Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-11, 13:56
Medlem
Angeliqas avatar
Jag kollade folkbokföringen. Elsa var eritreansk medborgare, ej svensk. Det äldsta barnet föddes i Sverige 2016 och Elsa registrerades i folkbokföringen först 2017. Hon kan ha fått klart från Migrationsverket då. De tre äldre barnen är svenska medborgare från 2023, 2023 och 2024. Det yngsta barnet är eritreansk medborgare. Mannen står registrerad som far till samtliga barn.

Ratsits uppgifter om civilstånd - som jag spekulerade utifrån - är inkorrekta. Paret registrerades som gifta i folkbokföringen 2019.
Citera
2025-03-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
...

agoggoge

Reglerna för medborgarskap har isåfall ändrats. Förr krävdes enbart att barnet föddes I Sverige. Det ledde till att turister som födde barn i Sverige fick svenska medborgare med sig hem. Jag minns särskilt en australiensk familj på jordenrunt-segling som råkade föda sonen på svenskt vatten på 70-talet. Han framträdde som vuxen i media och berättade att han aldrig satt sin egen fot i Sverige men trots det har svensk nationalitet. Det är logiskt och bra om det har ändrats.

Jag minns ukrainska kvinnan som skadades svårt på Drottninggatan (eller syftar du på en annan? Ukrainska kvinnan var yngre och inte en tiggare) och fallet Yara i Karlskrona. Det har dessutom nyligen uppdagats liknande fall som Elsas, bl a efter hissolyckan i Sundbyberg där fem män omkom (se tråden i Olyckor och katastrof-forumet). En av männen hade en "fru" utomlands men eftersom de inte registrerat äktenskap/var lagligt gifta utan enbart religiöst, räknas inte hans "änka" som anhörig och de delade heller inte hushållsgemenskap, så kvinnan i utlandet kunde inte erhålla ersättning/skadestånd från företagets försäkring. Då gapades det i pengainsamlingar av naiva svenskar utan faktakoll.

Detsamma gäller Elsas särbo. Juridiskt har han inte rätt till ett öre. Det har däremot de fyra barnen som delade hushåll med Elsa ( jämför med hemifrånflyttade barn som saknar rätt till skadestånd) och maken har utifrån situationen ekonomiskt incitament ( ca en halv miljon kommer de fyra barnen få ut) att överta barnen vilket inte kan helt bortses från i denna stank. Elsa var inte gift.

Du har missförstått reglerna för svenskt medborgarskap. I USA är den medborgare som är född på USAs territorium.

Svensk medborgare blir den som är född av en svensk kvinna var än på jorden barnet fötts. Sen finns det så klart undantag för alla regler. Så blev de svenska kvinnorna som gifte sig med tyska officerare tyska medborgare. Mycket känd är Karin Göring f. Fock f.d. von Kantzow (1888-1931) som var gift med Herman Göring.

Intressant att ET var ogift och ensamstående mamma till fyra minderåriga barn. Barn som förlorar en förälder i Sverige får under vissa villkor rätt till "barnpension". Den följer barnet och inte vårdnadshavaren.
Citera
2025-03-11, 15:58
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Du har missförstått reglerna för svenskt medborgarskap. I USA är den medborgare som är född på USAs territorium.

Svensk medborgare blir den som är född av en svensk kvinna var än på jorden barnet fötts. Sen finns det så klart undantag för alla regler. Så blev de svenska kvinnorna som gifte sig med tyska officerare tyska medborgare. Mycket känd är Karin Göring f. Fock f.d. von Kantzow (1888-1931) som var gift med Herman Göring.

Intressant att ET var ogift och ensamstående mamma till fyra minderåriga barn. Barn som förlorar en förälder i Sverige får under vissa villkor rätt till "barnpension". Den följer barnet och inte vårdnadshavaren.

USAs lagstiftning berör inte Elsas barns fall eller Sverige historiskt så nej, jag skriver inte om USA.

Alla insamlingar till familjen - det pågår flera parallellt - vinklar fakta och låter medvetet bli att berätta om sista barnet föddes i Eritrea. Måhända att skyddsskälen, och givarentusiasmen, försvinner om vistelser i hemlandet kommer fram.

Dessa två insamlingar har redan inbringat maken en kvarts miljon.

https://omni.se/elsa-teklay-mordades-pa-risbergska-190000-har-samlats-ihop-till-hennes-familj/a/VzXVLd

https://www.gofundme.com/f/donate-in-memory-of-our-beloved-syster-elsa-teklay
Citera
2025-03-11, 16:31
Medlem
Citat:
USAs lagstiftning berör inte Elsas barns fall eller Sverige historiskt så nej, jag skriver inte om USA.

Alla insamlingar till familjen - det pågår flera parallellt - vinklar fakta och låter medvetet bli att berätta om sista barnet föddes i Eritrea. Måhända att skyddsskälen, och givarentusiasmen, försvinner om vistelser i hemlandet kommer fram.

Dessa två insamlingar har redan inbringat maken en kvarts miljon.

https://omni.se/elsa-teklay-mordades-pa-risbergska-190000-har-samlats-ihop-till-hennes-familj/a/VzXVLd

https://www.gofundme.com/f/donate-in-memory-of-our-beloved-syster-elsa-teklay

Jag tog upp Sverige och jämförde med USA för att vi har olika sätt att grunda medborgarskap. Sverige på "blodets princip" och USA på "jordens princip". I bägge fallen finns det möjligheter till naturalisering = nytt medborgarskap. Elsa T. kan mycket väl ha hunnit bli svensk "naturaliserad" medborgare eftersom hon kom till Sverige 2015. De barn hon sen födde blev då automatiskt svenska medborgare. Även det yngsta barnet alltså. Är det alls möjligt att det barnet fått medborgaskap i Eritrea och sen har Elsa inte använt möjligheten att rätta den "detaljen" för det barnet? Eller är det inte möjligt att "rätta" den saken om den är avgjord i Eritrea? Jag kan inte hur man noterar dubbla medborgarskap om Elsa rest till eritrea för att föda barnet där?

Det är så luddigt allt som skrivs om henne, som ändå bara är en av de tio mördade. Hur mycket galet finns det om de andra nio mördade?

Allmänheten i Sverige vet inte vilken religion Elsa hade och om det var möjligt att vara "sambo" eller "särbo" som i Sverige för henne. Men tydligen var hon ogift och mannen som är far till hennes barn får väl betraktas som "särbo" med råge eftersom han bodde i södra Europa och hon här i norra Europa.

Många har tydligen sänt pengar till insamlingskontot för barnen och insamlaren har bestämt att pappan till barnen bara ska få 2/5-delar av halvmiljon för de finns tydligen andra som behöver pengar också.

Vi får förhoppningsvis mer information framöver för trots allt så har 4 barn förlorat sin mamma. Alla de där pengarna måste låsas till dem, för de kan behöva dem för framtida utbildning, liv och boende. Pengarna är mer en gåva till barnen än till pappan.
Citera
2025-03-11, 21:00
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag tog upp Sverige och jämförde med USA för att vi har olika sätt att grunda medborgarskap. Sverige på "blodets princip" och USA på "jordens princip". I bägge fallen finns det möjligheter till naturalisering = nytt medborgarskap. Elsa T. kan mycket väl ha hunnit bli svensk "naturaliserad" medborgare eftersom hon kom till Sverige 2015. De barn hon sen födde blev då automatiskt svenska medborgare. Även det yngsta barnet alltså. Är det alls möjligt att det barnet fått medborgaskap i Eritrea och sen har Elsa inte använt möjligheten att rätta den "detaljen" för det barnet? Eller är det inte möjligt att "rätta" den saken om den är avgjord i Eritrea? Jag kan inte hur man noterar dubbla medborgarskap om Elsa rest till eritrea för att föda barnet där?

Det är så luddigt allt som skrivs om henne, som ändå bara är en av de tio mördade. Hur mycket galet finns det om de andra nio mördade?

Allmänheten i Sverige vet inte vilken religion Elsa hade och om det var möjligt att vara "sambo" eller "särbo" som i Sverige för henne. Men tydligen var hon ogift och mannen som är far till hennes barn får väl betraktas som "särbo" med råge eftersom han bodde i södra Europa och hon här i norra Europa.

Många har tydligen sänt pengar till insamlingskontot för barnen och insamlaren har bestämt att pappan till barnen bara ska få 2/5-delar av halvmiljon för de finns tydligen andra som behöver pengar också.

Vi får förhoppningsvis mer information framöver för trots allt så har 4 barn förlorat sin mamma. Alla de där pengarna måste låsas till dem, för de kan behöva dem för framtida utbildning, liv och boende. Pengarna är mer en gåva till barnen än till pappan.

Herregud! Jag har bidragit med faktauppgifter kring medborgarskapen mm från folkbokföringen men du fortsätter gissa och spekulera om andra varianter som bevisligen är fel (källa Skatteverket)
Ridå och slutdiskuterat med dig.
Citera
2025-03-12, 10:56
Medlem
Citat:
Herregud! Jag har bidragit med faktauppgifter kring medborgarskapen mm från folkbokföringen men du fortsätter gissa och spekulera om andra varianter som bevisligen är fel (källa Skatteverket)
Ridå och slutdiskuterat med dig.

Ja, det är också en väg att gå vidare. Jag deltog aktivt som politiker i överföringen av Folkbokföringen från Svenska Kyrkan till Skatteverket. Såg bland annat till att Skatteverket fick ta över ansvaret för all den personal SVK hade för just folkbokföringen. Det var hos de "tanterna" kompetensen fanns och den saknades helt hos Skatteverket. Så jag är ganska väl insatt i frågorna vi berör här.

När det gäller just medborgarskapsfrågan så är det nog egentligen bara en detalj som har ändrats och det är frågan om dubbla medborgarskap (ändrat 2001) där man ändrade lagen då en del personer inte kunde bli av med sitt tidigare medborgarskap när de ville bli svenska medborgare. Ibland berodde det på de grundläggande skillnaderna för hur man blev medborgare i olika länder. Ibland verkar det ha varit närmast religiösa skäl att människor inte kunde överge ett medfött medborgarskap.

Jag varken gissar eller spekulerar och jag har inte heller fått korrekta faktauppgifter från dig. Jag har korrigerat dina uppgifter då du har fel för dig. En sak du bör ta med dig från mig är sakuppgiften att den svenska Folkbokföringen sen 1991 är en avledning inom Skatteverket.

Men det är okej för mig med ridå.
Citera
2025-03-13, 10:56
Medlem
K.Blomkvists avatar
Ännu en har lämnat sjukhuset efter masskjutning
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=ce5b910f-837e-4da5-8dfc-a419ce997a85

Personalen har bedömt att personen, som vårdats för skottskador, inte längre har behov av kontant tillsyn, enligt tidningen. Däremot krävs fortsatt vård och rehabilitering.

Tre personer vårdas fortsatt på sjukhus.

Uppföljande kommuniké 13/3 för skadade vid skjutningen på Campus Risbergska
https://via.tt.se/pressmeddelande/3825524/uppfoljande-kommunike-133-for-skadade-vid-skjutningen-pa-campus-risbergska?publisherId=3235654

Efter att sammanlagt tre personer nu fått lämna sjukhuset vårdas tre som inneliggande patienter. De är i fortsatt behov av operationer och omvårdnad samt fysisk och psykisk rehabilitering. I enskilda fall bedöms själva skadorna fortfarande som allvarliga.
Citera
2025-03-13, 11:04
Medlem
Angeliqas avatar
För er som inte är rättshaverister upprepar jag familjens medborgarskap:

Elsa och dottern, dvs det yngsta barnet, är enbart eritreanska medborgare. De tre sönerna är svenska medborgare.

Källa: Offentliga uppgifter i den svenska folkbokföringen.

Vi kan enbart diskutera utifrån offentliga uppgifter. Ska vi utgå från att alla offentliga uppgifter är fel kan forumet krim-delen snart läggas ned. Jag vet mycket väl hur folkbokföringen hos Skatteverket fungerar. Bättre än majoriteten vill jag hävda.

Det har avgörande betydelse för fallet Elsas moderlösa barn att ett av barnen inte innehar svenskt medborgarskap, och att dottern är enbart eritreansk (ej italiensk) medborgare.
Senast redigerad av Angeliqa 2025-03-13 kl. 11:55.
Citera
2025-03-13, 11:28
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ännu en har lämnat sjukhuset efter masskjutning
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=ce5b910f-837e-4da5-8dfc-a419ce997a85

Personalen har bedömt att personen, som vårdats för skottskador, inte längre har behov av kontant tillsyn, enligt tidningen. Däremot krävs fortsatt vård och rehabilitering.

Tre personer vårdas fortsatt på sjukhus.

Uppföljande kommuniké 13/3 för skadade vid skjutningen på Campus Risbergska
https://via.tt.se/pressmeddelande/3825524/uppfoljande-kommunike-133-for-skadade-vid-skjutningen-pa-campus-risbergska?publisherId=3235654

Efter att sammanlagt tre personer nu fått lämna sjukhuset vårdas tre som inneliggande patienter. De är i fortsatt behov av operationer och omvårdnad samt fysisk och psykisk rehabilitering. I enskilda fall bedöms själva skadorna fortfarande som allvarliga.

Tack för att du lyfter fram de osynliga offren för massmördaren RA!
Citera
2025-03-25, 09:48
Medlem
K.Blomkvists avatar
Uppföljande kommuniké 25/3 för skadade vid skjutningen på Campus Risbergska

25.3.2025 08:00:00

https://via.tt.se/pressmeddelande/3840781/uppfoljande-kommunike-253-for-skadade-vid-skjutningen-pa-campus-risbergska?publisherId=3235654

Ännu en person som vårdats med skottskador på Universitetssjukhuset Örebro (USÖ) efter skjutningen på Campus Risbergska den 4/2 har skrivits ut och fått lämna sjukhuset. Behovet av vård och rehabilitering för personen kvarstår fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in