2025-03-23, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Är det inte rimligare att tänka sig att marken trycker på luften? Medelst acceleration?

Det är iaf enkelt att visa hur en sådan densitetsgradient kan uppstå med hjälp av den metoden. Men känner du till nåt experiment där det åstadkommes genom att man drar till sig luft?
Okej. Vi säger att det är densiteten och inte gravitationen som gör att saker faller till marken. Du tvivlar inte på att jorden är platt, och då är vi redo att ta itu med nästa problem. Vi vet att stjärnhimlen roterar runt Sigma Octantis som ligger över en punkt på den platta jorden. Kan du berätta var den punkten är? Kan du berätta för mig direkt hur det är möjligt att flyga från Sydney till Santiago och vice versa på 13 timmar? Du kan också berätta hur det är möjligt att flyga från Sydney till Johannesburg på ungefär samma tid och från Johannesburg till Santiago på 10 timmar. Om du inte håller med om detta, snälla berätta för mig vad du tycker är fel med mitt argument.
Citera
2025-03-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det är många som hanterar gravitationsteorin som en absolut sanning här, man vet inte hur gravitationen uppstår och man vet heller inte vilka partiklar som är budbärare åt kraften, då kan man såklart inte resonera och bevisa något utifrån den heller.

Och utifrån denna teori har man hittat på allt möjligt som mörk materia och allt mer knasiga saker. Det blir bara antaganden på antagande utan att nånsin stanna upp och göra en riktig reality check,
Citera
2025-03-23, 21:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej, är massan under tillräckligt djup och har tillräcklig omkrets samt att vi befinner oss centralt över masscentrum så blir behöver det inte uppstå någon märkbar skillnad, precis som eran sfäroid.
Du kan bara "befinna dig centralt över masscentrum" överallt på halvsfären om hela dess massa befinner sig i en punkt, dvs centrum på bottenplanet. Det är uppenbart inte rimligt.

Även om masscentrum skulle befinna sig något lägre än de 3R/8 för en homogen halvsfär så skulle avvikelsen av lodlinjen märkas så fort du lämnade polen, och vid säg 30 grader (latitud 60) skulle du behöva luta märkbart för att hålla balansen.
Citera
2025-03-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vilken ungefärlig hastighet skulle jorden ha idag isåfall?

Hög, i så fall, om den åker rakt uppåt. Men finns inte ett annat alternativ också, nämligen en centrifug? rymdstation i 2001 om du minns den.
Citera
2025-03-23, 21:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ett tomrum har inte mer gravitation än massa, så masscentrum kan omöjligen vara i ett tomrum när det finns en omgärdad massa utifrån dig. Massa attraherar massa och störst massa attraherar mest.
Du har inte läst på. Masscentrummkan självklart ligga i "ett tomru,".

Var tänker du dig att rock-ringens masscentrum ligger?*

*) ledtråd: problemets symmetri ger dig svaret utan att du behöver räkna alls!
Citera
2025-03-23, 21:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hög, i så fall, om den åker rakt uppåt. Men finns inte ett annat alternativ också, nämligen en centrifug? rymdstation i 2001 om du minns den.
Förklarar fortfarande inte hur gravitationen kan vara lägre i Nairobi än i Stockholm.
Citera
2025-03-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Okej. Vi säger att det är densiteten och inte gravitationen som gör att saker faller till marken. Du tvivlar inte på att jorden är platt, och då är vi redo att ta itu med nästa problem. Vi vet att stjärnhimlen roterar runt Sigma Octantis som ligger över en punkt på den platta jorden. Kan du berätta var den punkten är? Kan du berätta för mig direkt hur det är möjligt att flyga från Sydney till Santiago och vice versa på 13 timmar? Du kan också berätta hur det är möjligt att flyga från Sydney till Johannesburg på ungefär samma tid och från Johannesburg till Santiago på 10 timmar. Om du inte håller med om detta, snälla berätta för mig vad du tycker är fel med mitt argument.

Men om jordklotet är orimligt, blir det väl rimligt att tänka sig att svaren på dina frågor är nåt annat än klotformad jord? Santiago till Sydney, bevisar klot?

Och jag säger inte direkt att densitet orsakar att saker faller. Utan att, som det verkar, en densitetsgradient orsakas av att det som finns på marken, som luft, blir accelererat av marken. Vilket gör att visa saker som har lägre densitet än omgivande medium stiger i stället för att falla. Så det blir en förklaring både till varför saker faller och stiger, i enlighet med verkliga observationer av verkligheten.
Citera
2025-03-23, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har inte läst på. Masscentrummkan självklart ligga i "ett tomru,".

Var tänker du dig att rock-ringens masscentrum ligger?*

*) ledtråd: problemets symmetri ger dig svaret utan att du behöver räkna alls!

Det var inte det jag skrev, jag skrev att masscentrum utifrån din position i ett tomrum omgärdad av massa aldrig kan vara ett tomrum du befinner dig i. Din massa kommer sträva mot den omgärdade massan vars masscentrum i så fall kommer uppstå i ett mellanskikt i sfären.
Senast redigerad av billigost 2025-03-23 kl. 21:28.
Citera
2025-03-23, 21:24
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Coriolis effekten bevisar att vi inte är i en snurrande cylinder
Citera
2025-03-23, 21:30
Medlem
Citat:
Men om jordklotet är orimligt, blir det väl rimligt att tänka sig att svaren på dina frågor är nåt annat än klotformad jord? Santiago till Sydney, bevisar klot?

Och jag säger inte direkt att densitet orsakar att saker faller. Utan att, som det verkar, en densitetsgradient orsakas av att det som finns på marken, som luft, blir accelererat av marken. Vilket gör att visa saker som har lägre densitet än omgivande medium stiger i stället för att falla. Så det blir en förklaring både till varför saker faller och stiger, i enlighet med verkliga observationer av verkligheten.
Nej, men om du inkluderar de andra två flygrutterna jag nämnde vet vi att de til samman är oförenliga med en platt jord. Alla tre städerna ligger söder om ekvatorn, och om du tänker efter lite kommer du att inse att det inte går att passa den cirkeln runt jorden på en platt skiva. Hur ska du få den att matcha vilken platt jord karta som helst?

Hur är det med sydpolen?
Citera
2025-03-23, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nej, men om du inkluderar de andra två flygrutterna jag nämnde vet vi att de til samman är oförenliga med en platt jord. Alla tre städerna ligger söder om ekvatorn, och om du tänker efter lite kommer du att inse att det inte går att passa den cirkeln runt jorden på en platt skiva. Hur ska du få den att matcha vilken platt jord karta som helst?

Hur är det med sydpolen?

Om jorden hela tiden har varit platt och flygrutterna därmed är uppmätta på en platt jord så är det "problemet" med flygrutterna löst. Flygrutterna blir därmed inte kompatibla på en konverterad globkarta.

Du får lära dig om hönan och ägget.
Citera
2025-03-23, 21:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om jorden hela tiden har varit platt och flygrutterna därmed är uppmätta på en platt jord så är det "problemet" med flygrutterna löst. Flygrutterna blir därmed inte kompatibla på en konverterad globkarta.

Du får lära dig om hönan och ägget.
Rent trams. Man har mätt upp flygrutterna och därmed vet man att de inte stämmer på en platt jord. Spelar ingen roll hur mycket du upprepar detta om uppmätta på en platt jord. De stämmer inte på en platt Jord. Hade Jorden varit platt så skulle inte flygrutterna se ut som de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in