Citat:
Ursprungligen postat av
Angeliqa
USAs lagstiftning berör inte Elsas barns fall eller Sverige historiskt så nej, jag skriver inte om USA.
Alla insamlingar till familjen - det pågår flera parallellt - vinklar fakta och låter medvetet bli att berätta om sista barnet föddes i Eritrea. Måhända att skyddsskälen, och givarentusiasmen, försvinner om vistelser i hemlandet kommer fram.
Dessa två insamlingar har redan inbringat maken en kvarts miljon.
https://omni.se/elsa-teklay-mordades-pa-risbergska-190000-har-samlats-ihop-till-hennes-familj/a/VzXVLd
https://www.gofundme.com/f/donate-in-memory-of-our-beloved-syster-elsa-teklay
Jag tog upp Sverige och jämförde med USA för att vi har olika sätt att grunda medborgarskap. Sverige på "blodets princip" och USA på "jordens princip". I bägge fallen finns det möjligheter till naturalisering = nytt medborgarskap. Elsa T. kan mycket väl ha hunnit bli svensk "naturaliserad" medborgare eftersom hon kom till Sverige 2015. De barn hon sen födde blev då automatiskt svenska medborgare. Även det yngsta barnet alltså. Är det alls möjligt att det barnet fått medborgaskap i Eritrea och sen har Elsa inte använt möjligheten att rätta den "detaljen" för det barnet? Eller är det inte möjligt att "rätta" den saken om den är avgjord i Eritrea? Jag kan inte hur man noterar dubbla medborgarskap om Elsa rest till eritrea för att föda barnet där?
Det är så luddigt allt som skrivs om henne, som ändå bara är en av de tio mördade. Hur mycket galet finns det om de andra nio mördade?
Allmänheten i Sverige vet inte vilken religion Elsa hade och om det var möjligt att vara "sambo" eller "särbo" som i Sverige för henne. Men tydligen var hon ogift och mannen som är far till hennes barn får väl betraktas som "särbo" med råge eftersom han bodde i södra Europa och hon här i norra Europa.
Många har tydligen sänt pengar till insamlingskontot för barnen och insamlaren har bestämt att pappan till barnen bara ska få 2/5-delar av halvmiljon för de finns tydligen andra som behöver pengar också.
Vi får förhoppningsvis mer information framöver för trots allt så har 4 barn förlorat sin mamma. Alla de där pengarna måste låsas till dem, för de kan behöva dem för framtida utbildning, liv och boende. Pengarna är mer en gåva till barnen än till pappan.