2025-03-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Du säger ju att flygrutterna är ett bevis, du borde du väl känna till hur man mäter hastigheten och distansen?
Nu försöker du använda din vanliga taktik att prata om oviktiga detaljer för att försöka prata bort dig från problemen. Beviset är inte hur man gör, utan hur saker fungerar i verkligheten. Tycker du att flygtiderna vi pratar om är fel? Vi vet mycket väl hur lång tid det tar att flyga från Stockholm till New York eller från Sydney till Santiago. Eller Stockholm - Johannesburg för den delen. Du kommer aldrig få de tiderna att matcha med en platt jord. Varför är det så viktigt att veta hur mätningane görs?
Citera
2025-03-23, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja den lär bli rejält snedriktad om jorden ser ut som på bilden. Masscentrum hamnar ju inte i strutens spets utan betydligt längre upp vilket gör att den blir ännu mer snedriktad än om masscentrum varit vid spetsen.
Dessutom stämmer ju inte de kända avstånden. De stämmer ju ungefär lika dåligt som på pizzan.

Varför skulle det bli snedriktning om den bebodda delen är av samma omkrets som spetsen längst ner?

Och vilka avstånd syftar du på? Du förstår väl att den bilden inte representerar min teori om jorden om jag säger att den bebodda delen endast är i paritet med omkretsen av spetsen?
Citera
2025-03-23, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nu försöker du använda din vanliga taktik att prata om oviktiga detaljer för att försöka prata bort dig från problemen. Beviset är inte hur man gör, utan hur saker fungerar i verkligheten. Tycker du att flygtiderna vi pratar om är fel? Vi vet mycket väl hur lång tid det tar att flyga från Stockholm till New York eller från Sydney till Santiago. Eller Stockholm - Johannesburg för den delen. Du kommer aldrig få de tiderna att matcha med en platt jord. Varför är det så viktigt att veta hur mätningane görs?

Tid är en sak, det viktigaste för att kartlägga geografin utifrån ett flygplan är såklart hastigheten och distansen. Men det vet du alltså inte hur det går till, och ändå hävdar du gång på gång att flygrutter är det främsta beviset för en sfärisk jord? Märkligt!
Citera
2025-03-23, 23:02
Medlem
Citat:
Jag hittar ingen bättre bild för stunden så denna får duga:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTMvs6_6S0hUr3CyYuOvRPnL_auUaW03 4he6g&s

Låt säga att den bebodda delen av jorden motsvarar samma omkrets som änden på den "strutformade" delen av jorden på bilden, kommer gravitationen bli ett problem då?

Ja den enda punkt där ned är nedåt är i mitten på ytan. Vid alla andra punkter kommer tyngdkraften att peka snett nedåt mot mitten av struten.
Citera
2025-03-23, 23:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Varför skulle det bli snedriktning om den bebodda delen är av samma omkrets som spetsen längst ner?

Och vilka avstånd syftar du på? Du förstår väl att den bilden inte representerar min teori om jorden om jag säger att den bebodda delen endast är i paritet med omkretsen av spetsen?
Om den bebodda delen är som spetsen längst ner så blir ju den bebodda delen i princip helt platt och det vet vi genom de uppmätta avstånden på jorden, världsomseglingar osv att den inte är.
Snedriktningen blir ju dock försumbar i det läget.
Citera
2025-03-23, 23:05
Medlem
Citat:
Tid är en sak, det viktigaste för att kartlägga geografin utifrån ett flygplan är såklart hastigheten och distansen. Men det vet du alltså inte hur det går till, och ändå hävdar du gång på gång att flygrutter är det främsta beviset för en sfärisk jord? Märkligt!

Så din tes är att trafikflyget inte har koll på var de är och därmed vilken hastighet de färdas i?

Tycker du det låter sannolikt?
Citera
2025-03-23, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om den bebodda delen är som spetsen längst ner så blir ju den bebodda delen i princip helt platt och det vet vi genom de uppmätta avstånden på jorden, världsomseglingar osv att den inte är.
Snedriktningen blir ju dock försumbar i det läget.

Men nu diskuterade vi gravitationen och det var det du svarade på angående inlägget, var skulle snedriktningen uppstå menar du om vår bebodda del är i paritet med omkretsen av spetsen?
Citera
2025-03-23, 23:18
Medlem
Citat:
Du förstår detta du också. När vi vet hastigheten och tiden det tar vet vi såklart också avståndet. Vem som helst kan räkna ut detta. Tror du på allvar att piloter inte vet hur långt det är från Sydney till Santiago, eller från Stockholm till London? Du försöker prata bort dig med irrelevanta detaljer igen, så du kan undvika det som är viktigt.
Citera
2025-03-23, 23:19
Avslutad
Citat:
Du förstår detta du också. När vi vet hastigheten och tiden det tar vet vi såklart också avståndet. Vem som helst kan räkna ut detta. Tror du på allvar att piloter inte vet hur långt det är från Sydney till Santiago, eller från Stockholm till London? Du försöker prata bort dig med irrelevanta detaljer igen, så du kan undvika det som är viktigt.

Så, hur får vi fram hastigheten och avstånden då?
Citera
2025-03-23, 23:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tror du inte att flygplan har hastighetsmätare?
Citera
2025-03-23, 23:35
Medlem
Citat:
Du använder det här tricket hela tiden, och jag håller inte med om det. Åtminstone lärde jag mig den här uträkningen i grundskolan, och det du försöker göra nu är att bara frenetiskt prata bort de olösliga problemen med avstånd som uppstår när du försöker bevisa att jorden är platt. Varför tror du att vi inte vet avståndet mellan Stockholm och Paris? Jag frågar igen, tror du verkligen att vi inte känner till några avstånd på jorden?
Citera
2025-03-23, 23:39
Avslutad
Citat:
Du använder det här tricket hela tiden, och jag håller inte med om det. Åtminstone lärde jag mig den här uträkningen i grundskolan, och det du försöker göra nu är att bara frenetiskt prata bort de olösliga problemen med avstånd som uppstår när du försöker bevisa att jorden är platt. Varför tror du att vi inte vet avståndet mellan Stockholm och Paris? Jag frågar igen, tror du verkligen att vi inte känner till några avstånd på jorden?

Haha alltså, jag ställde en helt vanlig fråga om hur man mäter avstånd och hastighet från ett flygplan?

Du säger ju att flygrutter bevisar att jorden är sfärisk, så då kan vi väl reda ut hur man mäter och med vad? Det kan väl inte vara så svårt, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in