2025-03-28, 00:43
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korosau
Istället för att skriva borderlinare, EIPSare, bpd-are osv så använder jag den engelska termen pwBPD (person with Borderline Personality Disorder) i min post.

Här är ett försök att definiera vad du som man kan stöta på när en kvinna har bpd. Hon kommer förstöra ditt liv. Det är inget snack om saken och den här tråden ska försöka att rädda någon av er.

Efter den inledande kärleksyran avtagit en smula kommer hennes narcissism att visa sig tydligare. Allt hon tänker på kretsar mer eller mindre runt sitt eget liv. BPD är en narcissistisk diagnos som ligger i det som kallas för kluster b. Det är inga trevliga diagnoser som finns i det klustret. Få blir kvitt sitt beteende och pwBPD är inget undantag. Du har nu blivit idealiserad och det är sedan dags för "splitting" dvs pwBPDs svartvita tänk. Man är antingen god eller ond. Snäll eller elak.

Vad som ska diskuteras: Har jag missat något som kännetecknar en kvinna med BPD så att man kan undvika detta monster? Inledningsfasen?
En detalj som kännetecknar "bordisar".

Hon är det vildaste och gränslösaste knull du någonsin träffat på, och hon gör allt som du drömt om eller önskat att andra kvinnor skulle göra, och det gör hon helt av sig själv utan att du ens nämner eller frågar om det.

Sen vänder det och hon är kallare än innehållet i frysen.
Det händer samtidigt som hon vänder allt annat emot dig.
Hon kan också försöka driva dig till självmord, och ofta så lyckas det varpå hon kommer lägga skulden på dig när hon "gråter ut" inför dina vänner och lägger hela skulden på dig.
"Hur kunde han lämna mig på det här hemska sättet, jag som gjort allt för honom?"
Allt för många "oförklarliga" självmord bland män orsakas av relationer med kvinnor med BPD.

En kvinna jag träffat som jag sade till: Du har helt klart borderline!
Hon svarade: Jag har flera problem i bagaget, men INTE borderline.
Hon var väl bevandrad inom psykiatri och visste helt klart vad det var när jag sade det, och hon förnekade det trots att det var klart att jag visste att hon mycket väl visste om och förstod sin diagnos BPD.
Hela hennes beteende var exakt som TS beskrivit.

Det bästa rådet till män som träffar på Bordisar är: Lämna dom och glöm dom helt.
Om hon försöker kontakta dig: Svara inte, varken på telefon eller mail.
Klipp av helt!
Det kan rädda ditt liv!

En intressant grej att notera är psykologen Sam Vaknin som håller en konferens med sin kollega, och berätttar helt öppet inför publiken att båda är psykopater!
Senast redigerad av RobbanUC 2025-03-28 kl. 01:12.
Citera
2025-03-28, 01:14
Medlem
Kära nån. Vet inte exakt vad du gått igenom, men du behöver inte dra alla kvinnor med borderline över samma kam. Du beskriver folk med borderline som om de vore onda haha Jag känner två kvinnor med borderline, båda är otroligt fina människor och otroligt varma flickvänner till deras respektive
Citera
2025-03-28, 01:23
Medlem
Det finns sådana tjejer som du beskriver men det finns också personer med EIPS som inte alls är så här. Exempelvis de med tyst EIPS som mer lider av egna trauman utan att skapa problem för andra.
Citera
2025-03-28, 01:35
Medlem
Du beskriver ju en narcissist, kärleksbombande, manipulerande, pendla från kärleksfull till kall. Det har inget med borderline att göra.
Visst finns det säkert såna kombinationer men felaktigt att påstå att alla är det.

Jag känner flera med borderline/eips och ingen har vart som du beskriver förutom enstaka grejer som ett nästintill konstant behov av trygghet och bekräftelse, vilket ställer till det i dom flesta relationer.

Ingen har haft behovet av att manipulera män och vara elaka. Däremot kväver dom ofta relationer eftersom dom lätt känner sig avvisade och livrädda för att bli lämnade. Och blir ännu mer krävande i kombination med ett svajigt känsloliv. Både vänskapliga och kärleksmässiga.
Senast redigerad av Patchoulioud 2025-03-28 kl. 01:50.
Citera
2025-03-28, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Just det om att vara otrygg emotionellt är bl.a borderline. Det TS skrev om att vilja manipulera och skada andra, eller att ha ett stort ego, är det inte. Det ingår inte i symptomatiken av diagnosen. Det är endast en biprodukt av det beteende som personen utagerat pga sin emotionella otrygghet.

Och ja, problemet med bpd (och många andra kvinnor), är att man tror sig kunna lindra sitt emotionella lidande medelst en relation. Men otryggheten kommer ju inifrån, så det spelar ingen roll hur många män man byter. Det som krävs är idogt arbete med att känna igen, förstå, hantera och reglera sina egna känslor.

Det är dock närmst omöjligt utan terapi, ålder, insikt och vilja att förändras.

Förmodligen inte, då självskadebeteende är en del av symptomatiken.

Men det du måste förstå ...

Ni börjar ju med lovebombing för att killen ska satsa och vilja detta...

Om ni sen använder trygg/otrygg senare i relationen så börjar partnern att gå på äggskal och bryts ner efter ett tag !

Detta vet ni om...

Sen har ni mkt hämnd och straffa den ni "Älskar" för att han gör er "otrygg" eller står på sig

Så även om det är synd om er så förstör ni så många fina killar...

Ni blir rovdjur pga borderline
Citera
2025-03-28, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patchoulioud
Du beskriver ju en narcissist, kärleksbombande, manipulerande, pendla från kärleksfull till kall. Det har inget med borderline att göra.
Visst finns det säkert såna kombinationer men felaktigt att påstå att alla är det.

Jag känner flera med borderline/eips och ingen har vart som du beskriver förutom enstaka grejer som ett nästintill konstant behov av trygghet och bekräftelse, vilket ställer till det i dom flesta relationer.

Ingen har haft behovet av att manipulera män och vara elaka. Däremot kväver dom ofta relationer eftersom dom lätt känner sig avvisade och livrädda för att bli lämnade. Och blir ännu mer krävande i kombination med ett svajigt känsloliv. Både vänskapliga och kärleksmässiga.

Nu kommer jag säga sanningen om borderline...

Borderline finns eg inte utan när vi skriver borderline så menas eg Narcissism...

Men ...Här kommer ett litet men..

Många kvinnor med Covert Narcissism får borderline av psykologer och det är en slask diagnos för att inte såra sina patienter...

Dom kvinnor som du beskriver har inte denna diagnos utan svårigheter med ankytningsmönster och ska inte eg ligga i Kluster B...

Så för att klargöra så menar TS eg Kluster B kvinnor...

Alla inom psykologin känner till detta problem med slask diagnosen Borderline
Citera
2025-03-28, 02:21
Medlem
Citat:

Anledningen till att man kallar Borderline för slask diagnos är för att man slänger in 2 sorters kvinnor i denna diagnos...

1 Den typ av kvinnor som du beskrev

2 Kluster B kvinnor ( Narcissisten och Psykopater )
Citera
2025-03-28, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Nu kommer jag säga sanningen om borderline...

Borderline finns eg inte utan när vi skriver borderline så menas eg Narcissism...

Men ...Här kommer ett litet men..

Många kvinnor med Covert Narcissism får borderline av psykologer och det är en slask diagnos för att inte såra sina patienter...

Dom kvinnor som du beskriver har inte denna diagnos utan svårigheter med ankytningsmönster och ska inte eg ligga i Kluster B...

Så för att klargöra så menar TS eg Kluster B kvinnor...

Alla inom psykologin känner till detta problem med slask diagnosen Borderline
Okej nej precis, dessa stämmer inte alls in på narc, alla har haft barndomstrauman och problem med anknytning till föräldrarna, kanske är nåt annat som du säger men får diagnosen borderline felaktigt.
Citera
2025-03-28, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
BPD är INTE samma sak som narcissism. Visst blir man vansinnigt självcentrerad när man åker emotionell bergochdalbana varje dag, men en sådan person har inget intresse av det som en narcissist har. Hon opererar från heeeelt andra motiv.

Med BPD är man djupt emotionellt otrygg och behöver en OERHÖRT trygg relation, men även en HEL DEL arbete med sig själv.

Det går att tillfriskna, och det blir lättare efter 30. Jag är ett strålande exempel på det.

Men ja, i stort håller jag med dig om att man inte vill inleda en relation med någon som är psykiskt sjuk och inte gör något för att tillfriskna.
Skitssnack att det skulle gå att tillfriskna. Bli duktig på att dölja sina normala reaktioner ja, det kan man lära sig efter har arbete. Min innerst inne är du den du är.
Citera
2025-03-28, 03:27
Medlem
Citat:
Okej nej precis, dessa stämmer inte alls in på narc, alla har haft barndomstrauman och problem med anknytning till föräldrarna, kanske är nåt annat som du säger men får diagnosen borderline felaktigt.

Det är allmänt känt att Borderline är en diagnos man kastar in Kluster B kvinnor...

Men det TS försöker säga att dessa kvinnor ska man akta sig för och får ofta diagnosen Borderline...

Men man ska också veta att just för att kvinnor får denna diagnos så nämns Lovebombing, Discard , spliting, osv även av psykologer...

Men psykologer gjorde en sak som inte kvinnorna fattade...Dom gav dom en diagnos som kallas Borderline men la den ändå i den otroligt giftiga Kluset B kategorin...

Inser inte vanligt folk vad denna kategori innebär ?

Mer eller mindre psykopater med mkt svag Empati och manipulativt beteende...

Skulle 4 av 5 diagnoser inom Kluster B vara rena ormar och så skulle snälla kaninen "Borderline " råka hamna där ?

Det är nästan komiskt
Citera
2025-03-28, 04:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av legendarypinkdot
Finns det borderlinebrudar utan ärr på armarna?
Ja.
Citera
2025-03-28, 04:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ja.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto