2025-03-26, 19:53
Medlem
Adelsdams avatar
Den 27 mars noteras serieförvärvaren Asker Healthcare på Nasdaq Stockholm. IPO:n består av försäljning av befintliga aktier för 7,4 mdr kr samt en nyemission på 1,5 mdr kr. Teckningskursen är 70 kr per aktie. Säljer aktier gör huvudägaren Nalka Invest (via Strukturfonden HC15 och Strukturfonden HC15 II), Sjätte AP-fonden, pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen samt Nordnet Bank.

Asker Healthcare Group är en serieförvärvare inom medicintekniska produkter och tjänster. Koncernen består av över 40 företag i 17 länder och har 4 000 anställda.

https://nyemissioner.se/borsnotering/asker-healthcare-group-ab/

Någon som fick tilldelning? Är det en aktie att köpa och hålla på lång sikt?
Citera
2025-03-27, 20:48
Medlem
Ett bolag jag tror på på lång sikt.
Citera
2025-03-27, 21:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Den 27 mars noteras serieförvärvaren Asker Healthcare på Nasdaq Stockholm. IPO:n består av försäljning av befintliga aktier för 7,4 mdr kr samt en nyemission på 1,5 mdr kr. Teckningskursen är 70 kr per aktie. Säljer aktier gör huvudägaren Nalka Invest (via Strukturfonden HC15 och Strukturfonden HC15 II), Sjätte AP-fonden, pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen samt Nordnet Bank.

Asker Healthcare Group är en serieförvärvare inom medicintekniska produkter och tjänster. Koncernen består av över 40 företag i 17 länder och har 4 000 anställda.

https://nyemissioner.se/borsnotering/asker-healthcare-group-ab/

Någon som fick tilldelning? Är det en aktie att köpa och hålla på lång sikt?
Varför frågade du redan igår om tilldelning, besked ges ju aldrig före noteringsdagen?

För övrigt fick alla 85 aktier per depå.
Citera
2025-03-28, 10:21
Medlem
ingetbranicks avatar
85 aktier här också. Bra bolag och en bra aktie att äga på lång sikt, så jag behåller dem. Men om de inte ökar väldigt i värde kommer de att vara min minsta aktiepost för lång tid framöver ... om jag inte köper mer i dippen, vill säga .
Citera
2025-03-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
85 aktier här också. Bra bolag och en bra aktie att äga på lång sikt, så jag behåller dem. Men om de inte ökar väldigt i värde kommer de att vara min minsta aktiepost för lång tid framöver ... om jag inte köper mer i dippen, vill säga .
Det återstår väl att se kanske... På nuvarande värdering är det ju svårt att se någon uppsida, det är väl P/E >60 på förra årets vinst och prognos på P/E >40 på årets vinst på nuvarande kurs. Nu verkar alla "bea-förvaltare" på fondbolagen ha serieförvärvare som Lifco etc. som favoritbolag och därav värderingarna, men sånt kan ju ändras. Och sjunker både vinsttillväxt och multiplar finns det en brutal nedsida i de bolagen.

Själv krängde jag iväg mina 3x85 st jag fick direkt (man borde ta och skapa lite fler konton så man kan få mer tilldelning vid nästa överhajpade IPO)...
Citera
2025-03-28, 12:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det återstår väl att se kanske... På nuvarande värdering är det ju svårt att se någon uppsida, det är väl P/E >60 på förra årets vinst och prognos på P/E >40 på årets vinst på nuvarande kurs. Nu verkar alla "bea-förvaltare" på fondbolagen ha serieförvärvare som Lifco etc. som favoritbolag och därav värderingarna, men sånt kan ju ändras. Och sjunker både vinsttillväxt och multiplar finns det en brutal nedsida i de bolagen.

Själv krängde jag iväg mina 3x85 st jag fick direkt (man borde ta och skapa lite fler konton så man kan få mer tilldelning vid nästa överhajpade IPO)...

Förhoppningsvis är kursen högre om tio år i alla fall. Apropå lång sikt, då. Men det är ju inget litet förhoppningsbolag vi pratar om utan känns som en av de mer stabila börsintroduktionerna på länge av ett bolag med ambitioner i vad som borde vara en framtidsbransch både i Sverige och globalt.

Chansen att jag har kvar aktierna om tio år är dock närmast noll. Om jag har kvar dem om ens tio månader ska jag skriva ett inlägg här i pur förvåning.
Citera
2025-03-28, 22:11
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför frågade du redan igår om tilldelning, besked ges ju aldrig före noteringsdagen?

För övrigt fick alla 85 aktier per depå.

Jag visste att tråden skulle publiceras först efter att noteringen var genomförd.
Citera
2025-03-29, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Jag visste att tråden skulle publiceras först efter att noteringen var genomförd.
Men din egen åsikt och analys om bolaget lyser med sin frånvaro.
Citera
2025-04-19, 14:27
Medlem
fejsetnr1s avatar
Köpte på mig mer i torsdags...hade 85 innan...nu över 1000.... Mer kommer.... Tror detta företaget kan gå helt ok... rapporten kommer vara intressant att se....
Citera
2025-04-25, 15:36
Medlem
fejsetnr1s avatar
Gött med fredag och öl...lite mer aktier har ju aldrig skadat någon heller så nu har jag precis det....mer öl och aktier oslagbar kombination.....
Citera
2025-05-14, 15:20
Medlem
fejsetnr1s avatar
Bra rapport... bra företag...bara fortsätta köpa....
Citera
2026-02-12, 00:28
Medlem
Asker stängde på ~65 kr och under IPO-kursen på 70 kr, efter två dagars nedgång på rapporten. Jag tycker fortfarande det ser väldigt högt värderat ut, men analytikerna (DNB, Nordea, SB1) har fortsatt riktkurser på ~100 kr så de räknar väl på något annat sätt...

För övrigt rätt många av bolagen som kom till börsen förra året som floppat, även av de större bolagen som sattes på huvudlistan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in