2025-03-27, 18:41
  #1
Medlem
BigDingDongs avatar
Om man tittar på företaget Fingulds hemsida https://finguld.se/ så presenteras där hur mycket mer de betalar för 20g 18K guld jämfört med företaget Guldbrev.

Idag 20250327 betalar Finguld 624 kr/g och Guldbrev 246 kr/g alltså en skillnad på 378 kr/g.

Vid en första anblick kan det tyckas att Guldbrevs priser är höga men de guldpriser som lockas med gäller ju bara om man säljer 200g eller mer. Värt att notera är att en försändelse till Guldbrev bara är försäkrad upp till 10 000kr, Vem vågar skicka 200g guld till Guldbrev på de villkoren?
Citera
2025-03-27, 18:53
  #2
Avslutad
Mycket bluffande med dessa guldköparföretag.
Vem som helst skulle ju köpa för typ börsens dagspris ifall man lade ut annons på Blocket.
18 karat säljs för drygt 700.- grammet och uppåt. Då kan det ju vara skrotsmycken alltså.
Citera
2025-03-27, 19:00
  #3
Medlem
Bone Collectors avatar
Målgruppen är nog gamla tanter som bor på landsbygden, som samlat på sig/ärvt av gamla guldsmycken under ett helt liv.
Förmodligen väldigt lätt att förmå dessa gamlingar att sälja guldet för en spottstyver.

Gamlingarna är ändå nöjda och tycker att de har fått "otroligt mycket" pengar för "ingenting", fast de i själva verket blivit skinnade.

Bor man t.ex i Stockholm så är det bara att ta en tur till Kaplans ädelmetaller eller någon annan uppköpare, där man alltid får bästa dagspris oavsett mängd, eller andra förbehåll.
Citera
2025-03-27, 19:00
  #4
Avslutad
Tjuvar
Citera
2025-03-27, 19:10
  #5
Avslutad
Det enkla svaret är väl att Guldbrev aggressivt marknadsför sig i jämförelse med andra aktörer.

Minns att de för flera år sedan hade en slinga i radion där någon karl sjöng "Guldbrev, guldbrev".
Citera
2025-03-27, 19:50
  #6
Medlem
Molekyl3ns avatar
Håller inte Johan Enander i detta?
Citera
2025-03-27, 20:19
  #7
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Det enkla svaret är väl att Guldbrev aggressivt marknadsför sig i jämförelse med andra aktörer.

Minns att de för flera år sedan hade en slinga i radion där någon karl sjöng "Guldbrev, guldbrev".
Vi betalar bättre än aldrig förr, nananana GULDBREV.SE Den jävla slingan vill jag bara glömma...
Citera
2025-03-27, 21:46
  #8
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Håller inte Johan Enander i detta?

Är det han biffen i Uppsala maffian?
Citera
2025-03-27, 22:09
  #9
Medlem
Diamantbrev har snyggare hemsida. Dom skulle jag sålt till! ... om jag var en idiot.

Tyvärr är folk så jävla lättlurade.

Det finns väl en guldsmed i varenda medelstor stad som man kan gå till och göra affären på plats?

Som svar på frågan är väl pensionärer, och kanske stöldgods?
Citera
2025-03-27, 22:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Vid en första anblick kan det tyckas att Guldbrevs priser är höga men de guldpriser som lockas med gäller ju bara om man säljer 200g eller mer. Värt att notera är att en försändelse till Guldbrev bara är försäkrad upp till 10 000kr, Vem vågar skicka 200g guld till Guldbrev på de villkoren?
Folk ärver dagligen diverse smycken från dödsbon som dom inte vill ha, inte har någon koll på värde och vill inte lägga någon tid på det.

Man slänger detta i ett brev och drar iväg det, sen kommer det pengar på kontot. Dom flesta är fullt medvetna om att det inte är det optimala för att maximera vinsten.

Det är inte guldhandlare som använder guldbrev om du trodde det, det är inte målgruppen.
Citera
2025-03-28, 01:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Om man tittar på företaget Fingulds hemsida https://finguld.se/ så presenteras där hur mycket mer de betalar för 20g 18K guld jämfört med företaget Guldbrev.

Idag 20250327 betalar Finguld 624 kr/g och Guldbrev 246 kr/g alltså en skillnad på 378 kr/g.

Vid en första anblick kan det tyckas att Guldbrevs priser är höga men de guldpriser som lockas med gäller ju bara om man säljer 200g eller mer. Värt att notera är att en försändelse till Guldbrev bara är försäkrad upp till 10 000kr, Vem vågar skicka 200g guld till Guldbrev på de villkoren?
Går jag in på guldbrev så står det:

Sälj guld till vårt högsta guldpris
Uppdaterat 2025-03-27
701:-
(per gram för 18 karat)
Citera
2025-03-28, 01:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Vi betalar bättre än aldrig förr, nananana GULDBREV.SE Den jävla slingan vill jag bara glömma...

Hahaha tänkte exakt samma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in