2025-03-23, 01:27
Medlem
Tavastehuss avatar
Är det värre att vara inälvor från ål än annan fisk?

Ålen fiskas väl inte ens längre pga utrotningshotad.
Citera
2025-03-23, 01:31
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är typiskt skånskt. Jag kan ha fel - men min uppfattning är att om man kommer åt Trelleborgshållet säger man ålarens - lite längre upp ålahue.
Ålrens är Göteborgs variant. Hört i majoritet den 70 talet ialf.
Citera
2025-03-23, 01:32
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Är det värre att vara inälvor från ål än annan fisk?

Ålen fiskas väl inte ens längre pga utrotningshotad.
Ål är sjukt slemmiga.
Citera
2025-03-23, 05:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ålarens eller ålahövve sa vi även på östkusten.
Även Jävla räkodlare kom men det tror jag är från någon film eller serie.
Citera
2025-03-23, 06:40
Medlem
Småbyxor, vad är det?

Hörde ett ord jag aldrig hört förut. Småbyxor, vad är det? Det kom i en mening ungefär så här. ... foppatofflor och småbyxor på scen ... Är det shorts som avses? Man sa det i tv-programmet Countrylandet Sverige.
Citera
2025-03-23, 06:44
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Trosor.
Citera
2025-03-23, 08:08
Medlem
"Småbyxor" är ett gammalt eller dialektalt ord för underbyxor, särskilt barnens eller kvinnors underkläder. Det kan också syfta på kortbyxor eller små byxor i allmänhet, beroende på sammanhanget.

I äldre svenska kunde småbyxor användas som en benämning på underkläder, liknande ord som kalsonger eller trosor. I vissa dialekter lever ordet kvar, men det är inte så vanligt i modern svenska.

En direktöversättning av ordet finns även i finska, pikkuhousut, och syftar på just trosor för kvinnor och barn.
Citera
2025-03-23, 10:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hörde ett ord jag aldrig hört förut. Småbyxor, vad är det? Det kom i en mening ungefär så här. ... foppatofflor och småbyxor på scen ... Är det shorts som avses? Man sa det i tv-programmet Countrylandet Sverige.

Det är helt enkelt underkläder.
Citera
2025-03-23, 15:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Flick-kalsonger skulle nog jag kalla dom.
Citera
2025-03-23, 18:52
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
"Småbyxor" är ett gammalt eller dialektalt ord för underbyxor, särskilt barnens eller kvinnors underkläder. Det kan också syfta på kortbyxor eller små byxor i allmänhet, beroende på sammanhanget.

I äldre svenska kunde småbyxor användas som en benämning på underkläder, liknande ord som kalsonger eller trosor. I vissa dialekter lever ordet kvar, men det är inte så vanligt i modern svenska.

En direktöversättning av ordet finns även i finska, pikkuhousut, och syftar på just trosor för kvinnor och barn.

Jag tror att "småbyxor" är mycket vanligare i finlandssvenska än i rikssvenska dialekter, även om ordet förekommer också i Sverige.
Citera
2025-03-23, 22:24
Medlem
Citat:

Som de andra sade, det har att göra med underbyxor, och i synnerhet tjej eller barntrosor...

Annars hade jag inte fått det bekräftat här, så skulle jag gissat att därmed menades badbyxor, läs de ganska vanliga minimala badbyxor för herrar, ibland kallade för slipers (?)

Jag gissar att uttrycket har att göra med, för att länge ansågs det en smula opassande och ej salongsfähig att tala om företeelsen, pga dess direkta kroppskontakt med vissa anatomiska detaljer.

Det är inte för intet som uttrycket "de onämnbara" användes förr i tiden i vissa sammanhang.

Småbyxor är då en enklare och mindre ansträngt sätt att tala rent ut om vad man menade. men ändå att man inte gör det passande för när..
Citera
2025-04-04, 22:59
Avslutad
Det började med Henrik Larsson, Malmö FF:s superba back, sedermera centerhalv i svenska landslaget. Han inledde varje svar på en fråga med "NEJ, MEN."

Sedan kom Ebb Andersson, fantastisk skridskoåkare med många skalpeller på sin lira, nu sensationsartat i Trondheim-VM. Hon har sedan många år inlett varje svar med "JA, MEN"

När jag sedermera lyssnar på intervjuer i Sveriges Radio Program 1 hör jag var och varannan svara med "JA, MEN" men nästan ingen med "NEJ, MEN".

Beror det på rasism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in