2025-03-27, 07:10
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Vilken jävla muppfråga. Självklart behöver hundar ut och gå riktiga promenader flera gånger om dagen - oavsett vad! Du ska uppenbarligen inte ha ansvar för något levande ting.

Kan du ens ta ansvar för ditt egna liv?
2025-03-27, 07:18
Medlem
sound69s avatar
Lite nyfiken på hur många steg ni hundägare kommer upp i per dag. Någon som har mätt?

Skulle också vilja ha hund, men jobbar man inte hemifrån eller är pensionär så är det nog bara att glömma 🐕 🐶 🥰
2025-03-27, 07:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag tycker du ska satsa på en lite lugnare hundras såsom border collie, alltså en hund som är mindre aktiv och gärna mest ligger hemma och sover!
Nu är du elak! Vem vet, någon kanske tar dig på allvar.

Den som skaffar hund skall dessutom tänka på att det inte bara är hälsan idag som räknas utan hur man mår om tio år. Om man nu inte tänker sig hunden som slit-och-släng som dumpas på blocket när man tröttnar.
2025-03-27, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag skulle vilja skaffa en cockerspaniel,king charles spaniel eller en bichon frise..men jag har svårt att gå så jag undrar om jag måste ta promenad med dom varje dag ?även i snöstorm?
Om du ens frågar ska du inte ha någon hund. Köp en hamster istället.
2025-03-27, 07:35
Medlem
Biggedys avatar
Skaffa ingen hund om du behöver fråga det.
2025-03-27, 07:42
Medlem
Kottkompotts avatar
Få accessoarer är så handikappande i livet som att skaffa hund.

Visst, å ena sidan kan det vara en väldigt bra social tillgång för de som mår bra av hunden som sällskap och motionen det medför.
Men har du inte ett socialt nät eller välbetalt jobb som tillåter att du har frekvent hundvakt och kan ha ett normalt liv med jobb och någon enstaka resa iväg ibland, så blir du i princip låst vid hemmet. Det blir lätt väldigt dyrt om du inte har bra vänner som är så pass hundsugna själva att de gärna är gratis hundvakt stup i kvarten.
Allt annat är grymhet.

Och som andra nämnt, det suger arsle att gå behöva gå ut med vovven när man är magsjuk och det regnar underkylt och sidledes., vilket man måste.
2025-03-27, 07:59
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja skaffa en cockerspaniel,king charles spaniel eller en bichon frise..men jag har svårt att gå så jag undrar om jag måste ta promenad med dom varje dag ?även i snöstorm?

ja de uträttar sina ärenden ute samt nosar runt på stolpar mm för se om granntiken varit där osv. Hundar är din bästa vän men de kräver i gengäld att du går med dom ute. Har du svårt att gå så är nog inte hund rätt djur för dig
2025-03-27, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Få accessoarer är så handikappande i livet som att skaffa hund.

Visst, å ena sidan kan det vara en väldigt bra social tillgång för de som mår bra av hunden som sällskap och motionen det medför.
Men har du inte ett socialt nät eller välbetalt jobb som tillåter att du har frekvent hundvakt och kan ha ett normalt liv med jobb och någon enstaka resa iväg ibland, så blir du i princip låst vid hemmet. Det blir lätt väldigt dyrt om du inte har bra vänner som är så pass hundsugna själva att de gärna är gratis hundvakt stup i kvarten.
Allt annat är grymhet.

Och som andra nämnt, det suger arsle att gå behöva gå ut med vovven när man är magsjuk och det regnar underkylt och sidledes., vilket man måste.

jag kan bara instämma, jag älskar hundar och har haft rottwailers mm, jag rör mycket på mig och har haft med hund men ändå, fan vad det vart jobbigt med att de grisar ned bostaden också. Har du varit ute med dom i regn måste du torka dom, torka tassar men de är ändå en blöt hund som springer runt o kladdar ned allting. Det luktar hund i din bostad hur jävla noga du städar

sedan är det krångligt när du är iväg, måste be vänner att passa den osv. skall du åka skidresor o ha med hunden måste du hitta boende som accepterar hund vilket väldigt få gör.

nackdelarna är mycket stor med hund, men fördelen är att du har en jäkligt glad och rolig vovve som springer runt hemma. Vad är bäst får man känna efter själv
2025-03-27, 08:10
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu är du elak! Vem vet, någon kanske tar dig på allvar.

Den som skaffar hund skall dessutom tänka på att det inte bara är hälsan idag som räknas utan hur man mår om tio år. Om man nu inte tänker sig hunden som slit-och-släng som dumpas på blocket när man tröttnar.

Tyvärr är ju detta fallet för många. Man köper en hund för att dom är söta. Eller för att dom ska bo i handväskan. Man varken uppfostrar vovven eller tänker på vovvens bästa. Hunden lider och vi som ska bo runt ikring packet lider. Skällanden dag och natt, hundskit överallt osv. Gillar hundar starkt. Men hundägare (75% av dem) ska fan inte ha hund..
2025-03-27, 08:10
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Många har ju innekatter som utför sina behov i låda. Varför kan man inte ha innehundar som gör detsamma?

För att katter är mycket bättre husdjur och det självklara valet.

Hundar har man för att utföra arbete (vallhund, vakthund, spårhund), ej värt besväret annars. Hund som husdjur/sällskapsdjur är ett konstigt koncept.
2025-03-27, 08:13
Jag är fet som fan och alkad på 120kg men har två hundar jag går på promenad med 3x 30 minuter dagligen.

Kan jag så kan du. De kommer fram till mig och börjar riva mig på benet med sina tassar för att säga till mig om de vill gå ut.
2025-03-27, 08:14
Medlem
Citat:

Du måste faktiska kolla vad kostar att undersöka hund varje år. Vaccination och undersökning kostar.
Hundförsäkring kostar varje mån.
Om du köper billigt hundförsäkring då gäller det inte en stor operation...

Och vad kostsr hundmat..

Har du råd ? Arbetslös ? Socialbidrag ?
Det har du inte råd!

Arbete? 8 timnar ? Hund behöver rasta efter 4-6 timmar.. Typ lunchtid. Du hinner inte äta själv på lunch.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in