2025-03-23, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Håller inte med om att just han har åkt in på någon gräddfil.

Känns inte riktigt som du förstår vad artikeln du länkar till handlar om. Det är skillnad mellan behörighet och urvalsmetod.
Alla (inklusive killen i artikeln) måste uppfylla grundläggande behörighet för att komma in på universitetet. Alla (inklusive killen i artikeln) måste uppfylla den särskilda behörighet som behövs för att komma in på läkarprogrammet, vilket är matte och naturämnena. Sedan finns det olika urvalsmetoder, som är gymnasiebetyg, högskoleprov och olika alternativa urval. Håller dock med om att artikeln borde uttryckt det lite tydligare, just för folk som tror att universiteten kan gå och handplocka en person på gatan.

Universiten/högskolorna får själv bestämma att tillsätta 1/3 av platserna till en utbildning via alternativa urval. Det är något som många universitet och högskolor gör. Här kan du läsa lite mer om vilka alternativa urvalsmetoder som finns: https://www.uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/Alternativt-urval/alternativa-urval/. Killen i artikeln har alltså, precis som väldigt många andra, kommit in genom en urvalsmetod som ett universitet har valt att använda sig av.

Sedan kan man ju såklart diskutera de olika urvalsmetodernas vare eller icke vara. Fast jag kan tycka att man behöver förstå vad alternativa urvalsmetoder ens är, i detta specifika fall vad PIL är och kanske förstå skillnaden mellan behörighet och urvalsmetod - innan man påstår att man vet bättre än universiteten själva. Som ju universitetslektorn säger i klippet så är de nöjda med de elever de antar via den här urvalsmetoden. Menar du verkligen att du är i position att påstå något annat eller kritisera genomförandet av urvalsmetoden?
Om du läser SVT:s artikel så hävdar de där att man kan läsa utan behöriga betyg. Så står det fortfarande. Men jag har själv upptäckt efter invändningar att SVT:s artikel inte stämmer på den punkten. Jag har angett det också i tidigare inlägg.

”Men Karolinska Institutet i Solna erbjuder tillsammans med Linköpings universitet och Umeå universitet även ett alternativt urval, där studenter kan ansöka till läkarutbildningen utan behöriga betyg eller högskolepoäng.”

https://web.archive.org/web/20250323151327/https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rojhat-21-kom-in-pa-lakarprogrammet-utan-toppbetyg
Senast redigerad av Bayeux 2025-03-23 kl. 16:14. Anledning: Länk
Citera
2025-03-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Om du läser SVT:s artikel så hävdar de där att man kan läsa utan behöriga betyg. Så står det fortfarande. Men jag har själv upptäckt efter invändningar att SVT:s artikel inte stämmer på den punkten. Jag har angett det också i tidigare inlägg.

”Men Karolinska Institutet i Solna erbjuder tillsammans med Linköpings universitet och Umeå universitet även ett alternativt urval, där studenter kan ansöka till läkarutbildningen utan behöriga betyg eller högskolepoäng.”

https://web.archive.org/web/20250323151327/https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rojhat-21-kom-in-pa-lakarprogrammet-utan-toppbetyg

Jo, jag ser att det står så. Och jag tycker också de borde uttryckt sig mycket tydligare. Riktigt dåligt av dem, vilket ju är SVTs ansvar.

Men om man läser en artikel på nätet om ett ämne man inte förstår, är det inte ens eget ansvar också att försöka tänka eller ta reda på mer fakta? Innan man startar en tråd som hänger ut en privatperson och insinuerar att han kommit in på läkarprogrammet genom en gräddfil och inte har några gymnasiebetyg? Kanske skulle ringt några klockor om att det fanns något mer att ta reda på? Eller t.o.m att det står fel i artikeln?

För är ju tydligt att den här tråden inte handlar om att SVT skrivit något fel, utan att utgångspunkten är att det verkligen är att personen kommit in genom något slags odefinierad gräddfil och att det på något sätt har med att han har utländskt påbrå att göra. Annars hade du ju inte placerat tråden i integration och invandring och ställt frågan "Är detta rätt väg att gå för att integrera?".
Senast redigerad av thelivingrose 2025-03-23 kl. 16:44. Anledning: ändrat ordet "man" till "du" i sista stycket
Citera
2025-03-23, 16:48
Medlem
lillen-68s avatar
Tror faktiskt det behövs en sammanfattning.
Alla som har godkända men inte nog höga betyg, kan ändå bli antagna till läkarutbildningen.
Om dom vid intervju och begåvningstester, visar sig vara lämpliga för universitetsstudier.
PIL antagen kan vem som helst bli som ”bara” har betyget godkänd i alla ämnen som krävs.
Vilken färg du än har och är inget integreringsprojekt, utan att alla lämpliga kan få chansen.
Men inte utan att du har godkända betyg, så som SVT framställer det som.
Citera
2025-03-23, 17:03
Medlem
Citat:
Jo, jag ser att det står så. Och jag tycker också de borde uttryckt sig mycket tydligare. Riktigt dåligt av dem, vilket ju är SVTs ansvar.

Men om man läser en artikel på nätet om ett ämne man inte förstår, är det inte ens eget ansvar också att försöka tänka eller ta reda på mer fakta? Innan man startar en tråd som hänger ut en privatperson och insinuerar att han kommit in på läkarprogrammet genom en gräddfil och inte har några gymnasiebetyg? Kanske skulle ringt några klockor om att det fanns något mer att ta reda på? Eller t.o.m att det står fel i artikeln?

För är ju tydligt att den här tråden inte handlar om att SVT skrivit något fel, utan att utgångspunkten är att det verkligen är att personen kommit in genom något slags odefinierad gräddfil och att det på något sätt har med att han har utländskt påbrå att göra. Annars hade du ju inte placerat tråden i integration och invandring och ställt frågan "Är detta rätt väg att gå för att integrera?".
Ett elitistiskt synsätt som debunkades för länge sedan av Nelson Mandela. Han fick höra att analfabeter skulle nekas rösträtt. Vänligt men bestämt konstaterade han att även de har en dröm om sin framtid. Vad gäller fokus på en utlänning med många småsyskon är det asylaktivistiska och xenofila SVT som står för detta i lika hög grad. Hade de inte med nödvändighet måst misstänkas hade både jag och andra vilat på hanen betydligt längre. Det är det egentliga problemet, deras bristande hantverk i både sak och tendens, inte vi enskilda public service-skattebetalande medborgare som sitter frustrerade i våra hem.
Citera
2025-03-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Tror faktiskt det behövs en sammanfattning.
Alla som har godkända men inte nog höga betyg, kan ändå bli antagna till läkarutbildningen.
Om dom vid intervju och begåvningstester, visar sig vara lämpliga för universitetsstudier.
PIL antagen kan vem som helst bli som ”bara” har betyget godkänd i alla ämnen som krävs.
Vilken färg du än har och är inget integreringsprojekt, utan att alla lämpliga kan få chansen.
Men inte utan att du har godkända betyg, så som SVT framställer det som.
Bra sammanfattning! Och inget SVT kunde förmedla. De var fullt upptagna med att fokusera på en invandrare med många småsyskon. Att en del vägrar se det är fantastiskt.
Citera
2025-03-23, 17:07
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Han har kommit in genom PIL-urval, alltså begåvningstest + intervju. Han behöver uppfylla allmänna behörighetskraven för läkarprogrammet (grundläggande behöriget + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4). Således inget att bli upprörd över utan är jämförbart med att bli antagen genom högskoleprovet.

Exakt. Detta har funnits länge. Känner till ett par etniska svenskar som har gått motsvarande väg.

/AI
Citera
2025-03-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ett elitistiskt synsätt som debunkades för länge sedan av Nelson Mandela. Han fick höra att analfabeter skulle nekas rösträtt. Vänligt men bestämt konstaterade han att även de har en dröm om sin framtid. Vad gäller fokus på en utlänning med många småsyskon är det asylaktivistiska och xenofila SVT som står för detta i lika hög grad. Hade de inte med nödvändighet måst misstänkas hade både jag och andra vilat på hanen betydligt längre. Det är det egentliga problemet, deras bristande hantverk i både sak och tendens, inte vi enskilda public service-skattebetalande medborgare som sitter frustrerade i våra hem.

Vad dina 3 första meningar betyder förstår jag inte. Om det är något du känner att du vill diskutera med mig, förtydliga då vad för elitistiskt synsätt som är debunkat.

Sedan så... Ja det är uppenbart att du sitter hemma och är frustrerad. Så du skrev ett inlägg där du valde att inte factchecka. Nu är det utrett. Har din frustration nu minskat när du fick reda på att han fortfarande var tvungen att plugga naturämnena, och att han kommit in genom en standardiserad urvalsmetod som heter PIL? Eller är du fortfarande lika frustrerad? Om ja, hade din frustration verkligen med den här killen att göra?
Citera
2025-03-23, 17:42
Medlem
Citat:
Vad dina 3 första meningar betyder förstår jag inte. Om det är något du känner att du vill diskutera med mig, förtydliga då vad för elitistiskt synsätt som är debunkat.

Sedan så... Ja det är uppenbart att du sitter hemma och är frustrerad. Så du skrev ett inlägg där du valde att inte factchecka. Nu är det utrett. Har din frustration nu minskat när du fick reda på att han fortfarande var tvungen att plugga naturämnena, och att han kommit in genom en standardiserad urvalsmetod som heter PIL? Eller är du fortfarande lika frustrerad? Om ja, hade din frustration verkligen med den här killen att göra?
Typiskt att du ignorerar flera meningar du förstår och uppehåller dig vid den sista kommentaren. Ad hominem bevärdigar jag inget svar.
Citera
2025-03-23, 18:23
Medlem
AccuratePeers avatar
Citat:
”Karolinska Institutet i Solna erbjuder tillsammans med Linköpings universitet och Umeå universitet även ett alternativt urval, där studenter kan ansöka till läkarutbildningen utan behöriga betyg eller högskolepoäng.”

Rojhat Topal, 21, kunde inte läsa färdigt på grund av covid-19-pandemin och många småsyskon. Men nu får han chansen ändå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rojhat-21-kom-in-pa-lakarprogrammet-utan-toppbetyg

Är detta rätt väg att gå för att integrera?

Förstår inte vad denna tråd gör i detta forum när det snarare borde handla om högre lärosäten och olika kanaler för antagning.

De behöver genomgå ett begåvningstest. Därefter behöver de genomgå ett intervjuförfarande. Universitetslektorn menar till slut att denna grupp presterar bättre än studenter som tas in via andra kanaler. "De tar examen i förväntad tid i större utsträckning än i de andra antagningsgrupperna".

Gräddfil? Jo, tjena...
Citera
2025-03-23, 18:23
Medlem
Citat:
Typiskt att du ignorerar flera meningar du förstår och uppehåller dig vid den sista kommentaren. Ad hominem bevärdigar jag inget svar.

Mitten av inlägget hoppade jag över för att jag inte såg relevansen av att diskutera det. Vad är det jag ska bemöta där? Jag har ju redan skrivit två gånger att SVT skrivit fel. Och jag förstår att det ökar risken för missförstånd. Jättedumt gjort av dem. Jag tycker de borde förklarat mycket tydligare vad PIL innebär, vad syftet är med det, vilka steg som ingår, osv. Och de borde inte använt ord som insinuerar att han inte hade gymnasiebetyg. Nu är det tredje gången jag har skrivit att de gjort fel.
Citera
2025-03-23, 18:49
Medlem
Det här är ju inget nytt? KI har väl haft möjligheten med alternativt urval en massa år, dvs en mindre kvot som baseras på antagningstest istället för betyg/högskoleprovet. Dock givetvis inte utan betygskrav alls, någon sorts golv v g betygen finns såklart för att alls få göra provet . Detta har absolut inget med integration att göra, TS försöker bara piska upp ilska mot en halmgubbe. Eller har genuint inte fattat vad det handlar om, men basunerar ändå ut en kategoriskt och aggressiv åsikt. Dunner-Kruger som vanligt med er alt right-troll.

Man kan tycka vad man vill om att det alls FINNS en väg utöver betyg och HP, men det är absolut inget varken nytt, kontroversiellt eller ovanligt internationellt. Personligen tycker jag det är rätt bra för att bredda urvalet och inte sortera bort de enstaka väldigt lämpliga personer som av olika skäl inte fått till maxbetyg på gymnasiet. Den överväldigande majoriteten av utbildningsplatserna går fortfarande till de med högst betyg eller högskoleprov.
Citera
2025-03-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillardisk
Det här är ju inget nytt? KI har väl haft möjligheten med alternativt urval en massa år, dvs en mindre kvot som baseras på antagningstest istället för betyg/högskoleprovet. Dock givetvis inte utan betygskrav alls, någon sorts golv v g betygen finns såklart för att alls få göra provet . Detta har absolut inget med integration att göra, TS försöker bara piska upp ilska mot en halmgubbe. Eller har genuint inte fattat vad det handlar om, men basunerar ändå ut en kategoriskt och aggressiv åsikt. Dunner-Kruger som vanligt med er alt right-troll.

Man kan tycka vad man vill om att det alls FINNS en väg utöver betyg och HP, men det är absolut inget varken nytt, kontroversiellt eller ovanligt internationellt. Personligen tycker jag det är rätt bra för att bredda urvalet och inte sortera bort de enstaka väldigt lämpliga personer som av olika skäl inte fått till maxbetyg på gymnasiet. Den överväldigande majoriteten av utbildningsplatserna går fortfarande till de med högst betyg eller högskoleprov.
Som sagt, SVT anger att det inte behövs behöriga betyg, vilket är fel, och illustrerar saken med en invandrare som har haft det tufft med studierna på grund av covid-19 och många småsyskon. Du vet väl att SVT har som uppdrag att skildra mångfald och därför gärna illustrerar detta på så vis? Ansvaret ligger tungt på SVT att hantera detta utan att än en gång misstänkas för asylaktivism och xenofili. Det misslyckas de med och har ännu inte rättat artikeln. Men jag antar att du ändå tycker att ansvaret är mitt? Jag noterar det, tack så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in