2025-03-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har ingen erfarenhet av dem men ett vackert skrov, som det brukar vara när Olle Enderlein ritat. Även Monsun 31 är hans konstruktion, m.fl. Orustbyggen. Men när jag ser på deplacement och fenkölen så tror jag att Nord-80 är en båt för skärgård och hemmavatten? Gärna segla över till Danmark eller Åland men jag tror inte Atlanten?
Atlanten öst till väst i rätt säsong är ganska smidig, man seglar slör från styrbord i princip hela tiden.

Bäst komfort borde man få med en lång och djup köl.

Nord 80 borde fungera som en halvtonnare, typ Ballad, Möre 30, Scambi.

Kanske inte så bekväm men med tanke på storleken troligen hyfsat säker.
Citera
2025-03-04, 17:32
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag är ju inte en seglare, men en lång och djup köl anser jag vara bra på en motorsnipa. Min var fylld med betong i kölen. Vatten i kölsvinet dock, och sjövattentoaletten skall man inte tala om. Jag fick tvätta delarna från skit och byta ut vissa.

Propellertätningen var värdelös, droppade olja i kölsvinet och motorn skakade båten så att man blev lomhörd, i synnerhet i akterruffen.

Efter vissa modifieringar med bl.a. "Aqua-Drive" och axeltätning från Volvo-Penta, så upphörde alla problem.

Man skiter ej i en sjövattentoalett i en så vacker sjö som Vättern eller Sommen.
Citera
2025-03-05, 19:04
Medlem
Nu pratar vi ocean, inte Mälaren, visst skiter man i en sjövattentoa, det gör jag dagligen.

Men jämför inte motorsnipor med segelbåtar, ingen motorsnipa har en riktig köl som en segelbåt har. En snipa rullar i sjön, det skulle vara som att åka tvättmaskin i några veckor att ta en sådan över Atlanten.

Stabiliteten är oändligt mycket bättre i en segelbåt vid lite dyning jämfört med vilken snäcka som helst.
Citera
2025-03-05, 19:29
Medlem
Dana 24
Moore 24
Island Packet 26

North Atlantic 29 - ingen aning men namnet antyder att den är lämpad
Citera
2025-03-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svansjagarn
Dana 24
Moore 24
Island Packet 26

North Atlantic 29 - ingen aning men namnet antyder att den är lämpad

Dana 24 ser ut att vara en liten och ändå stor och stabil båt.

Vad gäller Atlantic 29 så är den absolut stor och stabil men den har ju dessvärre mesansegel..? korrekta mig gärna om jag benämner det fel då bommen sitter på sidan av masten och sticker fram en ca 10-20% framför masten. riggen överlag ser klen och underiggad ut och jag vill gärna kunna ha lite fart också.

Men annars säkert en suverän äventyrs båt som är rymlig.
Citera
2025-03-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegan-Freely1
Dana 24 ser ut att vara en liten och ändå stor och stabil båt.

Vad gäller Atlantic 29 så är den absolut stor och stabil men den har ju dessvärre mesansegel..? korrekta mig gärna om jag benämner det fel då bommen sitter på sidan av masten och sticker fram en ca 10-20% framför masten. riggen överlag ser klen och underiggad ut och jag vill gärna kunna ha lite fart också.

Men annars säkert en suverän äventyrs båt som är rymlig.

Bermudasegel? Roligt, mesan är ju för tvåmastare. Men jo den är stor och stabil, byggd som en tank och underriggad. Seg-lagd.

Ska det gå fort i höststormarna, skulle jag nog rekommendera att du söker experthjälp.
Senast redigerad av Svansjagarn 2025-03-12 kl. 11:34.
Citera
2025-03-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svansjagarn
Bermudasegel? Roligt, mesan är ju för tvåmastare. Men jo den är stor och stabil, byggd som en tank och underriggad. Seg-lagd.

Ska det gå fort i höststormarna, skulle jag nog rekommendera att du söker experthjälp.

Där ser man! Klen som i att den går gnerellt onödigt sakta. det är i varje fall inte en typ av rigg konstruktion jag är ute efter men tack för förslaget.

Jag är inte ute efter att kappsegla eller åka onödigt snabbt men jag vill ha en segelbåt med en vanlig rigg som inte är underiggad.

Sen tänker jag nog att jag kommer korsa när dom värsta höst stormarna har härjat färdigt,
sen är inget förgivet naturligtvis.
Citera
2025-03-21, 17:41
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
vilken segelbåt under 30fot skulle du välja för att korsa atlanten?
Enbart svar ifrån seglar intresserade med erfarenhet.

Som många har varit inne på: Svaret på frågan är en Vega!

https://www.youtube.com/watch?v=FupFV2KrdmE&t=61s

Citat:
Jarle Andhoy Sails To Antarctica

En Vega kostar numera mindre än 5 USB-uttag för en Hallberg Rassy 44...

Emellertid är det två stora problem med en Vega, jämfört med en Hallberg Rassy 44:

1. Få toapapperet att räcka...

https://www.youtube.com/watch?v=MqFy_KCb5lw

Citat:
Juan Manuel returnerer til Berserk-gjengen

Men det finns en lösning. Återkommer...

2. Få plats med all spriten som behövs...

https://www.youtube.com/watch?v=lwOaie9qjjc

Citat:
Mannskapet har landlov- går på bar i Antarktis.
Senast redigerad av Ukko-Kokko 2025-03-21 kl. 17:49.
Citera
2025-03-23, 21:48
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Svaret på frågan är en Vega!

Eller en Hallberg Rassy 29!

Somliga påstår att Hallberg Rassy byggde betydligt bättre båtar än Albin:

https://www.youtube.com/watch?v=ZXhljH13Q4E

Citat:
I'd Rather Have This Sailboat Than a Supercar | Hallberg Rassy 29 for Sale

Och de har kanske en poäng. Men det är inte vidare skoj att reparera ett 40 år gammalt teakdäck...

Sedan skall man kanske fundera på hur man hanterar att en i besättningen blir ordentligt sjösjuk ombord på en Hallberg Rassy 29:a någonstans norr om Azorerna... I styv kuling... Efter 78 dagar till havs...

Dessutom kostar en Hallberg Rassy 29:a 33 gånger mer än en Vega...

Som referens kostar en Hallberg Rassy 44:a 33 gånger mer än en Hallberg Rassy 29:a...

Och en Hallberg Rassy 69:a 9 gånger mer än en Hallberg Rassy 44:a

Vilket gör att en 69:a kostar 9999 gånger mer än en Vega...
Citera
2025-03-25, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Eller en Hallberg Rassy 29!

Somliga påstår att Hallberg Rassy byggde betydligt bättre båtar än Albin:

https://www.youtube.com/watch?v=ZXhljH13Q4E

Och de har kanske en poäng. Men det är inte vidare skoj att reparera ett 40 år gammalt teakdäck...

Sedan skall man kanske fundera på hur man hanterar att en i besättningen blir ordentligt sjösjuk ombord på en Hallberg Rassy 29:a någonstans norr om Azorerna... I styv kuling... Efter 78 dagar till havs...

Dessutom kostar en Hallberg Rassy 29:a 33 gånger mer än en Vega...

Som referens kostar en Hallberg Rassy 44:a 33 gånger mer än en Hallberg Rassy 29:a...

Och en Hallberg Rassy 69:a 9 gånger mer än en Hallberg Rassy 44:a

Vilket gör att en 69:a kostar 9999 gånger mer än en Vega...

Tack för trevliga klipp! Vegan har ju vart runt jorden av fler än ett gäng så det talar ju för sig.

Dessvärre tror jag mig bestämt mig för en HR Monsun bara för att få lite mer utrymme och en högre komfort och standard. tänker mig ett totalt pris runt 300 med inköp och upprustning, ingen med teak.
Citera
2025-03-28, 19:18
Medlem
Citat:
Dessvärre tror jag mig bestämt mig för en HR Monsun bara för att få lite mer utrymme och en högre komfort och standard. tänker mig ett totalt pris runt 300 med inköp och upprustning, ingen med teak.
Dessvärre? Tror inte det Jag var med på en sådan i rejäl blåst. Vita gäss och vågor som slog mot friborden och gav stänk över sittbrunnen. En passerande lotsbåt ändrade kurs för att kolla om vi såg ut att må bra i vädret, vilket vi gjorde eftersom Monsunen gick hur tryggt som helst.
Citera
2025-04-01, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Dessvärre? Tror inte det Jag var med på en sådan i rejäl blåst. Vita gäss och vågor som slog mot friborden och gav stänk över sittbrunnen. En passerande lotsbåt ändrade kurs för att kolla om vi såg ut att må bra i vädret, vilket vi gjorde eftersom Monsunen gick hur tryggt som helst.

Dessvärre till att det blir en betydligt dyrare båt än vegan eller vad jag ifrån början räknat med.

Låter bra det allt jag läst och hört om den båten är positivt om man utgår ifrån att den redan har bort plockat teak.

Ser fram emot att få ta henne på en test tur i lite busväder när köp och rustning blivit av, tvivlar inte en sekund på att hon går som en dröm i svenska vatten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in