2025-03-22, 20:36
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Då kommer inte Sundling kunna vinna bragdguldet då med andra ord?

Nej, det tror jag inte, även om det är två olika saker att utse en enskild bragd, eller sportens främsta utövare.

Jag hade lagt min Bragdguldröst på Frida Karlsson i femmilen. Hon har dragits med en envis fotskada hela säsongen, men lyckades mot alla odds knäcka Johaug över 50 km under tuffast tänkbara förhållanden. Det blir inte mer bragdartat än så.
Senast redigerad av Stefan4 2025-03-22 kl. 20:43.
Citera
2025-03-22, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Nej, det tror jag inte, även om det är två olika saker att utse en enskild bragd, eller sportens främsta utövare.

Jag hade lagt min Bragdguldröst på Frida Karlsson i femmilen. Hon har dragits med en envis fotskada hela säsongen, men lyckades mot alla odds knäcka Johaug över 50 km under tuffast tänkbara förhållanden. Det blir inte mer bragdartat än så.

Så skilda saker är det ju inte, men oavsett så kommer man ju inte ifrån faktumet att den totala världscupen är det absolut svåraste att vinna under en säsong, mästerskap inräknat.

Att Frida skulle kunna vinna femmilen fanns det ju ändå en viss tro i. Att Sundling skulle däremot skulle plocka in 37 sekunder på Norge var det väl betydligt färre som trodde på.
Citera
2025-03-22, 21:01
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Så skilda saker är det ju inte, men oavsett så kommer man ju inte ifrån faktumet att den totala världscupen är det absolut svåraste att vinna under en säsong, mästerskap inräknat.

Att Frida skulle kunna vinna femmilen fanns det ju ändå en viss tro i. Att Sundling skulle däremot skulle plocka in 37 sekunder på Norge var det väl betydligt färre som trodde på.

Mot en grön Fosnaes menar du? Det är väl bara att tacka och ta emot när norskan öppnade så pass lugnt och bara väntade in Sundling.

Johaug hade å andra sidan laddat för femmilen på hemmaplan under lång tid, ett guld hon bara skulle vinna.

Sundling får ursäkta, men att käka upp en okänd norska på en stafettsträcka väger lätt i sammanhanget.
Senast redigerad av Stefan4 2025-03-22 kl. 21:06.
Citera
2025-03-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Och i Sverige lät vi Linda Haglund vara med i Mästarnas mästare så det är knappast något starkt argument.

Och vad gäller astmamedicins effekter så är det väl mer intressant vad det etablerade forskningsläget säger än vad en enskild forskningsartikel säger.

Jo, man ska självklart lyssna på det etablerade forskningsläget och inte enstaka studier. Nu är det dock så att tidigare studier bara gjordes på de låga doser som man normalt ordinerar. På senare tid har man börjat göra studier på höga doser, exempelvis 800 mikrogram Ventolin var tolfte timme eller 1600 mikrogram/dygn. När det gäller dessa studier på höga doser är reslutaten tydliga och visar alla att idrottare får tydliga fördelar när de tar astmamedicin i högre doser.
Citera
2025-03-22, 21:27
Avslutad
Citat:
Mot en grön Fosnaes menar du? Det är väl bara att tacka och ta emot när norskan öppnade så pass lugnt och bara väntade in Sundling.

Johaug hade å andra sidan laddat för femmilen på hemmaplan under lång tid, ett guld hon bara skulle vinna.

Sundling får ursäkta, men att käka upp en okänd norska på en stafettsträcka väger lätt i sammanhanget.

Jag tror knappast att norskan fick order om att öppna lugnt, det var ju såklart Jonna som öppnade enormt starkt.

Hur jag än vrider och vänder på Fridas bedrift så får jag det inte till en bragd. Hon var knappast en favorit som stod pall och hon gjorde heller inget man inte kunde förvänta sig.
Citera
2025-03-22, 21:37
Medlem
katws avatar
Citat:

+1. Även med Ebba eller Frida på sistasträckan hade i sammanhanget gett samma utfall.
Citera
2025-03-22, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av katw
+1. Även med Ebba eller Frida på sistasträckan hade i sammanhanget gett samma utfall.

Hade Jonna inte såsat efter att hon kommit ikapp norskan så hade hon haft bra mycket bättre tid än Johaug, och det hade knappast Frida och Ebba mäktat med.
Citera
2025-03-22, 21:55
Medlem
katws avatar
Citat:
Hade Jonna inte såsat efter att hon kommit ikapp norskan så hade hon haft bra mycket bättre tid än Johaug, och det hade knappast Frida och Ebba mäktat med.

Såsade gjorde hon väl för att hon var trött och behövde inte heller gå ifrån. Däremot spurtade Fosnaes bra, det får man ge henne.
Citera
2025-03-22, 22:04
Avslutad
Citat:
Såsade gjorde hon väl för att hon var trött och behövde inte heller gå ifrån. Däremot spurtade Fosnaes bra, det får man ge henne.

Hade Jonna gått på mer så tvivlar jag på att Frida eller Ebba hade kunnat matcha den tiden, Ebba gick all in och har bara 5 sekunder snabbare.
Citera
2025-03-22, 22:09
Medlem
katws avatar
Citat:
Hade Jonna gått på mer så tvivlar jag på att Frida eller Ebba hade kunnat matcha den tiden, Ebba gick all in och har bara 5 sekunder snabbare.

Fast det kostade ju även för Jonna att ta in 37 sekunder på relativt kort tid. Hon var dels trött efter detta samtidigt som Fosnaes slutade att spänna sig och faktiskt började att åka skidor. Både Ebba och Frida hade också gått ikapp men de hade nog inte gjort det lika snabbt som Jonna gjorde det, framförallt inte Frida.
Citera
2025-03-22, 22:17
Avslutad
Citat:
Fast det kostade ju även för Jonna att ta in 37 sekunder på relativt kort tid. Hon var dels trött efter detta samtidigt som Fosnaes slutade att spänna sig och faktiskt började att åka skidor. Både Ebba och Frida hade också gått ikapp men de hade nog inte gjort det lika snabbt som Jonna gjorde det, framförallt inte Frida.

Det var ju just den snabba forceringen som stressade norskan, och varken Ebba eller Frida hade tagit henne i spurten.
Citera
2025-03-22, 22:20
Medlem
katws avatar
Citat:
Det var ju just den snabba forceringen som stressade norskan, och varken Ebba eller Frida hade tagit henne i spurten.

Till viss del men Ebba och Frida hade ju snarare gått ifrån henne när de väl kommit ikapp. Aja, exakt utfall får vi aldrig veta. Men något bragdguld är knappast aktuellt för en enskild stafettsträcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in