Citat:
Ursprungligen postat av
matteusnorge
Okej. Vi säger att det är densiteten och inte gravitationen som gör att saker faller till marken. Du tvivlar inte på att jorden är platt, och då är vi redo att ta itu med nästa problem. Vi vet att stjärnhimlen roterar runt Sigma Octantis som ligger över en punkt på den platta jorden. Kan du berätta var den punkten är? Kan du berätta för mig direkt hur det är möjligt att flyga från Sydney till Santiago och vice versa på 13 timmar? Du kan också berätta hur det är möjligt att flyga från Sydney till Johannesburg på ungefär samma tid och från Johannesburg till Santiago på 10 timmar. Om du inte håller med om detta, snälla berätta för mig vad du tycker är fel med mitt argument.
Men om jordklotet är orimligt, blir det väl rimligt att tänka sig att svaren på dina frågor är nåt annat än klotformad jord? Santiago till Sydney, bevisar klot?
Och jag säger inte direkt att densitet orsakar att saker faller. Utan att, som det verkar, en densitetsgradient orsakas av att det som finns på marken, som luft, blir accelererat av marken. Vilket gör att visa saker som har lägre densitet än omgivande medium stiger i stället för att falla. Så det blir en förklaring både till varför saker faller och stiger, i enlighet med verkliga observationer av verkligheten.