2025-03-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jo, men man betraktas ändå som mupp.
LSS-boende är en rättighet för funktionshindrade, inte ett val för alla. https://hejaolika.se/artikel/vad-ar-lss-boende/
Och husdjur är inte alltid tillåtet.
Körkort varierar beroende på vilken funktionsnedsättning du har.

Varför är det så viktigt för dig att leva ett specialliv andra ordnar åt dig, och ändå låtsas att du är normal?
Om du vore normal kunde du ju leva ett normalt liv och inte bekymra dig.
Vem vill du lura, dig själv eller världen?
Varför inte bara accelerera den du är, och leva med det?
Även om folk tycker du är en mupp.
Jag vill få samhället att börja acceptera oss som bor på lss boenden.jag vill inte folk ska tro att man är värdelös bara för att man bor på ett boende.
Citera
2025-03-26, 18:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag vill få samhället att börja acceptera oss som bor på lss boenden.jag vill inte folk ska tro att man är värdelös bara för att man bor på ett boende.
Du är inte värdelös, men du klarar inte ett vanligt boende. Fakta.

Förstå att du har behov som gör att du behöver stöd, de flesta har det inte. Du behöver andra för att klara ditt dagliga liv, medan de allra flesta klarar sitt dagliga liv själva.
Vad vill du att vi som betalar och hjälper dig ska acceptera?

Berätta vilket värde du skapar för oss andra i samhället under en vanlig dag? Du vet, medan vi arbetar och betalar skatt så att det ens finns LSS-boenden. Och folk som bemannar dem.

Vill du att alla som gör ditt liv möjligt ska vara tacksamma för möjligheten?
Eller borde du vara tacksam att andra bryr dig om dig?
Citera
2025-03-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du är inte värdelös, men du klarar inte ett vanligt boende. Fakta.

Förstå att du har behov som gör att du behöver stöd, de flesta har det inte. Du behöver andra för att klara ditt dagliga liv, medan de allra flesta klarar sitt dagliga liv själva.
Vad vill du att vi som betalar och hjälper dig ska acceptera?

Berätta vilket värde du skapar för oss andra i samhället under en vanlig dag? Du vet, medan vi arbetar och betalar skatt så att det ens finns LSS-boenden. Och folk som bemannar dem.

Vill du att alla som gör ditt liv möjligt ska vara tacksamma för möjligheten?
Eller borde du vara tacksam att andra bryr dig om dig?
Du har en poäng i ditt resonemang att jag borde vara tacksam.mina värden är bland annat att jag är verbalt begåvad med bra detaljminne,men jag har ändå problem med abstrakt tänkande.jag har ett konkret tänkande.
Citera
2025-03-26, 18:35
Medlem
Psykiatrireformers avatar
Bäst att vara normal så långt som det bara går om man blir trakasserad som psykiskt sjuk av staten. De kanske rentav jobbar med kriminella metoder för att få in patienter på LSS-boenden!
Citera
2025-03-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykiatrireformer
Bäst att vara normal så långt som det bara går om man blir trakasserad som psykiskt sjuk av staten. De kanske rentav jobbar med kriminella metoder för att få in patienter på LSS-boenden!
Tur för min boende personal att det finns folk som behöver bo på lss boenden annars skulle ju dom bli arbetslösa. Jag kan för övrigt berätta för dig att det är vanligt på lss boenden att personalen utsätter brukarna för olagliga bestraffningar av olika slag.ibland genom våld och hot.
Citera
2025-03-26, 18:43
Medlem
Psykiatrireformers avatar
Citat:
Tur för min boende personal att det finns folk som behöver bo på lss boenden annars skulle ju dom bli arbetslösa. Jag kan för övrigt berätta för dig att det är vanligt på lss boenden att personalen utsätter brukarna för olagliga bestraffningar av olika slag.ibland genom våld och hot.
Om du ser en diagnosticerad som bor i en BRF och blir grovt misshandlad och dödshotad så kanske det är staten i farten.
Citera
2025-03-26, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykiatrireformer
Om du ser en diagnosticerad som bor i en BRF och blir grovt misshandlad och dödshotad så kanske det är staten i farten.
Nu gormar du men däremot är jag rädd att högerextremister ska få makten i Sverige eller ännu värre nazister.då hamnar jag och många andra i gaskammaren.
Citera
2025-03-26, 19:19
Medlem
Ett stöd- eller serviceboende är ju ett LSS-boende, men det är klart att det ofta är skillnad i stödbehovet hos någon som bor på gruppboende och någon som bor på serviceboende (även om det faktiskt inte alltid är så). De personer som sätter en stämpel kommer göra det, oavsett vilken boendeform med stöd du bor på.
Citera
2025-03-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Ett stöd- eller serviceboende är ju ett LSS-boende, men det är klart att det ofta är skillnad i stödbehovet hos någon som bor på gruppboende och någon som bor på serviceboende (även om det faktiskt inte alltid är så). De personer som sätter en stämpel kommer göra det, oavsett vilken boendeform med stöd du bor på.
Jag har läst att serviceboende ska ge stöd utan att synas och märkas.gruppboenden är ju inte lika diskreta utan det syns tydligare att det är lss boende.men det jag grubblat mkt på är om man slipper bli stämplad om man bor på serviceboende 🤔
Citera
2025-03-26, 19:25
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Det är en fördom att man måste va förståndshandikappad för att bo på ett lss boende.

Varför bor du på ett sådant boende är väl den mest väsentliga frågan?
Citera
2025-03-26, 19:26
Medlem
Citat:
Jag har läst att serviceboende ska ge stöd utan att synas och märkas.gruppboenden är ju inte lika diskreta utan det syns tydligare att det är lss boende.men det jag grubblat mkt på är om man slipper bli stämplad om man bor på serviceboende 🤔

Det beror ju lite på. I min kommun kommer alla serviceboenden upp med adress och allt bara man googlar på LSS-boenden. Dessutom är det många gånger ganska synligt vad de är på grund av hur de är byggda, eller att det sitter skyltar i trappuppgången t.ex. Men jag har också jobbat på serviceboende där man inte har någon aning om man inte redan vet att det är ett boende.

Men som sagt - de som stämplar, kommer stämpla. Det spelar ingen roll om boendet är "osynligt" eller ej. Det är ju egentligen detsamma med alla instanser i välfärdssamhället - du blir stämplad av en del om du har boendestöd, går på socialbidrag eller arbetstränar också.
Citera
2025-03-26, 19:26
Medlem
PersonalSeasonings avatar
Ja, det är samma stämpel. Att överhuvudtaget ha LSS är iofs redan muppstämplat då de högfungerande autisterna ofta exkluderas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in