2025-03-24, 11:09
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Eh, jo. Lägg inte din efterblivenhet på mig.

Appropå efterblivenhet, varför växlade du inte dina ETH till BTC och SOL i December 2021 av fundamentala skäl? Eller valde du att behålla dina ETH för att du är "In it for the tech" kanske?
Citera
2025-03-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Appropå efterblivenhet, varför växlade du inte dina ETH till BTC och SOL i December 2021 av fundamentala skäl? Eller valde du att behålla dina ETH för att du är "In it for the tech" kanske?
Solana har ingen fundamental relevans alls. Det kommer pivotera eller gå till 0 (alternativt båda: pivotera verkar redan vara på gång, åtminstone). Eftersom du verkar ha mycket fritid kan du leta fram fler saker på markaden som pumpas oberoende av fundamenta. Fartcoin kan nog passa dig?

Jag valde att behålla både mina ETH och mina BTC, ja, som sagt. Hjärndöd var förnamnet.
Citera
2025-03-24, 11:24
Medlem
Citat:
Jo, det var rejäl premine för Bitcoin. Det är därför det bland annat finns en gigarik "Satoshi". Poängen är att alla projekt gör dessa saker på olika sätt så att hålla på att säga att något är premine och något annat inte är premine är bara att spela alla VCs rakt i händerna (varje år någon ny vinkel och därför inte "premine" osv). Coins skapades utan att någon annan hade möjlighet att vara med.

Satoshi var tämligen noga med att säkerställa att det första blocket sammanföll med offentliggörandet. Man kan möjligen argumentera att de första dagarna från 3 januari fram till

https://www.mail-archive.com/cryptography@metzdowd.com/msg10142.html

i praktiken var en premine, även om den nog förklaras av behovet av testkörning.

Även de första altcoin som kom var noga med att inte ha någon premine. Det första projekt som ignorerade detta allmänt vedertagna anständighetskrav var mig veterligen XRP. I dag förefaller alla nya projekt strunta i detta och helt sonika skapa mynt ur tomma intet och sälja på marknaden, vilket kan ses som en hundraprocentig premine.

Citat:
MtGox var en exchange för magic the gathering-kort. Så sure, om man var kortnörd kanske man hörde talas om det därifrån.

Ja, eller om man var en kryptografinörd hade man hört talas om det redan januari 2009 (förberedd av att ha läst bitcoins whitepaper i oktober 2008).

Citat:
Men som sagt finns ju inget rakt svar. Jag själv skulle nog hålla med om att Bitcoin inte längre preminades 2010, men jag har svårt att jämföra det med permissionless IPO-auktion (aka ICO).

Jag anser premine vs icke premine vara en tydlig distinktion. Däremot kan man kanske argumentera att det inte behöver vara fel med en premine som t.ex. förvaltas av en stiftelse.

Citat:
Insiders är en helt annan grej. Detta har alltid funnits i alla marknader. När saker når IPO har folk redan gjort helt enorm avkastning.

Blanda annat gated via securities. Att vara accredited investor kräver tex över miljonen dollar i likvida medel. Fattiga får alltså inte köpa saker innan de är dyra.

Finns en anledning att de flesta VCs är dumma i huvudet (kräver helt andra karaktärsdrag för framgång än att vara smart).

Inget sådant förekom dock med bitcoin, vilket är ett av argumenten för bitcoin som råvarupengar i vardande.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-03-24 kl. 11:41.
Citera
2025-03-24, 11:25
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Solana har ingen fundamental relevans alls. Det kommer pivotera eller gå till 0 (alternativt båda: pivotera verkar redan vara på gång, åtminstone). Eftersom du verkar ha mycket fritid kan du leta fram fler saker på markaden som pumpas oberoende av fundamenta. Fartcoin kan nog passa dig?

Jag valde att behålla både mina ETH och mina BTC, ja, som sagt. Hjärndöd var förnamnet.

Varför växlade du inte dina ETH till BTC? För att du ville värna om principen att det är bäst att inte lägga alla ägg i samma korg? Eller för att din fundamentala approach ger dig 0 edge i den här marknaden när det kommer till prisutvecklingen?
Citera
2025-03-24, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Varför växlade du inte dina ETH till BTC?
Det är vid det här laget inte förvånande att du fortfarande inte fattar någonting. Bitcoin och Ethereum är bra grejer. Det är troligt att marknaden håller med mig om jag har rätt, och eftersom jag har rätt är det alltså troligt att det gör mig rikare att hålla dessa tillgångar (ETH och BTC är väldigt bra proxies för plattformarna).

Som sagt förtjänar jag mina pengar. Om graftunkare som du också gör pengar på detta någon dag så gör det mig inget, men det gör mig inget om du tradear bort allt heller. Du tillför inget värde till någon annan. Ingen bryr sig.
Citera
2025-03-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Man kan möjligen argumentera

...

i praktiken var en premine
There you have it, premine.

Att värdera bra/dåligt är något annat. Även hos folk som inte är efterblivna är det nog rätt starkt konsensus kring att Bitcoin haft i princip optimala förutsättningar för distribution. Personligen håller jag med men tycker att det beror lite på om Satoshis plånbok någonsin rör sig eller inte. Vilket är en tråkig förutsättning, så jag hoppas detta på ett eller annat sätt klaras upp i framtiden.

Citat:
Jag anser premine vs icke premine vara en tydlig distinktion. Däremot kan man kanske argumentera att det inte behöver vara fel med en premine som t.ex. förvaltas av en stiftelse.
Ethereum har ju en premine som såldes permissionless (via BTC, det vill säga så permssionless det blir). Det vill säga Ethereums "premine" var i själva verket fri distribution.

Men även till viss andel en stiftelse, vars funktion i princip var att driva Ethereum till vad det är idag och långsamt fasa ut sig själv. Ingen slump att "alla" hatar den passiva stiftelsen idag alltså, folk vill ha action (så deras bag pumpas kortsiktigt) och det är ju meningen att den här stifelsen ska utföra sin uppgift och successivt försvinna, så istället har den dumpat ETH på marknaden och gjort sig själv mer och mer meningslös. Vitalik själv har försökt bli irrelevant i 7-8 år, men han är helt enkelt för bra så folk följer honom ändå.

Ethereum behövde bli något vars komponenter inte existerade. Så mycket av Ethereum är "bootstrap". Det bästa exemplet tycker jag är ICOn. För Ethereum var ju plattformen som skapade konceptet, vilket innebar att verktyget inte fanns. Så Ethereums egna ICO var siffror i en databas. Men det förklarar egentligen allt annat också. Stiftelsen var inte en DAO, för konceptet existerade inte, osv.

Det är väldigt annorlunda upplägg gentemot Bitcoin, så några objektiva jämförelser är svåra.
Citera
2025-03-24, 17:55
Medlem
Citat:
Satoshi var tämligen noga med att säkerställa att det första blocket sammanföll med offentliggörandet. Man kan möjligen argumentera att de första dagarna från 3 januari fram till

https://www.mail-archive.com/cryptography@metzdowd.com/msg10142.html

i praktiken var en premine, även om den nog förklaras av behovet av testkörning.

Citat:
There you have it, premine.

Jag blev tvungen att kolla upp detta på blockkedjan och får korrigera mig själv. Det första blocket bröts den 9 januari 2009, dvs samma dag som mjukvaran offentliggjordes. Det förvirrande är att den klassiska tidningsrubriken från The Times är från den 3 januari (The Times 03/Jan/2009 Chancellor on brink of second bailout for bank). Men ingen premine gjordes alltså för bitcoin, utan den hade en helt ren start.

https://mempool.space/sv/block/00000000839a8e6886ab5951d76f411475428afc90947ee320 161bbf18eb6048

Detta blev sedan normerande minst fram till XRP (vilken dock avfärdades som en "banker's coin" av de flesta). Kanske var det först i och med Ethereum som normen började luckras upp på allvar, även om Ethereums lansering var hederligheten själv om man jämför med dagens nya projekt.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-03-24 kl. 18:36.
Citera
2025-03-24, 20:29
Medlem
Citat:
Detta blev sedan normerande minst fram till XRP (vilken dock avfärdades som en "banker's coin" av de flesta). Kanske var det först i och med Ethereum som normen började luckras upp på allvar, även om Ethereums lansering var hederligheten själv om man jämför med dagens nya projekt.
Man kan se det som att Ethereums decentraliserade projekt redan är upptaget. Det vill säga ingen har gjort något riktigt försök att konkurrera, för det går inte. På samma sätt som Bitcoins resa redan är upptagen. På den gamla goda tiden hette det inte "ethereum killers", det hette "bitcoin 2.0". Gemensamt för dessa projekt är just att ingen egentligen försöker vara en riktig Ethereum killer, och ingen försökte vara ett Bitcoin 2.0.

Tycker den som beskrivit detta bäst var miffot Su Zhu under bubblan 21/22. Han beskrev sin "thesis" rent transparent som att "everyone wants to be early". Det vill säga han trodde på nya projekt så att folk fick vara tidiga igen. Problemet är ju att projekten då per konstruktion är som bäst helt meningslösa fundamentalt, och kommer med flit göra suboptimala grejer för att det optimala spåret redan är upptaget (just nu måste tex Solana låtsas att plattformen inte krossas av L2-upplägget, för lösningen är "upptagen").
Citera
2025-03-25, 13:31
Medlem
Leastons avatar
Ethereum är inte längre ens på topp 20 över vilka kedjor som drar in mest intäkter.
https://www.youtube.com/live/dL-lfRNWK4E?si=ppeSrMfjx95KIBYq&t=2116
Citera
2025-03-25, 14:33
Medlem
hazenectars avatar
Om Sebastianlarsson2 och hans stjärtvänner kan pressa upp priset på "Ether the asset" över ca 2300usd innan nästa tisdag så kanske det faktiskt finns en tillstymmelse till chans att deras ultraljudspengar kan fortsätta upp sen.
Citera
2025-03-26, 20:04
Medlem
hazenectars avatar
Ether the asset tillbaka under $2000
Citera
2025-03-27, 16:28
Medlem
Monerokungens avatar
Köpte 26 ETH på 2668Dollar. Anledningen till att jag skriver hur många ETH det handlar om är för att det är ändå ganska mycket pengar det handlar om. Hade det varit 0.5 ETH hade det varit lite skitsamma.

Funderar på att sälja skiten, då det känns som ett sjunkande skepp. Men vad FASEN ska man annars lägga dom på som har större potential? Dom är ändå back 22.5%

Och vetefan om det kommer stiga jämfört med många andra?!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in