2025-03-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Ja, människor är rädda för att separeras från sina liv och sig själva. Sedan är inte andelen religösa i Sverige hög utan det är ganska "ute" att vara religös nuförtiden.
Det är mer inne att vara vetenskapstroende, men ändå verkar vi tro att våran existens är speciell på nåt vis.

Japp religion är nog snart ett minne blott. Folk som tror på osynliga gudar och själar är lite samma klientel som personer som tror dom ska vinna på lotto.
Citera
2025-03-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ja, det är det allra rimligaste att göra. För om det nu skulle finnas en mening med livet så har vi ändå ingen nytta av det här och nu, eftersom vi aldrig kommer få reda på det medans vi lever.

Var kommer önskan om färdigpaketerade lösningar ifrån?

Som jag ser det är livet varken en gåva eller en förbanelse, däremot är det en chans.

Ser jag till mitt eget liv så är det många saker som gett det mening.
Ta ögonblicket när jag som ung pojke gick på bio med en tjej jag var förtjust i.
I biografens mörker så sökte sig hennes hand till min, en oskylldig beröring som i det ögonblicket betydde allt.

Även idag snart förtio år senare är det ett viktigt minne för mig.
Men vad betyder det i universum? Ingenting givetvis.

Min poäng är att det knappast finns färdiga lösningar som passar oss alla.
För mig är livet en gåta och ett äventyr som jag själv i stor utsträckning har ansvar för att göra något vettigt av.
Som i alla äventyr finns där motgångar och onska som lurar i skuggorna.

Att livet är ändligt är också det som gör det ännu mer värdefullt.
Just resonemanget om att livet skulle vara mindre betydelsefullt för att det inte varar för evigt är helt främmande för mig.

Varför tror ni en popsång är ca 3min och inte 3 timmar? Varför varar en långfilm mellan 1,5-3 timmar och inte 48 timmar?
Varför är en kyss bara ett ögonblick? Ett ögonblick som dock är väldigt svårt tidsätta om den är något värt?
Citera
2025-03-20, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja man blir förbannat trött på det idiotiska i vår situation. Det positiva är att man även till slut blir less till den grad att man slutar bry sig om döden och vad som händer eller inte. Man orkar inte ens vara upprörd, ledsen eller rädd.

Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag

Som jag ser det är livet varken en gåva eller en förbanelse, däremot är det en chans.

Ta ögonblicket när jag som ung pojke gick på bio med en tjej jag var förtjust i.
I biografens mörker så sökte sig hennes hand till min, en oskylldig beröring som i det ögonblicket betydde allt.

För mig är livet en gåta och ett äventyr som jag själv i stor utsträckning har ansvar för att göra något vettigt av.

Just resonemanget om att livet skulle vara mindre betydelsefullt för att det inte varar för evigt är helt främmande för mig.

Varför tror ni en popsång är ca 3min och inte 3 timmar? Varför varar en långfilm mellan 1,5-3 timmar och inte 48 timmar?
Varför är en kyss bara ett ögonblick? Ett ögonblick som dock är väldigt svårt tidsätta om den är något värt?

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det finns förstås ingen poäng med fri marknad heller -- förutom alla coola prylar och upplevelser och så mycket annat bra för livet som vi erbjuds tack vare den.

Enjoy the ride.

Och ja, FÅNGA DAGEN!

--
Och ja, skaffa ungar, de är framtiden!

På SVT säger filosofen Erik Angner att människor med barn är mindre lyckliga än människor utan barn 🙂

Vad säger ni om filosofiprofessorns uttalande? 😂
Citera
2025-03-20, 23:42
Medlem
Filosofiprofessorn säger även att människor som umgås med sina barn känner mindre glädje än personer utan barn som tex dricker sprit 😂

Verkar som antinatalisterna vinner poäng här.
Citera
2025-03-21, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
På SVT säger filosofen Erik Angner att människor med barn är mindre lyckliga än människor utan barn 🙂

Vad säger ni om filosofiprofessorns uttalande? 😂

Jag skulle inte påstå att lycka är det enda målet i livet.
Men tänkte det kunde vara intressant att höra vad Erik säger.

Citat från en intervju:

”Behöver man vara lycklig för att leva ett gott liv?
– Lycka är ju toppen på alla sätt och vis. Men bland filosofer är vi mestadels överens om att lycka varken är nödvändigt eller tillräckligt för ett gott liv, och att lycka inte ska vara det enda målet för politiska och andra insatser. Det finns mycket annat som är viktigt i livet, och det går att leva ett bra liv även om man väljer bort lycka till förmån för andra värden. Lycka är bara en dimension av flera, säger Erik Angner.”

Tänkte det kunde vara intressant att höra hur han själv har det, walk the talk och allt det där.
Citat från samma intervju:

”När är du själv mest lycklig?
– När jag är ute i naturen med familjen. Även om det kan vara svårt att få med barnen ut brukar de fort hitta något att göra när vi väl är ute i naturen. Forskning visar att naturupplevelser har påtagligt stora och snabba positiva effekter på människor. Min gissning är att en naturpromenad är den klart mest kostnadseffektiva lyckoinsatsen. Naturpromenader är dessutom tillgängliga för nästan alla.”

Låter ju rätt nära hur jag själv resonerar, låter inte som han är beredd att utplåna mänskligheten heller.
Citera
2025-03-21, 09:20
Medlem
Citat:
Jag skulle inte påstå att lycka är det enda målet i livet.
Men tänkte det kunde vara intressant att höra vad Erik säger.

Citat från en intervju:

”Behöver man vara lycklig för att leva ett gott liv?
– Lycka är ju toppen på alla sätt och vis. Men bland filosofer är vi mestadels överens om att lycka varken är nödvändigt eller tillräckligt för ett gott liv, och att lycka inte ska vara det enda målet för politiska och andra insatser. Det finns mycket annat som är viktigt i livet, och det går att leva ett bra liv även om man väljer bort lycka till förmån för andra värden. Lycka är bara en dimension av flera, säger Erik Angner.”

Tänkte det kunde vara intressant att höra hur han själv har det, walk the talk och allt det där.
Citat från samma intervju:

”När är du själv mest lycklig?
– När jag är ute i naturen med familjen. Även om det kan vara svårt att få med barnen ut brukar de fort hitta något att göra när vi väl är ute i naturen. Forskning visar att naturupplevelser har påtagligt stora och snabba positiva effekter på människor. Min gissning är att en naturpromenad är den klart mest kostnadseffektiva lyckoinsatsen. Naturpromenader är dessutom tillgängliga för nästan alla.”

Låter ju rätt nära hur jag själv resonerar, låter inte som han är beredd att utplåna mänskligheten heller.

Det är klart att det finns massa olika sätt att värdera livskvalitet på. Utplåning av mänskligheten är överdrivet som jag ser det. Det är overkill 😂

Jag tror att filosofen Erik använder det här svt klippet som en bra ursäkt till sin fru när han vill gå ut och supa till med grabbarna istället för att vara barnvakt hemma. Då spelar han bara upp det här svt klippet för henne så är han grön sen. Han är en smart jävel filosofen.
Citera
2025-03-21, 17:43
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Japp religion är nog snart ett minne blott. Folk som tror på osynliga gudar och själar är lite samma klientel som personer som tror dom ska vinna på lotto.

Även fast gud är utdöd så tror jag människor alltid kommer söka sig till någon slags högre moral eller värde ang. livet.
Citera
2025-03-21, 17:57
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:

Det handlar nog mer om en rädsla över att tappa sin identitet och sluta existera. I ditt liv kommer och går saker men du är alltid vid liv, samma löfte ger inte döden. Jag håller med dig helt och hållet om att livets mening finns i livet självt och ingenstans utanför, universums mysterier ska förbli gåtor för oss människor.
Problemet är att vi lever i ett ego samhälle som fokuserar på vem du är, vad du har och hur duktig du är istället för din oegoistiska existens som människa.
Därför fruktar många döden i ju med att du tappar detta illusoriska värdet du hade uppnått i livet genom att dö.
Citera
2025-03-21, 19:19
Medlem
Citat:
Även fast gud är utdöd så tror jag människor alltid kommer söka sig till någon slags högre moral eller värde ang. livet.

Ja så är det säkert. Vi människor gillar att hoppas på det bästa och man kan ju ändå förstå dom religiösa någonstans. Att hoppas är en skön känsla.
Citera
2025-03-21, 22:05
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ja så är det säkert. Vi människor gillar att hoppas på det bästa och man kan ju ändå förstå dom religiösa någonstans. Att hoppas är en skön känsla.

Tänk om man hoppas på lights out då? Så skiter det sig plötsligt genom att man vaknar upp på andra sidan 😅
Citera
2025-03-22, 09:00
Medlem
Citat:
Tänk om man hoppas på lights out då? Så skiter det sig plötsligt genom att man vaknar upp på andra sidan 😅

Ja man vet ju aldrig 🙂 Det finns nog ingen människa som verkligen hoppas på att man ska upphöra existera för alltid efter döden. Lights out-sekten handlar mer om att försöka gilla läget tror jag.

Vad är egentligen det värsta tänkbara som kan hända efter döden?
Citera
2025-03-23, 12:01
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ja man vet ju aldrig 🙂 Det finns nog ingen människa som verkligen hoppas på att man ska upphöra existera för alltid efter döden. Lights out-sekten handlar mer om att försöka gilla läget tror jag.

Vad är egentligen det värsta tänkbara som kan hända efter döden?

Att komma till helvetet vore inte jätteskoj, men oddsen lär inte vara höga för att det ska ske.
Precis, vi kan aldrig veta vad det praktiskt vis kommer innebära att vara död men det låter mest förnuftigt att utgå från att allting nollställs igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in