2025-03-24, 18:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Finland fick inte vara med i årets skandinaviska cup. Den andra helgen ordnades samtidigt som FM och den tredje samtidigt som Lahtis VC.

Fick inte vara med är väl en sanning med modifikation. Förra säsongen krockade den första tävlingshelgen med världscuptävlingerna i Trondheim så då var Norge lite i samma läge. Och att det krockade med FM denna säsong berodde ju på att att man var tvungen att flytta den andra tävlingshelgen pga av att det var för kallt. Och tredje tävlingshelgen skulle ju ha ägt rum i Estland eller Lettland under VM men flyttades (pga snöbrist?) till en annan helg i Norge

Men om du har ett förslag på hur man skall lösa det kalendermässigt så får du gärna delge oss andra.
Citera
2025-03-24, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Märta befinner sig ju i ett sorts limbo där det inte finns någon plats i A-laget för henne (om man fortsätter med 8 platser) samtidigt som hon är klart bättre än dom andra i team Bauhaus. Kommer det vara en tillräckligt utvecklande miljö i Bauhaus?
Samtidigt har vi ett A-lag bland herrarna där Burman och Calle haft väldigt svaga säsonger och varken Häggas eller Oskar har tagit sig till en enda final i sprint den här vintern. Här finns ju utrymme att minska på platser, lyfta upp Berglund och Truls som ju tagit tydliga kliv och gjort en del fina resultat den här vintern och samtidigt ge en extra plats åt damerna vigt åt Märta om det nu är en budgetfråga.
Den här säsongen har det inte varit någon skillnad mellan Team Bauhaus och a-landslaget förutom att i a-laget får man relativt hög ersättning medan endast en symbolisk summa i Bauhaus.
Citera
2025-03-24, 18:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Märta befinner sig ju i ett sorts limbo där det inte finns någon plats i A-laget för henne (om man fortsätter med 8 platser) samtidigt som hon är klart bättre än dom andra i team Bauhaus. Kommer det vara en tillräckligt utvecklande miljö i Bauhaus?
Samtidigt har vi ett A-lag bland herrarna där Burman och Calle haft väldigt svaga säsonger och varken Häggas eller Oskar har tagit sig till en enda final i sprint den här vintern. Här finns ju utrymme att minska på platser, lyfta upp Berglund och Truls som ju tagit tydliga kliv och gjort en del fina resultat den här vintern och samtidigt ge en extra plats åt damerna vigt åt Märta om det nu är en budgetfråga.
Tror inte det är en budgetfråga egentligen utan mer att man inte vill ha för många åkare som då skall dela på tränarnas tid och det vill inte åkarna.
Citera
2025-03-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tror inte det är en budgetfråga egentligen utan mer att man inte vill ha för många åkare som då skall dela på tränarnas tid och det vill inte åkarna.
Återigen, detta gällde förra säsongen för damerna men numera har de samma tränare och deltar på samma läger så det är endast en fråga om ersättning
Citera
2025-03-24, 18:50
Medlem
bcdefgs avatar
Tacksam att jag inte är ansvarig för uttagningen av landslagstruppen till nästa år då det är risk för klagomål hur man än gör.
Som jag ser det så borde A-truppen vara oförändrad på damsidan, men på herrsidan borde det bli Anger, Wille och egentligen ingen mer. Men så modiga är de nog inte utan man lägger till Calle, Burman, Berglund, Gisselman, Grate och Danielsson.
Team Bauhaus på damsidan kommer nog bantas ner, men hur mycket vågar man ta bort? Är väl bara 2xSkellefte + Märta och Rönnlund som levererat tillräckligt bra resultat här hemma i vinter?
På herrsidan är det en drös sprinters som ska in i Team Bauhaus (Grahn, Lindberg, Skoglund, Oskar). Räcker väl så, men känns som jag tappat bort nån given. Moa Lundgren tackade ju nej för ett år sen och gör väl detsamma nu?
Citera
2025-03-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Eller så utökar man A-laget med en åkare.

Det tror inte jag kommer ske. 8 verkar vara max på gruppstorleken den här landslagsledning tror på.
Citera
2025-03-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Tacksam att jag inte är ansvarig för uttagningen av landslagstruppen till nästa år då det är risk för klagomål hur man än gör.
Som jag ser det så borde A-truppen vara oförändrad på damsidan, men på herrsidan borde det bli Anger, Wille och egentligen ingen mer. Men så modiga är de nog inte utan man lägger till Calle, Burman, Berglund, Gisselman, Grate och Danielsson.
Team Bauhaus på damsidan kommer nog bantas ner, men hur mycket vågar man ta bort? Är väl bara 2xSkellefte + Märta och Rönnlund som levererat tillräckligt bra resultat här hemma i vinter?
På herrsidan är det en drös sprinters som ska in i Team Bauhaus (Grahn, Lindberg, Skoglund, Oskar). Räcker väl så, men känns som jag tappat bort nån given. Moa Lundgren tackade ju nej för ett år sen och gör väl detsamma nu?

Ska Lindberg in så är Bergström given.

Rosenberg, Lundgren, Rönnlund, Crusell, Henriksson, Eriksson, Lavén(?) och Näslund borde kunna bilda en riktigt bra träningsgruppering
Citera
2025-03-24, 19:00
Medlem
Så.........då var säsongens VC över :-(

Vad är det då som etsats sig fast i minnet från säsongen?

Mitt minne är ibland väldigt kort och ofta väldigt selektivt men.........

Dom 2 absolut bästa prestationer (som jag kommer ihåg) är:

1. Frida karlsson 20 km masstart Klassiskt i Les Rousses.

Hon åkte stort, energisnålt och taktiskt till 11,1 km och då var det endast Ebba (och i viss mån Stadlober)
som hängde med.
Från 11,1 km till mål åker hon ifrån Ebba med 1,5 minut!

Vilket driv, vilken energi och vilken teknik!
Klar förstaplats för mig!

2, Frida Karlsson 10 km Klassiskt Intervall i Ruka.

Vilken utklassning!

Frida gav Johaug (och övriga deltagare) en riktig käftsmäll i det loppet
Suverän uppvisning från början till slut.

Det var mina starkaste minnen från säsongen.

Vilka är era?
Citera
2025-03-24, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg

Ska Lindberg in så är Bergström given.

Rosenberg, Lundgren, Rönnlund, Crusell, Henriksson, Eriksson, Lavén(?) och Näslund borde kunna bilda en riktigt bra träningsgruppering

Ps. Om det finns pengar så borde Team Bauhaus-åkare som representerat Sverige i världscup eller Skandinavisk cup få ersättning
Citera
2025-03-24, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Så.........då var säsongens VC över :-(

Vad är det då som etsats sig fast i minnet från säsongen?

Mitt minne är ibland väldigt kort och ofta väldigt selektivt men.........

Dom 2 absolut bästa prestationer (som jag kommer ihåg) är:

1. Frida karlsson 20 km masstart Klassiskt i Les Rousses.

Hon åkte stort, energisnålt och taktiskt till 11,1 km och då var det endast Ebba (och i viss mån Stadlober)
som hängde med.
Från 11,1 km till mål åker hon ifrån Ebba med 1,5 minut!

Vilket driv, vilken energi och vilken teknik!
Klar förstaplats för mig!

2, Frida Karlsson 10 km Klassiskt Intervall i Ruka.

Vilken utklassning!

Frida gav Johaug (och övriga deltagare) en riktig käftsmäll i det loppet
Suverän uppvisning från början till slut.

Det var mina starkaste minnen från säsongen.

Vilka är era?

Svårt att bortse från VM-loppens dramaturgi. Blev genuint glad över Hagströms vinst, när Edvin forsade förbi Kläbo och sånär nådde ikapp Amundsen samt när William tog sin första VC-seger.
Citera
2025-03-24, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Svårt att bortse från VM-loppens dramaturgi. Blev genuint glad över Hagströms vinst, när Edvin forsade förbi Kläbo och sånär nådde ikapp Amundsen samt när William tog sin första VC-seger.
Tack för att du friskar upp minnet!

Dom stunder du nämner gör ju att man nästan får en tår i ögat!

Ohyggligt bra prestationer.
Citera
2025-03-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Näslund, Henriksson och Crüsell tränar väl tillsammans i Falun men de andra bor ju utspritt över Sverige så de kommer knappast vara med i samma träningsgrupp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in