få narcissism diagnosen (NPD) och hur män med BPD fungerar har jag ingen aning om och får avhandlas i en annan tråd.

Vi gör ett försök och den här tråden kan kanske komma att rädda någons liv. Glöm aldrig någonsin att BPD är en narcissist. En narcissist sätter sig själv före alla andra - sin partner, sina egna barn.

Något som i inledningsfasen är återkommande är att hon beskriver dig som trygg och att trygghet är viktigt för henne. Detta är något hon bara tror sig vilja ha och är egentligen en slags betygsättning över dig att hon kan manipulera dig. Du som man välkomnar så klart att bli kallad trygg för det är en uppskattande sak att säga. Redan här är manipulationen av dig igång för att du ska falla för henne.

Sedan börjar kärleksbombandet. Får hon reda på vad dina favoritkakor är efter första dejten så kommer hon ha bakat dem till er andra dejt. Får hon reda på vad din favoritmusik är så har hon gjort en spellista på Spotify till er andra dejt. Du kommer översköljas av ord som berättar hur fantastisk du är och detta kommer gå snabbt. Och du kommer falla snabbt för henne. Hon är liv och rörelse. Sprallig och påhittig. Du kommer bli kär i henne.

När hon sedan inser att hon fått dig på kroken kommer hon säga något om hennes mörka sida. Något i stil med "jag är giftig/mörk/förstör". Hon kommer berätta hur alla varit svin mot henne. Pojkvänner och vänner har lämnat henne och hon har varit och känt sig så ensam och ingen förstår henne... utom du så klart. Du räddar henne inte bara från alla andra elakingar utan även från henne själv.

Du förstår henne som ingen annan. Du kommer vara en stor gestalt i hennes liv. Du kommer bli hennes kosmos. En livgivare. En pwBPD har nämligen ingen stark jag-känsla (en av flera skillnader mellan BPD och NPD då en narcissist har ett jag). Du kommer och definiera hennes jag. Hon kommer nämligen härma dig i dina intressen, hur du pratar, vad du pratar om, vad du har för politiska åsikter osv. Allt det som gör just dig till dig kommer göra henne till henne.

För dig så kommer det vara en berusande känsla över hur en kvinna ser dig som sitt allt. Hur hon behöver dig. Hur du släppt ut henne i ljuset igen efter att ha haft ett sådant mörker inom sig. Du blir förstås mer förälskad när du märker hur förtjust hon är i dig och du tror att du funnit din "soul mate" för hon tycker ju precis som du, uppskattar exakt samma saker...

Du har räddat henne från henne själv och du är nu en fadersgestalt och hennes favoritperson ("favorite person" är ett genomgående tema för pwBPD) och får genomgå "obsessive love" vilket inte är en oangenäm upplevelse utan tvärtom. Livet utan dig är helt enkelt meningslöst utan dig då du även kommer stabilisera hennes humör.

Så här ser inledningsfasen ut för alla. Givetvis får inte alla hembakade kakor utan det kan vara att hon stickat vantar till dig, målat en tavla men hoppas ni förstår principen.

När vem som helst är kär så är man uppe bland molnen och det kan vara då två helt normala personer utan diagnoser så man märker inte de negativa beteendena och dessa kommer fram nu när ni blivit ett par.

Hon kan berätta för dig att hon är misandrist (något som hatar män) och detta är ett genomgående tema för kvinnor med BPD. Män har svikit henne upprepade gånger i sitt liv. Hon har blivit misstänksam. Men du... du är speciell. Trygg och så förstår du henne som ingen annan så klart...

Hennes barnsliga sida kommer fram. Hon är ledsen. Gråter. Behöver tröstas ofta. Hon behöver mycket uppmärksamhet. Av dig. Du tröstar henne. Du hjälper henne. Faktum är att du hjälper henne med väldigt mycket. Du blir glad över att någon litar på dig. Att någon behöver dig i sitt liv så mycket som hon gör. Hennes extremt oscillerande känslospektrum kommer chocka dig. En timme kan hon vara glad, andra timmen kan världens undergång vara anstående. Vrede, hat, avundsjuka, hämndbegär, kåthet kommer hon utan tvekan uttrycka starkt. Alla negativa känslor kommer vara vardagsmat för dig.

Efter den inledande kärleksyran avtagit en smula kommer hennes narcissism att visa sig tydligare. Allt hon tänker på kretsar mer eller mindre runt sitt eget liv. BPD är en narcissistisk diagnos som ligger i det som kallas för kluster b. Det är inga trevliga diagnoser som finns i det klustret. Få blir kvitt sitt beteende och pwBPD är inget undantag. Du har nu blivit idealiserad och det är sedan dags för "splitting" dvs pwBPDs svartvita tänk. Man är antingen god eller ond. Snäll eller elak. Inga gråzoner finns.

Har du nått den här punkten i relationen är det kört för dig. Du är med i spelet och spelar spelet. Du har blivit beroende av henne precis som hon blivit beroende av dig. Djävulsdansen har börjat.

Från tomma intet kommer hon bli rädd att du ska lämna henne, trots att du inte har några som helst intentioner att göra det. Hon blir misstänksam på dig. Hon gör slut med dig innan du hinner göra det. Den smärtan skulle kännas bättre för en pwBPD än att bli lämnad.

Ni blir tillsammans igen efter att du berättat hur mycket du älskar henne och det är ju du trots allt som gör henne till en levande person. Men nog så tycker hon att du inte skyddar henne tillräckligt, du bryr dig inte om henne, du är inte lojal nog, du vill ha en annan flickvän säger hon... Du bedyrar att så inte är fallet. Hon bryr sig inte. Hon "vet" att du är ond. Hon är otrogen mot dig. Denna otrohet kan hon sedan dra upp som ett vapen mot dig när hon vill gör dig illa. Du har nämligen inte sett hur elak denna lilla ömkliga, undernärd på livet, stackars krake kan vara. Du har nämligen aldrig mött Satan i mänsklig form.

När ni sedan diskuterar något av hennes tvivelaktiga beteende så kommer du bli varse "word salad" och "amnesia". Hennes förlåt blir bara ett sammelsurium av ord och självfallet så har hon glömt vad hon gjort om det är något dåligt. Man får inte glömma att någon med pwBPD är extremt känsliga för kritik så deras dåliga minne är en försvarsmekanism och deras svammel, som inte är en riktig ursäkt eller ett genuint sätt att be om förlåtelse på är också det en försvarsmekanism för om man inte ber om förlåtelse på riktigt så har man ju inte gjort något riktigt fel, eller hur?

Dissociation är en försvarsmekanism. Hon kan helt enkelt hävda att det inte var hon som var otrogen, inte var den som ljög osv för det kändes inte som om det var på riktigt för henne utan mer som om det var på film.

Du kan sedan utsättas för ett absurt lojalitetstest som endast har som motiv att visa att du kommer lämna henne. Hon kan göra allt för att testa dig. Vara elak, otrogen, ljuga, illojal osv. Lämnar du henne pga hennes beteende så får hon rätt.

Kvinnor med BPD är hämndgiriga. Minsta upplevda skymf kommer de straffa och det spelar ingen roll om det är en vän, pojkvän eller arbetskollega som utsätter dem för skymfen. De ska straffas. Du som pojkvän kan mycket väl utsättas för "silent treatment" där hon helt enkelt bara ignorerar dig. Du finns inte.

Du kommer även bli manipulerad (gaslightad) att be henne om ursäkt för saker du inte gjort bara för att behålla ron i huset. Djävulsdansen innebär att hon behöver konstant bekräftelse på att du älskar henne och för detta kommer det inte finnas några gränser för.

Ofta så har pwBDP fler diagnoser. Ungdomsår som är fyllda med besök på psykakuten, paranoia, ADHD, självskadebeteende, drogmissbruk, "ekonomiskt missbruk" mm.

Hon kommer nöta ut dig själsligt och det kommer bara finnas ett skal av dig efteråt. Du kan komma ut med en läxa från förhållandet men pwBPD har inte lärt sig någonting. Du kommer bara bli en av alla män som betett sig illa mot henne och lämnat henne... Du kommer få bygga upp dig själv mentalt för det är en utmattande berg-och-dalbana du kommer ha åkt.

Avslutningsvis vill jag dela med mig av två texter som jag tycker förklarar kvinnor med BPD bra samt två korta youtubefilmer med professor Sam Vaknin:

https://www.quora.com/Men-who-have-been-the-victims-of-women-with-borderline-personality-disorder-what-are-your-stories-ex periences/answers/198511381?ch=10&oid=198511381&share=e6be9019&srid= 557qEW&target_type=answer
Arkiverad länk: https://archive.is/9oStA

https://www.quora.com/What-are-some-examples-of-behaviours-that-people-have-experienced-in-a-relationship-with-someone-wit h-BPD-or-borderline-traits/answers/87754717?ch=10&oid=87754717&share=4f2a06cc&srid=55 7qEW&target_type=answer
Arkiverad länk: https://qr.ae/pYQpRz

How Borderline Sees YOU (Intimate Partner)
https://www.youtube.com/watch?v=s1t4CZMUqak

Borderlines: No Win Relationships, BPD Enigmas Decoded
https://www.youtube.com/watch?v=mtyoEbtmEeA

Vad som ska diskuteras: Har jag missat något som kännetecknar en kvinna med BPD så att man kan undvika detta monster? Inledningsfasen?

Så där är ju alla kvinnor
Citera
2025-03-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon

Bland det första jag fick reda om henne var att hon hade haft en svår barndom, blivit retad och så. Jag tyckte själv att det var en konstig sak att nämnda till någon som man precis träffat.

Exakt. Man reagerar med "too much information" då det är som du säger en konstig sak att berätta. Men det är bara för att få sympati från de som vill lyssna alternativt snärja en man.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nu får du lägga av, kvinnan jag pratar om hade lååångt gult (inte blont) hår (peruk gissningsvis) i en ålder då de flesta kvinnor har en liten kort tantfrisyr!

Antagligen beror deras hårfärgande på att de inte vet vilka de själva är och kanske hoppas på att en ny färg ska ge dem en identitet. Ren och skär spekulation från min sida.

Citat:
Couple this with the fact that people with borderline personality disorder are often impulsive and what you might end up with is someone who is constantly changing their identity. It might be that they are constantly dyeing their hair colour.

https://theawarenesscentre.com/do-i-have-borderline-personality-disorder/

Citat:
As a result, people with BPD may seemingly change their identity on a whim. For example, they might dye their hair a different color each week or spontaneously get tattoos without considering the permanence. Their personalities may shift as seamlessly as the weather, and these changes can be confusing for the people around them.

https://medcircle.com/articles/traits-of-borderline-personality-disorder/

https://www.reddit.com/r/BPD/comments/935c30/bpd_and_hair_dying/
Citera
2025-03-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du verkar blanda ihop borderline med narcissism hejvilt. Och dessa två diagnoser är inte samma diagnos. Din beskrivning blir därmed väldigt fel.

I övrigt är det olika hos olika personer, hur det yttrar sig. Tex. om de fått behandling eller inte. Vilka andra personlighetsdrag/diagnoser de har osv.

BPD är narcissister.

Exakt alla trådar om BPD kommer förr eller senare handla om två påstående:

1. BPD är inte = narcissism
2. BPD kan känna empati

Båda påståenden är falska.
Citera
2025-03-28, 17:58
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
BPD är narcissister.

Exakt alla trådar om BPD kommer förr eller senare handla om två påstående:

1. BPD är inte = narcissism
2. BPD kan känna empati

Båda påståenden är falska.
Trist att du är så envis när du började tråden så bra.

Problematiken med BPD kommer utav att de är emotionellt instabila, dvs deras känsloliv är inte som hos en normal person. Att de skulle vara empatilösa är något du aldrig kommer hitta stöd för i vetenskapen eftersom det inte är sant.

Att DU tycker något baserat på deras handlingar är en sak men vill du förstå mekanismerna bakom råder jag dig till att hålla dig mindre affektstyrd och mer vetenskaplig för just nu agerar du enbart på ilska.

Eller har du EIPS själv och låter dina känslor kontrollera dig?
Senast redigerad av uffepuffe 2025-03-28 kl. 18:01.
Citera
2025-03-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Nej, empati förutsätter inte handling, empati är förmågan att känna känslor.

Om inte empati förutsätter handling hur vet du då att empatin är riktig? Jag kan exempelvis säga att jag lider med palestinierna, jag kan säga att jag tycker synd om judarna också men det bevisar inget eller hur? (jag bryr mig inte om någon av de folkgrupperna).

Citat:
Visst stämmer det att det ofta handlar om negativa känslor såsom sorg, ilska, hat osv, och i praktiken kan det ge ett elakt beteende men dessa personer är inte känslokalla, tvärtom.

Att de saknar känslor tror jag inte heller men de kan visa en total likgiltighet (känslokall). En vecka kan de säga "Jag älskar dig över allt annat!" och nästa vecka kan de vara stormförälskade i en annan man.

Citat:
Missförstå mig inte, jag har inte mycket till övers för dessa psykfall, men det är objektivt fel att hävda att de är känslokalla på samma sätt som t.ex en narcissist eller sociopat, även om beteendet skulle vara likt.

Du måste skilja på direkta kopplingar till sjukdomen, kontra konsekvenserna av den, även fullt normala människor kan begå känslokalla handlingar.

Trådens ändamål är inte att vi ska ge exakta diagnoser, eller hur olika diagnoser skiljer sig från varandra, utan hur man känner igen en psykiskt instabil kvinna som troligtvis har diagnosen BPD.

Citat:
Jag kan ju trösta dig med att den där bruden lider garanterat mer av sina problem än hon fick dig att göra, hon kan ju liksom inte göra slut med sig själv utan måste stå ut med att vara ett psykfall...

Det tror jag också. Ingen kommer lägga käppar i hjulet för henne som henne själv, men jag tycker det är tråkigt att hon kommer skada andra.

Nu kommer jag säga något riktigt pinsamt men vad jag kunnat utröna så riktar BPD-kvinnor in sig på snälla män. Troligtvis för att vi, till skillnad från henne, kan känna empati. Vi kan tycka synd om folk vilket gör att vi vill hjälpa BPD-kvinnan att må bra igen. Tyvärr vet vi inte där och då att det kommer bli tvärtom. Vi kan inte hjälpa henne och hon kommer mentalt förstöra oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in