Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Man kan möjligen argumentera
...
i praktiken var en premine
There you have it, premine.
Att värdera bra/dåligt är något annat. Även hos folk som inte är efterblivna är det nog rätt starkt konsensus kring att Bitcoin haft i princip optimala förutsättningar för distribution. Personligen håller jag med men tycker att det beror lite på om Satoshis plånbok någonsin rör sig eller inte. Vilket är en tråkig förutsättning, så jag hoppas detta på ett eller annat sätt klaras upp i framtiden.
Citat:
Jag anser premine vs icke premine vara en tydlig distinktion. Däremot kan man kanske argumentera att det inte behöver vara fel med en premine som t.ex. förvaltas av en stiftelse.
Ethereum har ju en premine som såldes permissionless (via BTC, det vill säga så permssionless det blir). Det vill säga Ethereums "premine" var i själva verket fri distribution.
Men även till viss andel en stiftelse, vars funktion i princip var att driva Ethereum till vad det är idag och långsamt fasa ut sig själv. Ingen slump att "alla" hatar den passiva stiftelsen idag alltså, folk vill ha action (så deras bag pumpas kortsiktigt) och det är ju meningen att den här stifelsen ska utföra sin uppgift och successivt försvinna, så istället har den dumpat ETH på marknaden och gjort sig själv mer och mer meningslös. Vitalik själv har försökt bli irrelevant i 7-8 år, men han är helt enkelt för bra så folk följer honom ändå.
Ethereum behövde bli något vars komponenter inte existerade. Så mycket av Ethereum är "bootstrap". Det bästa exemplet tycker jag är ICOn. För Ethereum var ju plattformen som skapade konceptet, vilket innebar att verktyget inte fanns. Så Ethereums egna ICO var siffror i en databas. Men det förklarar egentligen allt annat också. Stiftelsen var inte en DAO, för konceptet existerade inte, osv.
Det är väldigt annorlunda upplägg gentemot Bitcoin, så några objektiva jämförelser är svåra.